[På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
Tack för tipset på lim att använda...
Två frågor om limmet...
1) Behövde du "rugga" ytorna som du limmade med lite sandpapper eller
får man det att fästa med helt släta ytor?
2) Hur snabbt torkade limmet?
Två frågor om limmet...
1) Behövde du "rugga" ytorna som du limmade med lite sandpapper eller
får man det att fästa med helt släta ytor?
2) Hur snabbt torkade limmet?
- FreddePettersson
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
1. Målad yta med grundfärg och oljebaserad färg ( Ready 30), ingen ruggning.Drakir skrev:Tack för tipset på lim att använda...
Två frågor om limmet...
1) Behövde du "rugga" ytorna som du limmade med lite sandpapper eller
får man det att fästa med helt släta ytor?
2) Hur snabbt torkade limmet?
2. Tog ingen tid, kollade dagen efter bara, man kan läsa torktid om den omnämns på tuben
( edit: Torktid , 1 dygn till dess full belastning kan ske. Samt härdtid 3 mm / dygn.)
/Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
- FreddePettersson
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
Nu ligger första delen av spåren. Skarven mellan sektion 4 och sektion 6 var den mest kritiska, en modulskarv med ca 30 -45 graders vinkel mot modulkanten.
Klicka på bilderna så blir dom STÖRRE!
Närbild på vinkelskarven, visst lite mer jobb med slipers mm ska till. Plus att en viss justering måste till av rälsbädd, banvall. Det är märkligt, än hur man mäter och fixar så finns det alltid ett steg då mätning och verklighet inte vill stämma helt.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Klicka på bilderna så blir dom STÖRRE!
Närbild på vinkelskarven, visst lite mer jobb med slipers mm ska till. Plus att en viss justering måste till av rälsbädd, banvall. Det är märkligt, än hur man mäter och fixar så finns det alltid ett steg då mätning och verklighet inte vill stämma helt.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
- FreddePettersson
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
Hej dagboken
Fick en chock när gänget på klubben ringde för att låna min lödstation, man hade fel på Göransberg och troligt var att växlarna var löda på fel sätt.
Jag vet att jag kontrollerade min första växel genom att mäta upp om det fanns någon kortslutning mellan kablar, växeltungan i bägge lägen mm , men för att stilla oron efter att känslorna åkt berg och dalbana ( fick det blir en snabbt testkörning med provisoriskt inkoppling av en digitalcentral för att konstatera om jag skulle behöva lyfta de åtta växlar som lagts under mycket möda.
KÄNSLAN ÄR EUFORISK, allt funkade kanon, hade gjort rätt med alla isolerskarvar etc.
Nu går livet normalt igen, puuuuuuuh.
Rallarchefen på bandivisionen i Värnamo
Herr Pettersson
Fick en chock när gänget på klubben ringde för att låna min lödstation, man hade fel på Göransberg och troligt var att växlarna var löda på fel sätt.
Jag vet att jag kontrollerade min första växel genom att mäta upp om det fanns någon kortslutning mellan kablar, växeltungan i bägge lägen mm , men för att stilla oron efter att känslorna åkt berg och dalbana ( fick det blir en snabbt testkörning med provisoriskt inkoppling av en digitalcentral för att konstatera om jag skulle behöva lyfta de åtta växlar som lagts under mycket möda.
KÄNSLAN ÄR EUFORISK, allt funkade kanon, hade gjort rätt med alla isolerskarvar etc.
Nu går livet normalt igen, puuuuuuuh.
Rallarchefen på bandivisionen i Värnamo
Herr Pettersson
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
- FreddePettersson
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
En historisk afton
Ikväll lades sista delarna på huvudlinjen och alternativ tågväg med alla skarvar, spårindikering mm
Z 65:an fick agera testlok över hela sträckan efter lite provisorisk anslutning. Här ses Z65 med O vagn redo att köra sträckan från sektion 1.
Här är resten av sektionerna , industriområdet ska ligga på högersida. T44:an har just avverkat alternativ tågväg med gick in i växeln som är spänningslös just nu.
Bilden tagen vid den tilltänkta vägövergången med bommar. Växeln in till rangerspåret ser "skarp" ut, det är mest en synvilla dock.
Nu ska själva industriområdet spår läggas och jobbet börjar att montera rälsmotorer mm på undersidan, därefter börjar det stora kopplandet av alla kablar. Målet är att kunna köra på industriområdet vid 1:a advent
Rallarchefen Spårdivisionen Värnamo
Ikväll lades sista delarna på huvudlinjen och alternativ tågväg med alla skarvar, spårindikering mm
Z 65:an fick agera testlok över hela sträckan efter lite provisorisk anslutning. Här ses Z65 med O vagn redo att köra sträckan från sektion 1.
Här är resten av sektionerna , industriområdet ska ligga på högersida. T44:an har just avverkat alternativ tågväg med gick in i växeln som är spänningslös just nu.
Bilden tagen vid den tilltänkta vägövergången med bommar. Växeln in till rangerspåret ser "skarp" ut, det är mest en synvilla dock.
Nu ska själva industriområdet spår läggas och jobbet börjar att montera rälsmotorer mm på undersidan, därefter börjar det stora kopplandet av alla kablar. Målet är att kunna köra på industriområdet vid 1:a advent
Rallarchefen Spårdivisionen Värnamo
Senast redigerad av 1 FreddePettersson, redigerad totalt 2017 gånger.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
Snyggt jobbat!
Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
Man måste se modulen i verkligheten för att inse hur stor den faktiskt är. Kommer att bli en intressant modul att ha med vid körningarna.
Bra jobbat Fredde!
Bra jobbat Fredde!
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
Snyggt Fredde,
Hur många grader svänger modulerna?
MVH Jonas
Hur många grader svänger modulerna?
MVH Jonas
- FreddePettersson
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
@Jonas
Mellan 10 - 15 grader / modul, lite olika beroende på hur spåret krökersig, totalt har jag för mig det blev 70 grader mellan den långa delen, sektion1 och 5. Mellan sektion 5 och 6 ( trekanten, Y-förgreningen) 22,5 grader, om jag inte minns fel.
Jag ska ta fram en modulritning med mer exakta mått.
/Fredrik
Mellan 10 - 15 grader / modul, lite olika beroende på hur spåret krökersig, totalt har jag för mig det blev 70 grader mellan den långa delen, sektion1 och 5. Mellan sektion 5 och 6 ( trekanten, Y-förgreningen) 22,5 grader, om jag inte minns fel.
Jag ska ta fram en modulritning med mer exakta mått.
/Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde
Spännande!
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...