Margarinbolaget

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Då så mina vänner, med både Tratten och Finkel samt Magdbyn nästintill klara så är det bara att fortsätta på nästa modul.
Har ju tänkt att göra 4st små lastplatser detta år och det här är den första med namnet Margarinbolaget.
Margarinbolaget är inte påhittat utan har faktiskt funnits på riktigt innan de köptes upp av livsmedelsjätten Unilever. Byggnaden blir dock något fiktiv men jag har hittat lite bilder på nätet som en grund. Anledningen till att det blev Margarinbolaget är helt sonika att min far jobbade som margarinsäljande lastbilschaufför åt just detta bolag i Sundsvall under slutet av sjuttiotalet. Han åkte runt till vartenda litet bageri och konditori i den västernorrländska landsbygden tillhandahöll margarinprodukter från den knallorangefärgade volvo f86:an som jag ibland hade turen att få åka med i som liten grabb.

Nåväl ritningen ser ut som följande.
Intromargarinbolag.jpg
Loggotypen fick jag göra själv baserat på en gammal margarinbolagslastbil. Modulen blir 1000mm i två sektioner, den ena med dubbelspår blir 337mm bred samt den andra börjar på 337mm men går över till 280mm bredd från dubbelspår till enkelspår. Rälsen är märklin c-räls och jag kommer att använda märklinrälsens egna klickanslutning i sektionsskarvarna av bekvämlighetsskäl. Dubbelspårsavståndet blir 57mm så jag har fått modifiera rälsbitarna från den slanka växeln.
Margarin4.JPG
Bifogar lite bilder på hur långt bygget har kommit sen i tisdags då jag påbörjade det hela.
Margarin1.JPG
Margarin2.JPG
Margarin3.JPG
Margarin5.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Idag har jag dragit allt det elektriska och för en gångs skull så jäklades ingenting, jag är ingen expert på detta område därför gillar jag inte att löda och dra kablar men man lär så länge man lever och det blir lättare för varje modul. Firade detta med en provkörning i snigelfart och inte en enda tendens till glapp eller ljusblink från loket lysen, tummen upp.
margarin6-2201x1238.JPG
Just det, blir ju fel lok då industrispåret inte är elektrifierat och så kan vi inte ha det. Elstolpar blir det på huvudlinjen däremot. Passade även på att måtta upp var de tre lastportarna skall vara så det synkar med kylvagnarna.
margarin7-2201x1238.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Första ytskiktet klart, tidningspapperskuddar och gips i vanlig ordning, även stolpar på plats, nästa steg blir ett lager sågspån
margarin8.JPG
margarin9.JPG
margarin10.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Margarinbolage

Inlägg av UBJ »

Hur många moduler har du nu?
Jag gillar dom här två, både för historien och den smarta lösningen med en övergång från dubbelspår till enkelspår.
Kul att du fortsätter med det klassiska hardshell, jag byggde också så på mina första moduler.
Man borde nog fundera över om det inte är bättre/enklare på en del moduler. Jag hade dock svårt att få dit träden.

Mvh UB
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av Elmis »

Hur många moduler?
Inte för många iallafall.
D finns alltid utrymme för fler :D
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Ub, Antal klara aktiva moduler som jag har i min ägo just nu är 5st 3r och 2st 2r. Sen tillkommer det nuvarande bygget samt en kommande uppgradering/renovering av 1st 2r modul. Så några stycken har det blivit. Jag biter mig fast vid hard shell då jag får till ett böljande landskap relativt enkelt, ska jag sätta fast träd så limmar jag däremot en remsa med markisolering under skalet och det har funkat helt okej. På denna modul blir det dock trädlöst. Luftledningsstolparna fäster jag i en tillkapad 10mm tjock mdf bit som jag sen borrat ett lagom stort hål för att kunna skruva ned stolparna som är från jeco. Mdf biten limmar jag så den sitter fast i både rälsbärare och mittenregeln. Apropå hard shell så har jag upptäckt att i kombination med ett lager sågspån så blir inte gipset lika känsligt, det blir ner en seg massa.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Som yttersta lager på modulsargen har jag använt en tjockare kartong som jag limmat fast med vitlim efter att ha skurit ut konturerna. Därpå blev det den enligt normen 3r-gröna kulören, sticker inte under stolen med att svart skulle vara en miljon gånger snyggare. Men på 3r är ju ändå den gröna färgen nästintill likadan kulör på samtliga moduler så banorna ser ändå enhetliga ut, en liten tröst i alla fall.
margarin11.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Bygget fortsätter, har passat på att pyssla vidare i några utspridda halvtimmar under dagen. Började att måla klart första lagret grönfärg på alla modulsarger
margarin12.JPG
Senare under dagen och när färgen torkat så penslade jag gipsytan rikligt med vitlim och strösslade på sågspån
margarin13.JPG
Efter lite justeringar och utfyllningar på utvalda ställen blev det en ordentlig duschning med vatten/diskmedelsblandning för att sedan droppa på en 50/50 blandning av brun akrylfärg och vatten för att färga och fästa sågspånet
margarin14.JPG
När nu ytan fortfarande var blöt gick jag bananas i vanlig ordning med diverse strö och turf. Avslutade med att måla C-rälsen i en brun kulör då den kommer att passa bättre in till den ballast som senare ska på. Nu är det i alla fall en enkel grön grund till landskap som ska få en grassmasterbehandling på tisdag.
margarin15.JPG
margarin16.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Margarinbolaget

Inlägg av stasv »

Inspirerande redovisning. Ser fram emot att kolla den på tisdag.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Staffan, målet är ju att på detta sätt med bilder och beskrivningar försöka inspirera fler att bygga moduler och att det inte är så krångligt som det ibland kan upplevas i olika diskussioner.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"