FREMO radier i växlar

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

FREMO radier i växlar

Inlägg av MikaelHansson »

Moduljuntan hade ett byggmöte igår där det diskuterades vad som gäller beträffande radier för växlar under FREMO-normen.
Ingen tycktes veta eller förstå normen (läs; tyskan), inte heller om normen är allenarådande eller om någon form av praxis gäller.

Det nämndes också att de koppel som används utgör i sig en begränsning gällande minsta kurvradie.

Frågorna som kvarstår för att säkerställa kompatibilitet:
1. Vilken minsta växelradie är det som gäller på genomgående spår?
2. Vilka märken/modeller på växlar rekommenderas för ovanstående?

3. Vilken minsta växelradie är det som gäller på stationsspår?
4. Vilka märken/modeller på växlar rekommenderas för ovanstående?

5. Vilken minsta växelradie är det som gäller på industrispår?
6. Vilka märken/modeller på växlar rekommenderas för ovanstående?

Svara gärna på svenska... :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREMO radier i växlar

Inlägg av LLJ »

Minsta radie som kan användas är 1m. Detta för att s.k. FREMO-riserade fordon skall kunna passera utan problem. dvs med inflyttat koppel, låst koppelkuliss.

När det gäller radie i växlar så styr det inte utryckligen någonstans utan det som står är max 12 graders vinkel i spårkorset (hjärtstycket).
Det i kombination med min radie på 1m styr vilka växlar som kan användas.

För huvudspår skulle jag rekommendera Tillig EW5 eller EW6 växlar.
Detta för att uppfylla radiekravet 2m.

För stationsspår skulle jag rekommendera Tillig EW5 eller EW6 växlar.
Detta för att få slanka växlar in på stationen.
För stationsspår en bit in på stationen Tillig EW3 eller EW5.

För industrispår Tillig EW3 eller Peco Large c75.

edit: lagt till några kommentarer

/Lars
Senast redigerad av 1 LLJ, redigerad totalt 2013 gånger.
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: FREMO radier i växlar

Inlägg av MikaelHansson »

Tack!
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 308
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Borås

Re: FREMO radier i växlar

Inlägg av Magnus »

VI FÅR HA STUDIECIRKEL I TYSKA PÅ TORSDAGS KVÄLLARNA I STÄLLET

MAGNUS
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREMO radier i växlar

Inlägg av LLJ »

Svensk översättning av FREMO H0-Europa normen är på gång, men inte riktigt klar ännu.

Så vänta med tyskan, och bygg moduler istället :). (Även om det inte är fel att kunna många språk)

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREMO radier i växlar

Inlägg av LLJ »

Har lagt in några kommentarer till mina växelrekommendationer ovan.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: FREMO radier i växlar

Inlägg av StaffanWiman »

Jag har nog gjort översättningen klar. Men den kanske har fastnat någonstans.

Oj, då! Jag trodde att Peco large var en tillräckligt slank växel...

Staffan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FREMO radier i växlar

Inlägg av ErikKuiper »

Det som står i normen om vinkel för växeln är mycket olyckligt formulerat. Matematiskt är maximal vinkel i spårkorset 10,5 grader för att få en radie på minst 1000 mm. En vinkel i spårkorset på 12 grader ger en radie på 747 mm. Om man tillåter sig att räkna med utjämningsradier (dvs får räkna in lite raksträcka innan och efter själva böjen i växeln) så kanske 12 grader i spårkorset kan accepteras som en minsta radie på 1000 mm (vilket gör att Peco medium blir godkänd).

Sedan kan det noteras att alla Pecos växlar (small till large) har en vinkel på 12 grader, om man mäter ingående spår mot utgående spår.

/Erik

PS. För den som vill räkna så ger följande ekvation maximal möjlig radie vid en viss vinkel i spårkorset (mindre radier ar alltid möjliga, detaljer kan jag ta när vi träffas i.r.l.). r = radie i mm, a = spårkorsets vinkel.
r=16,5/(1-cos a) - 16,5/2

Edit: Det gick lite snabbt igår kväll. Har uppdaterat ekvationen och resultaten (bara en liten justering).
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2013 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREMO radier i växlar

Inlägg av LLJ »

Det är troligen så här (utan att veta säkert):
För att kunna använda Peco:s växlar, valde man 12 grader (Tillig Ew3,Ew5 och Ew6 fanns inte då), och har sedan minradien 1m som andra styrande parameter.
Läser man vilken radie Peco Large c75 har är den 1524mm (nominell).
Peco Medium har däremot en radie på 914mm, alltså < 1000m, som är minradien för FREMO-fordon.

Att det sedan existerar industrispår med snävare radie, är en helt annan sak. Men då kan man inte räkna med att alla fordon kan rulla där.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FREMO radier i växlar

Inlägg av ErikKuiper »

Hur Peco har räknat för att få fram sina radier begriper jag inte. Jag har mätt och räknat och Peco large har en radie på omkring 1200 mm och Peco medium på 747 mm eller något mindre.

Om ni lägger en Peco large över en Tillig EW3 så bör ni se att Peco-växeln har en mindre radie än Tillig-växeln (Tillig bör ha en radie på omkring 1300 mm om deras uppgift på att vinkeln i spårkorset är 9 grader stämmer).

/Erik

PS. Gjort en mindre uppdatering i mitt tidigare inlägg.
Låst

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"