Arbetsnamn - Kansel City Yard

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Arbetsnamn - Cancel City Yard

Inlägg av MickeC »

AiR skrev:Här ett litet pusselproblem, men jag tror man kan få till 10 spår med delning 50 mm och alla kontrakurvorna klara före modulkant... Denna variant är lite bättre än den som skissade i höstas.

...
50mm, det låter som det blir trångt mellan spåren.

Hur går det med att komma åt koppel resp och läsa vagnsnummer?

Också 50mm mellan spåren men i N...
Bild
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Arbetsnamn - Cancel City Yard

Inlägg av ErikKuiper »

Jag håller på och skissa på en godsbangård till Ekholmen (som också kan användas som tågmagasin) där jag har valt 70 mm mellan spåren. Skälet till det är att ha en slits mellan spåren där jag kan ställa vagnskorten (typ som i Hallsberg, men ner i marken istället). Skisser kommer senare när jag har blivit klar med ett par andra projekt :) .

/Erik
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Arbetsnamn - Cancel City Yard

Inlägg av UrbanJohansson »

AiR skrev:Här ett litet pusselproblem, men jag tror man kan få till 10 spår med delning 50 mm och alla kontrakurvorna klara före ...
[
]
Hej!
Nu vet jag inte vad du ska ha för fordon på modulen, men en delning på 50 mm låter väl lite för en US-yard.
Ett tips är att studera NMRAs standard t ex S-7 & S-8.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Arbetsnamn - Cancel City Yard

Inlägg av AiR »

Jag har baserat beslutet om 50 mm delning på följande:
1. Shinohara har 50 mm delning (t.ex. på double crossover)
2. Intervjuer med personer som arbetat som yardmaster på FREMO-US-träffar
3. personliga observationer av "tågbygge" på vanlig svensk träff (tåg byggs med tomma spår och korta spår)
4. Inga kort "på" magasinet (tumregel) Fickor på sidan för hanteringen.
5. Hellre 9 med tomma än 7 och fullt... (you-always-need-one-more-paradigmen och ett spår för rundgång).

Jag gillar inte när folk plockar med vagnar... och här ska det i första hand växlas, inte flyttas för hand, yarden är tänkt som en del av trafikspelet, inte en fiddle-yard/omvärldsmagasin. Korten skall inte stå på yarden, som sagt. En yardmaster som har koll på kortbuntarna och blockar om tåg och hanterar korten samtidigt bör inte ha några problem. Isärkoppling av bygelkoppel mitt på lär kräva en L-spade, klokoppel (Kadee) kan även kopplas isär med pinne uppifrån. På en riktig yard i Amirka är det så trångt ibland att man knappt kan passera mellan vagnarna, har jag hört.

Ska bli spännande att se hur det fungerar...
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Arbetsnamn - Cancel City Yard

Inlägg av jhjelm »

Jerker, det verkar som om du har full koll på hur du ska bygga.

Tycker att det var bra att de ifrågasatte avståndet mellan spåren
för då fick jag lära mig några nya saker. :)

Med vänlig hälsning, Jonas
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Arbetsnamn - Cancel City Yard

Inlägg av ErikKuiper »

Ska bli kul att jobba din yard någon gång. Får se om jag tänker om lite vad gäller Ekholmens godsbangård.

/Erik
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Arbetsnamn - Cancel City Yard

Inlägg av UrbanJohansson »

AiR skrev:Jag har baserat beslutet om 50 mm delning på följande:
1. Shinohara har 50 mm delning (t.ex. på double crossover)
2. Intervjuer med personer som arbetat som yardmaster på FREMO-US-träffar
3..

Ska bli spännande att se hur det fungerar...

Ql!
Du närmar dig FREMO-tänket med stormsteg :D :D :D

Maxbredden (på UP standard fordon/last) är 13 fot och 2 inch, dvs c.a 46 mm i H0. Äldre fordon är smalare c.a 10 fot motsvarande 35 mm i H0.

För svenskt vidkommande är bredden på profilerna (fordonets största bredd) A och B 3,4 m (39 mm) och C har en bredd på 3,6 meter (41mm). En snöröjningsmaskin röjer normalt 4,2 meter (48mm) i bredd. Bangårdsspår och många dubbelspår ligger med ett C-C på 4,5 meter (52mm). För att spara mark och grus lade man ursprungligen dubbelspåren tätare. FREMO-ikanerna känner till 46 mm => 4,0 meter.
Anglofilerna känner till 9 fot som max fordonsbredd och dubbelspårsavstånd på 6 fot (mellan insidesrälerna) vilket ger c:a 3,4 m i C-C-mått.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Arbetsnamn - Cancel City Yard

Inlägg av AiR »

En kort statusuppdatering.

Men först: Shinoharaväxlarna (de nya) känns inte som en toppinvestering... vi får se hur det går.

Efter ett utflykt i superlätta ligan har jag återgått till lite tyngre grejjer. 4 mm poppelfaner för modulens översida är för känsligt. Trots ambitiösa fackverksstöd på undersidan böljar den som en fjärd efter en storm. Nu blir det 6 mm MDF-board istället. Vikten ökar, men det är fortfarande lättvikt.

Igår var det arbetsdag (se röran, maximal entropi beräknas uppnådd om ca 254 dagar) och här en bild från middagspausen, farlig miljö?
CCY food break.jpg
CCY food break.jpg (139.29 KiB) Visad 5173 gånger
Prioritering inför Geflemodulkörningen:
  • Dubbespårsgatan (modul B)
  • Två "mellanmoduerl" (modul C & D)
  • Enkelspårsgatan (modul F)
  • Tredje "mellanmodulen" (modul E)
  • V2-Infarten m lokspår etc (modul A)

Vad har hänt? Förutom uppgradering av modul-"locket" till MDF:
  • Tre modullådor klara
  • Styrstift modell Gävle, samma som på t.ex. Leifboda monterats och fungerar topp
  • Kretskort brutna för spårläggning i kant, 5 spår per bit (260 x 20 mm)
  • Växlar modifierade
  • Strömställarfrågan/växelhanteringen utredd
  • Jigg för 10 spår klar
  • Första växelgatshalvan lagd, 5 spår och 3 skarvar fixerade samt dubbelspåret
CCY 6 växlar på plats.jpg
CCY 6 växlar på plats.jpg (210.09 KiB) Visad 5173 gånger
Vi får se hur det går....
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Arbetsnamn - Cancel City Yard

Inlägg av jhjelm »

Vad var det med växlarna som inte var topp?

Spännande att se framstegen på modulen. :)

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Arbetsnamn - Cancel City Yard

Inlägg av AiR »

Växlarna är mycket enkla i konstruktionen, känns inte lika robusta som Peco, och 17! mm i spårvidd!
Sidotågvägen har en ganska skarp kurva och sedan rak bit, vilket ger en onödigt snäv radie på en kort sträcka.
Dubbelcrossovern är dessutom krum.

Men det går nog!
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"