Sida 1 av 1

Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Postat: 2019-01-25, 10:59
av AlexanderEhn
Hej,

Är det någon i Sverige som har dubbelspårslinjemoduler enligt Fremo H0-RE-norm?

Jag gillar att spåret är placerat i mitten, jämfört med MMM-norm. Men alla dubbelspår jag sett i Sverige är MMM och alla kurvor är 280 cm breda. Det vore ju kul om det går att använda en dubbelspårig H0-RE utan att alltid behöva övergångsmoduler.

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Postat: 2019-01-25, 13:42
av StefanFjällemark
Eftersom spåravståndet mellan dubbelspåren är olika har det fallit sig så att MMM med 57 mm spåravstånd är allenarådande i Sverige. Det finns inget som hindrar dig att lägga spåret i mitten, det är ju standard för 337 mm breda moduler.

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Postat: 2019-01-27, 18:47
av ErikKuiper
Martin Bocek har några raka H0-RE dubbelspårsmoduler. Det är de enda jag känner till som finns i Sverige.

H0-RE dubbelspårsmoduler är designade efter normalt dubbelspårsavstånd i Tyskland, 4,0 meter (vilket blir 46 mm i H0). Normalt dubbelspårsavstånd i Sverige är 4,5 meter (vilket blir 52 mm i H0). MMM använder 57 mm vilket motsvarar 5,0 meter.

Om man vill köra breda svenska fordon på dubbelspår med c-c 46 mm så måste man ha slanka radier (har inte räknat på var gränsen går men 3 meter borde fungera). En fördel med det lite större spåravståndet i MMM är att man kan ha snävare radier utan att vagnarna går i varandra i kurvorna.

Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv :).

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Postat: 2019-01-27, 21:07
av JanFrelin
ErikKuiper skrev:
2019-01-27, 18:47
Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv :).
"Norm är det som byggs" - dvs den som bygger de första har initiativet...

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Postat: 2019-01-28, 00:42
av AlexanderEhn
StefanFjällemark skrev:
2019-01-25, 13:42
Eftersom spåravståndet mellan dubbelspåren är olika har det fallit sig så att MMM med 57 mm spåravstånd är allenarådande i Sverige. Det finns inget som hindrar dig att lägga spåret i mitten, det är ju standard för 337 mm breda moduler.
Jag har funderat på hur en dubbelspårskurva skulle se ut, om jag vill bygga en.

Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. viewtopic.php?f=11&t=3679&start=10.

- Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Postat: 2019-01-28, 00:45
av AlexanderEhn
ErikKuiper skrev:
2019-01-27, 18:47
Martin Bocek har några raka H0-RE dubbelspårsmoduler. Det är de enda jag känner till som finns i Sverige.

H0-RE dubbelspårsmoduler är designade efter normalt dubbelspårsavstånd i Tyskland, 4,0 meter (vilket blir 46 mm i H0). Normalt dubbelspårsavstånd i Sverige är 4,5 meter (vilket blir 52 mm i H0). MMM använder 57 mm vilket motsvarar 5,0 meter.

Om man vill köra breda svenska fordon på dubbelspår med c-c 46 mm så måste man ha slanka radier (har inte räknat på var gränsen går men 3 meter borde fungera). En fördel med det lite större spåravståndet i MMM är att man kan ha snävare radier utan att vagnarna går i varandra i kurvorna.

Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv :).

Aha! Detta är ju såklart relevant input.

Får erkänna att jag inte tänkte på spåravståndet. Tack Erik.

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Postat: 2019-01-28, 00:55
av StefanFjällemark
AlexanderEhn skrev:
2019-01-28, 00:42
Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
Ja.

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Postat: 2019-01-28, 01:00
av AlexanderEhn
StefanFjällemark skrev:
2019-01-28, 00:55
AlexanderEhn skrev:
2019-01-28, 00:42
Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
Ja.
Tack.

Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Postat: 2019-01-31, 16:18
av fs_toni
AlexanderEhn skrev:
2019-01-28, 01:00
Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
Då kan du också bygga s k "raka kurvmoduler" vilket gör att du kan välja spårläge beroende på hur du kombinerar dem parvis.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12571.0
Så är mina 4st rapsfältsmoduler byggda.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg129753

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Postat: 2019-01-31, 18:00
av AlexanderEhn
fs_toni skrev:
2019-01-31, 16:18
AlexanderEhn skrev:
2019-01-28, 01:00
Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
Då kan du också bygga s k "raka kurvmoduler" vilket gör att du kan välja spårläge beroende på hur du kombinerar dem parvis.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12571.0
Så är mina 4st rapsfältsmoduler byggda.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg129753

Självklart! Har läst de trådarna och det är helt klart ett alternativ.