Erikslund Gamla Station

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Erikslund Gamla Station

Inlägg av MickeWestberg »

I sommar kommer bygget av min första och förmodligen sista station att påbörjas. Förebilden är Stationen som låg i Erikslund 1,4 mil öster om Ånge i västernorrland. Spåren finns fortfarande kvar men stationshuset är sedan länge rivet.
Vi saknar ju lite stationer på 3r sidan så jag tänkte att tillskott kan vara bra. Nu kommer det inte att bli det längsta stationen direkt men ett av spåren tillåter möte med ett tåg på 3 meter och det går väl hyffsat bra ändå. Det lustiga är att infarten börjar med en växel i högerkurva i verkligheten och då måste jag ju också ha det.

här är en bild på ritningen.
Erikslunds G Station.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av Nicke »

Ser bra ut !

Hur långt är det korta mötesspåret?
Vilken vinkel blir det i vänsterkanten?
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av stasv »

Även Hfs har en kurva in från norr. 13 grader har jag för mig så banbyggaren får fundera lite.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av MickeWestberg »

Korta mötesspåret är runt 2200 mm och vinkeln i kurvan är gjord efter c-rälsen så med växeln 24,2 grader, men vi får se om jag fixar till det någon grad, den byggs den ju i 1 meterssektioner så funkar inte kurvan i banplaneringen går det att få en rak ingång med dubbelspår från ena sidan. Lägg märke till att det är större spåravstånd till det kortaste spåret, där ska det in en smal plattform.
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2018 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av Tompa »

Jag vet inte om du vill bygga helt förebildsmässigt eller om du kan tänka dig komplettera spårplanen med två gods-spår ut från det korta mötesspåret
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av MickeWestberg »

I nuläget blir det enligt förebild men enligt säkra källor fanns det ett godsmagasin till nått av spåren
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av MickeWestberg »

Vi har vårt sommarställe på orten så jag tänkte granska platsen där stationen låg och ta en hel del bilder.
Vid infarten där den östra kurvväxeln ligger finns även en banvaktarstuga som står kvar, men den kan vara ommålad då den är mörkbrun med blå knutar, har ett svagt minne från när jag var liten att den var röd med vita knutar men jag kan ha fel. Tänkte även kolla om jag hittar mer gamla bilder på Ånge bibliotek, dom har ett helt rum med bara järnvägslitteratur där, vilket inte är konstigt med tanke på att det är en järnvägsknut.

Jag har faktiskt två bilder på det gamla stationshuset varav den ena visar den smala plattformen mellan spår 2 och 3 om man antar att spår 1 ligger närmast stationen vilket då är fel på min ritning då plattformen ligger mellan spår 1 och 2. Då är frågan om man ska ha större avstånd mellan spår 2 och 3.
Inspiration (21).jpg
IMG_0117.jpg
IMG_0117.jpg (128.74 KiB) Visad 5416 gånger
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av daniel »

När jag tittade på den övre bilden fick jag intrycket att det var perrong mellan alla tre spåren och denna banritning bekräftar det:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar ... _-0186.jpg

Där framgår även godsmagasinets placering.

Ritningen är från 1919 så spåret till kolbryggan kan ju ha tagits bort senare. Intressant att den verkar ha tillhört en godskund till järnvägen.

Med vänlig hälsning
Daniel
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Ett tips när du bygger med förebild.
Gör mkt eftersökning och försök och besöka platsen och fota.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av MickeWestberg »

Kanonbra info Daniel, Andreas, jag har fördelen att platsen ligger drygt 1km från vårt sommarställe
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"