Vänstersvängen

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Vänstersvängen

Inlägg av LarsRobert »

Hej på er alla.

För ett par veckor sen så började jag snickra på en rak enkelspårsmodul. Den var tänkt att ges bort i present men så blev nu inte fallet. Vad göra då tänkte jag? Synd att låta mina vedermödor gå till spillo. Sagt och om inte gjort, så i alla fall påbörjat, är nu en förgreningsmodul. Vi har diskuterat det till och från i Huddingelokalen ett tag och Micke W har redan fått ihop sin. Mitt bygge går som vanligt betydligt långsammare.
20170228_180749.jpg
Jag har använt C-räls den här gången också. Jag fick fixa till en passbit för att få till 45 grader. Provrullade en vagn i går och det verkar funka bra. Nu ska jag bara få dit en rälsbädd och räls innan jag kan testköra.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Vänstersvängen

Inlägg av stasv »

Härligt. Bra med den förgreningar också
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Vänstersvängen

Inlägg av LarsRobert »

stasv skrev:Härligt. Bra med den förgreningar också
Ja det kan ge lite mer variation i vårt banbygge. Nu är den här svängen inte helt enligt regelboken men jag tror den duger till våra byggen i lokalen. Eftersom jag ogärna vill göra längre moduler än 800 mm så var jag tvungen att använda radien 515 mm för att hinna svänga av i 45 grader. Jag putsade till en 2,9 gradersbit som jag tror kommer att funka. Kurvan är nu en blandning av R3 och R9.
Skarvbit
Skarvbit
skarv 2.jpg
Fortsättning följer...
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vänstersvängen

Inlägg av Tompa »

LarsRobert skrev:..använda radien 515 mm för att hinna svänga av i 45 grader. Jag putsade till en 2,9 gradersbit som jag tror kommer att funka. Kurvan är nu en blandning av R3 och R9.
...
Ja det kommer nog funka bra
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Vänstersvängen

Inlägg av LarsRobert »

Dåligt med uppdateringar i den här byggdagboken men det händer lite i alla fall. Nu är modulen klar att få räls. Tyvärr så ska rälsen målas först och det är inget roligt jobb tycker jag. Varför finns det ingen målad räls att köpa? Det hade varit enklare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vänstersvängen

Inlägg av LLJ »

LarsRobert skrev: ---- snipp ---
Tyvärr så ska rälsen målas först och det är inget roligt jobb tycker jag. Varför finns det ingen målad räls att köpa? Det hade varit enklare.
Tillig:s 2R räls kommer färdigmålad. Men den fungerar naturligtvis inte rakt av till 3R.

/Lars
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Vänstersvängen

Inlägg av LarsRobert »

LLJ skrev:
LarsRobert skrev: ---- snipp ---
Tyvärr så ska rälsen målas först och det är inget roligt jobb tycker jag. Varför finns det ingen målad räls att köpa? Det hade varit enklare.
Tillig:s 2R räls kommer färdigmålad. Men den fungerar naturligtvis inte rakt av till 3R.

/Lars
Jo, jag vet det Lars, men som du skriver så kräver även det lite arbete. Jag ska egentligen inte gnälla så mycket. Största anledningen till att jag hamnade i den här hobbyn var att jag hade tid över.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Vänstersvängen

Inlägg av LarsRobert »

En uppdatering: Rälsen målad och på plats. Kabeldragningen klar förutom banankontakterna. Förberedelser för ben klart.
Nu blir det ett uppehåll med den här modulen. Nästa vecka ska ägnas åt modulerna som ska med till Växjö.
Bilagor
20170323_060523.jpg
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Vänstersvängen

Inlägg av LarsRobert »

Tillbaka i vardagen igen efter Dreamtrack. Återigen tack alla inblandade för ett fint arrangemang. Nu har jag fått modulen klar för testkörning. Har filat till rälskarvarna och det elektriska verkar funka. Nu ska det "bara" byggas något slags landskap runt rälsen.
Det rullar och det lyser.
Det rullar och det lyser.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vänstersvängen

Inlägg av Tompa »

Tummen upp
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"