Tummen 1

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 1

Inlägg av MickeWestberg »

OmTanken byter nu namn till Tummen 1. Ett nytt litet sidoprojekt på gång. Jag har ju fått en liten fallenhet för små godsstationer som kan vara bra att ha vid eventuella trafikspel. Ju mer lastplatser, desto mer kan man hämta/lämna vagnar. Eftersom jag saknar bil för att transportera mina moduler mellan hemmet och vår bygglokal så måste jag tänka ett steg till för att kunna få med dem på kommunala transportmedel. Jag tänkte bygga denna på samma sätt som jag byggde Westbergs Verkstäder nämligen i tre olika delar som alla får plats i en vanlig flyttlåda. Det som kommer att skilja Tummen 1 från Westbergs Verkstäder är att jag inte kommer att ha kvar c-rälsens egna clickanslutningar mellan de två modulsektionerna samt att hela modulen kommer att bli något längre. Industridelen med hus blir en lös sektion som man ska kunna skruva fast på ett enkelt sätt alltför att underlätta transport. Jag har ju några tankvagnar och då behöver jag ju en lastplats för dessa.

När det gäller transport till körträffar så blir det dock hyrbil för att få med benställningar och dylikt men just vardaglig transporterande så funkar detta ypperligt.
'
Här kommer en liten ritning på hur jag har tänkte det hela.
'
Omtanken.jpg
Senast redigerad av 2 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2076
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: OmTanken (Otn) lastplats

Inlägg av stasv »

Inspirerande inför bygge av modul som kompletterar min Buddbyn så den kan fungera som mötesspår.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 1

Inlägg av MickeWestberg »

Det är ju en intressant tanke Staffan. Jag använder ju märklins standardbredd i dubbelspåren på ritningen dvs slank växel med passbit, eller ska jag kapa passbiten så det blir mmm standard för dubbelspår.
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
LarsRobert
Inlägg: 1110
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: OmTanken (Otn) lastplats

Inlägg av LarsRobert »

Det kommer bli bra det där också. Ska bli kul att följa utvecklingen och kanske få några egna ideer.
Jag hade nog anpassat till dubbelspårsavståndet så den möjligheten finns. Om det inte förstör din grundide med modulen.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: OmTanken (Otn) lastplats

Inlägg av daniel »

Fyndigt namn på lastplatsen! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert
Inlägg: 1110
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: OmTanken (Otn) lastplats

Inlägg av LarsRobert »

daniel skrev:Fyndigt namn på lastplatsen! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Genialt!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 1

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Daniel, och LarsRobert, jag tror jag testar och kör på mmm dubbelspår med kapade passbitar, det är ju bra att nyttja möjligheten till att ansluta till dubbelspår i framtiden, hur mycket behöver man kapa för att det ska bli bra.
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2076
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: OmTanken (Otn) lastplats

Inlägg av stasv »

MickeWestberg skrev:Tack Daniel, och LarsRobert, jag tror jag testar och kör på mmm dubbelspår med kapade passbitar, det är ju bra att nyttja möjligheten till att ansluta till dubbelspår i framtiden, hur mycket behöver man kapa för att det ska bli bra.
Bara att kapa på mitten så blir det rätt. Och kapa lite av plasten på kurvan närmast växeln om jag kommer ihåg rätt. Märker du när du testar.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 1

Inlägg av MickeWestberg »

DSC_0045-1024x576.JPG
I tisdags blev det en toksnickeridag. Var på plats runt 12-tiden i lokalen och avslutade strax efter 18 och hade då de två sektionsstommarna klaratill modulen. Började lite sakteliga med spårutläggning ikväll och jag har slagit fast att stickspåret blir i dubbelspårsbredd enligt normen.

Fortsättning följer......
Senast redigerad av 2 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 1

Inlägg av MickeWestberg »

Påbörjade spårläggning ikväll och kapade en del bitar c-räls samt att det blev en snabb provkörning, so far so good.
Senast redigerad av 2 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"