[På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av jhjelm »

Snyggt!

Vad är det för någon plywood i modulsidorna? (ser ut att vara många lager i plywooden)

MVH Jonas
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av FreddePettersson »

@ Micke - planerati tid och otid. Spårplan mm har stötts och blötts sedan oktober 2011. Sedan har Johonny med flera skickat i ideer. Mycket inspiration från mitt Fremo besök i Rendsburg som har blivit verklighet. I övrigt har jag faktiskt skissat och ritat på modulerna rätt länge. Efter skissandet blev det en "mock up" med täckpapp. Kopierade Tillig räls sortiment och börja lägga pussel.
Man fick känsla för storlek och spårplan.

@ Jonas - 9 mm björkplywood. Den ska vara mindre känslig för fukt. Dyrt ca 700 kr/ skiva. I sektionsskarvarna är det 12 mm björkplywood, i FRemo gavlarna är det poppelplywood ( denna är även kallad "lättplywood" ) Men med facit i hand skulle man kanske kommit lika billigt undan om man köpt färdig byggsats från Harald i Tyskland. Då blir det lättvikts moduler, lågprofil i poppel, ja då snackar vi din viktklass på moduler.
Min viktklass är ju lite tyngre - än så länge är vikt ungefär lika med 3 st plywoodskivor.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
Drakir
Inlägg: 184
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14
Ort: Karlskrona

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av Drakir »

Ser väldigt väldigt bra ut... härligt att se bra material användas samt färdiga modulgavlar mm.

Har du en bild på spårplanen så blir det lättare att följa för oss som inte varit med från början.
Det kanske även finns bilder från vilken/vilka moduler som inspiration kommer ifrån?
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av FreddePettersson »

Skiss /ritning över modulen finns ny i första inlägget.
Även inspirationsbilder

/Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av jhjelm »

Snygg ritning.

Spännande med nivåskillnaden :)

MVH Jonas
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av StaffanWiman »

Snygg ritning, väldigt ambitiöst projekt, kanske bra att det hela är en kurva.

Jag ser inte nivåskillnaden som nämndes. (dålig på att läsa ritningar)

Två invändningar:
Det verkar inte finnas någon möjlighet att köra in på industriområdet direkt söderifrån. Alla tåg från det hållet måste backa och spärra linjen en lång stund. Medvetet ? (eller är det jag som inte kan läsa ritningen ?)
Det vore bra om det fanns ytterligare ett genomgående spår för anslutning till tvåspårig linje. (kanske mera MMM än Fremoidé)

Staffan
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av FreddePettersson »

StaffanWiman skrev:Snygg ritning, väldigt ambitiöst projekt, kanske bra att det hela är en kurva.

Jag ser inte nivåskillnaden som nämndes.

Två invändningar:
Det verkar inte finnas någon möjlighet att köra in på industriområdet direkt söderifrån. Alla tåg från det hållet måste backa och spärra linjen en lång stund. Medvetet ? (eller är det jag som inte kan läsa ritningen ?)
Det vore bra om det fanns ytterligare ett genomgående spår för anslutning till tvåspårig linje. (kanske mera MMM än Fremoidé)

Staffan
Nivå skillanden syns inte i denna vy, men det spår som passerar vägen på Sektion 2 ligger där ca 25 mm lägre.
Meningen är att ett växellok ( Skot - Ohlsson) ska köra rangering åt SJ från spår 2 och 3

Om vi börjar vid huvudlinjen - eller tågväg 1. ( det längst till höger)
Tågvägen T1 samt T2 fjärrklareras från närmaste TKL
För att komma ut med rangerlok på T2 finns nyckelvred för lokalfrigivning av T2 vilket gör att trafiken kan bara kan gå på T1.
När lokalfrigivning är ok kan vissa växlar manövreras från modulen.
När sedan rangering - vagnsintag är klart låser rangerloket in sig igen och vissa växlar återgår till den inställning somTKL hade vid sin frigivning.

Alltså Staffan. - jag har försökt skapa med inspiration från en kille tyskland ett industriområde som kräver både tanke och planering vid rangering.
Om du ser utdragspåret så är dess längd knappt så långt att alla vagnar till en lastplats får plats. Man kommer få köra rangerlok så att det nästan kommer bli jobbigt. :)

Dubbelsspår - detta är en Fremo modul med enkelspår.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av StaffanWiman »

Förstod inte säkert allt det tekniska, men kan inte tro att det löser problemet.

Ok om den ligger vid en sidolinje med sporadisk trafik eller med direktinfart till en station med två eller flera utgående spår, men om huvudlinjen - om så enkelspårig - på en modulträff ideligen spärras av växliingsrörelser blir det snarast ett irritationsmoment.

Förlåt om jag krånglar, det dröjer länge innan jag kan sjösätta ett så fint projekt, men jag förstår inte vitsen med att planera trafikinfarkt. Se för övrigt Jonas nya tråd om dubbelspårsmoduler även om detta inte är en sådan !

Hoppas att du inte tar illa upp på något sätt! Jag tycker om att diskutera mj.

Staffan

PS: Eller har jag fattat fel? Är det kanske Y-spåret som går ut åt höger från sektion 6 som utgör linjen? Isf faller alla mina invändningar !

Ds
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av LLJ »

@Staffan: Linjen går i ytterkant till höger genom alla moduler. Sedan tillkommer Y-modul där linjen kan grena åt höger om man kommer nerifrån.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av StaffanWiman »

OK, och jag insåg inte att T1 var linjen som går ut till höger. Då faller bitarna på plats. Då är det upp till BA att planera så att den utgör den mest trafikerade linjen...

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"