Sida 2 av 2

Re: En liten del av malmbanan

Postat: 2017-09-01, 09:05
av HJP
LarsRobert skrev: 2017-06-10, 11:22 De tyska resultaten tycker jag ser bra ut. När jag målade min c-räls så gjorde jag rent mittskenan med lätt hand och ett fint sandpapper. Har funkat bra hittills.
****
Undrar om inte fint slippapper skulle vara bättre än sandpapper. Det känns bättre för ändamålet.

Re: En liten del av malmbanan

Postat: 2017-09-01, 12:38
av LarsRobert
HJP skrev: 2017-09-01, 09:05
LarsRobert skrev: 2017-06-10, 11:22 De tyska resultaten tycker jag ser bra ut. När jag målade min c-räls så gjorde jag rent mittskenan med lätt hand och ett fint sandpapper. Har funkat bra hittills.
****
Undrar om inte fint slippapper skulle vara bättre än sandpapper. Det känns bättre för ändamålet.
Jag får korrigera mig. Använder våtslippapper.

Re: En liten del av malmbanan

Postat: 2017-09-01, 14:31
av HJP
LarsRobert skrev: 2017-09-01, 12:38
HJP skrev: 2017-09-01, 09:05
LarsRobert skrev: 2017-06-10, 11:22 De tyska resultaten tycker jag ser bra ut. När jag målade min c-räls så gjorde jag rent mittskenan med lätt hand och ett fint sandpapper. Har funkat bra hittills.
****
Undrar om inte fint slippapper skulle vara bättre än sandpapper. Det känns bättre för ändamålet.
Jag får korrigera mig. Använder våtslippapper.
****
Utmärkt! Det låter bra.

Re: En liten del av malmbanan

Postat: 2018-01-04, 22:48
av Dag
De fyra 45 graders kurvmodulerna håller på att förses med ben (sedan återstår
6 1000mm moduler men de är enklare att göra).
Jag har inte hittat en smidig benkonstruktion på forat ännu.
Det bästa verkar att klämma in benet på ovansidan. Jag skall experimentera
med ben som sitter i en fix position i modulen, men kan justeras i nederdelen.
Tänkte mig en längre bult som förses med lämplig fot som huvud och kan skruvas
in underifrån i benet. Ganska smidigt att ställa höjd. Jag undrat bara
om det glapp i gängorna som blir gör att modulen blir vinglig. Kanske någon
redan har provat och förkastat ideen.

Jag tänker bygga en 3-spårs mötes trafikplats. Hur skall signaler placeras lämpligen?
Jag har funderingar enligt skissen som är en 1000mm modul. Hela trafikplatsen
består av tre moduler. Symetriska växelmoduler och en 1000mm mellan del. Det finns flera
överväganden. In och ut passerings signalerna borde inte stå så nära växeln.
Att placera dessa på en separat modul är en nackdel eftersom man delvis låser
sig till hur modulerna skall kopplas ihop. Några goda ideer eller råd?

Jag förstår inte riktigt de digitala koppligarna som finns i MMM-3R standarden.
Hur bör DCC kompatibla dekodrar kopplas exempelvis?
En annan sak är om man skall kunna styra växlar och signaler lokalt från modulen.
Om allt kan styras digitalt så är det ok. Då bygger jag på det sättet (får ta reda på hur).

Re: En liten del av malmbanan

Postat: 2018-05-01, 23:03
av Dag
Det har tagit längre tid än tänkt med kurvmodulerna eftersom jag har ändrat benfästena. Jag har bytt ut fästena mot excenter fästen (se http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg206582). Jag adderade en pålimmad bit av cyckelslang på greppytorna. Benen sitter jätte stabilt.

Jag har satt fot på en m8 bult och skruvat in den i en rampamuff för att reglera höjden. Fungerar bra.

Re: En liten del av malmbanan

Postat: 2018-05-02, 07:48
av AndersB
Kanske lite sent svar men...
Dag skrev: 2018-01-04, 22:48 ... Jag skall experimentera
med ben som sitter i en fix position i modulen, men kan justeras i nederdelen.
Tänkte mig en längre bult som förses med lämplig fot som huvud och kan skruvas
in underifrån i benet. Ganska smidigt att ställa höjd. Jag undrat bara
om det glapp i gängorna som blir gör att modulen blir vinglig. Kanske någon
redan har provat och förkastat ideen.
Fungerar utmärkt och är mer eller mindre standard.
Färdig fot finns här och även islagsmuttrar av bra kvalitet.
Dag skrev: Jag tänker bygga en 3-spårs mötes trafikplats. Hur skall signaler placeras lämpligen?
Jag har funderingar enligt skissen som är en 1000mm modul. Hela trafikplatsen
består av tre moduler. Symetriska växelmoduler och en 1000mm mellan del. Det finns flera
överväganden. In och ut passerings signalerna borde inte stå så nära växeln.
Att placera dessa på en separat modul är en nackdel eftersom man delvis låser
sig till hur modulerna skall kopplas ihop. Några goda ideer eller råd?
Är det en mötesstation så kan den nog se ut som du skissat.
Om du däremot tänker dig rangering på den då kan ju infart och en ny utfartssignal placeras en bit bort så man röra sig runt växeln.
Dag skrev: Jag förstår inte riktigt de digitala koppligarna som finns i MMM-3R standarden.
Hur bör DCC kompatibla dekodrar kopplas exempelvis?
En annan sak är om man skall kunna styra växlar och signaler lokalt från modulen.
Om allt kan styras digitalt så är det ok. Då bygger jag på det sättet (får ta reda på hur).
Titta på dessa dekodrar som är framtagna med fokus på moduler. Med dom kan du skapa en flexibel styrning av modulen, både på distans och lokalt.
Paneldekoder för att bygga fullfjädrade ställverk och signaldekoder som ger signalerna korrekta bilder utan någon avancerad styrning från datorer och liknande.

På sidan finns också lite dokument (de två första i dokumentöversikten) kring varför det inte fungerar lika bra med med DCC för växlar och signaler.

mvh/anders

Re: En liten del av malmbanan

Postat: 2018-05-02, 21:29
av Dag
Tack för länkarna. Verkar finnas ett bra utbud för Loconet.

Om man har befintliga DCC decodrar. Kan man koppla in dem på "railsync" på Loconet?

MvH Dag

Re: En liten del av malmbanan

Postat: 2018-05-02, 22:26
av LLJ
Dag skrev: 2018-05-02, 21:29 Om man har befintliga DCC decodrar. Kan man koppla in dem på "railsync" på Loconet?
MvH Dag
Railsync är en oförstärk signal som man INTE skall ansluta dekodrar/spår still utan enbart boostrar som i sin tur får mata dekodrar/spår.

/Lars

Re: En liten del av malmbanan

Postat: 2018-05-03, 07:48
av AndersB
Dag skrev: 2018-05-02, 21:29 Tack för länkarna. Verkar finnas ett bra utbud för Loconet.

Om man har befintliga DCC decodrar. Kan man koppla in dem på "railsync" på Loconet?

MvH Dag
I teorin skulle det gå att driva enstaka dekoder på railsync men det är inte lämpligt. Om hela dekodern inkl växeln tar strömmen från DCC då lär du överbelasta railsyncen rätt snabbt. Olika centraler har också olika mycket effekt i railsyncen...

Men det viktiga - för att du ska ha railsync (och DCC) så behöver du en central. Det känns lite onödigt att behöva släpa runt en central för att styra en modul!
Det är en av anledningarna att inte satsa på DCC-växlar på en modul.

Ovanstående dekoderfamilj behöver ingen central, dom jobbar helt fristående!

Om du bygger en ny modul med t.ex. 4 växlar, då tycker jag det är rätt onödigt att återanvända en DCC-dekoder bara för att man har en liggande.
Satsa hellre på en ny dekoder (330:-) och bygg banstyrningen snyggt från början och kratta manegen för ställverk, signaler etc.
Har du redan växelmotorer så är det denna för sådana och har du inte växelmotorer då är det lämpligt att satsa på servon och då går nog plånboken på plus även om du inte får nytta av din DCC-dekoder :lol:

mvh/anders