Nystrecka 1 och 2

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Nystrecka 1 och 2

Inlägg av MickeWestberg »

Nu är första steget klart på att konvertera mina två kortmoduler Nystrecka 1 och 2 från 2r till 3r påbörjad. Räls är på plats samt även nya gipsbindor. Ska på ett lager färgad gipsmassa samt att rälsen och banvallen skall målas brun innan ballastering sker. Blir spännande att se hur resultatet kommer att blir.

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Nystrecka 1 och 2

Inlägg av LarsRobert »

Kan inte bli annat bra det där. Det är fina moduler i grunden och med c-räls så kan det inte gå fel.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2079
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Nystrecka 1 och 2

Inlägg av stasv »

Även om din ombyggnad kom snabbt är renovering av moduler ett intressant inslag i vår hobby. Ser inslag om det emellanåt. Borde lyftas fram oftare. Troligen finns mycket att lära av den förädling en ägare ser som nödvändig.
Kommer att bli kul att testa av den modifierade modulen.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka 1 och 2

Inlägg av MickeWestberg »

Nystrecka 1 är konverterad sånär som på en gul och en svart kablel för körström som ska kopplas in till kablarna från rälsen. Jag blev rätt nöjd med ballasteringen av rälsen för man ser knappt att det är c-räls eller har jag fel. Landskapet kommer jag att fortsätta på framöver men i det hela så är jag nöjd. Nystrecka 2 har fått c-räls och ny rälsbädd samt nytt gips mellan rälsbädd och landskap så den är på gång. Dessa moduler ska ju sitta ihop med varandra så jag gjorde så att jag behöll c-rälsanslutningen på ena gaveln på båda modulerna för att kunna klicka ihop dom med varandra.

Bild

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka 1 och 2

Inlägg av MickeWestberg »

Efter lite råd och tips om att det tydligen är lite brist på kortare moduler på 3r sidan så beslöt jag mig för att kapa c-rälsanslutningarna som jag tidigare sparat för att lätt kunna sätta ihop nystreckorna så nu går dom att använda var för sig. Gjorde klart kablaget på undersidan så nu är dom klara för 3r körning, toppen. Blev lite fundersam om jag ska ha kontakledningsstolpar eller inte, prövade en i alla fall....som hamnade på tok för högt. Blev ju givetvis ett litet provkörningstest och några bilder kommer här.

Bild

Bild

Bild

Nej just det, jag måste ju måla om modulerna gröna, men det går ju rätt fort.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Nystrecka 1 och 2 blir Nystrecka 1

Inlägg av MickeWestberg »

Nystrecka 1 och 2 kommer också att få en ny stomme och bli en hel lång modul. Så namnet får bli Nystrecka 1. Det kommer att bli en helt vanlig rak 1200x280 mm linjemodul för att passa in i bättre i den kommande hemmamodulbanan samt av transportmässiga skäl att passa ihop rygg mot rygg med OmTanken. Här är ett första utkast på ritning som är direkt anpassade till IKEAS Albert bokhylla. C-räls kommer att användas även denna gång men som vanligt i mina byggen kommer den att ballasteras.
Bilagor
Nystrecka 1.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka 1 och 2

Inlägg av MickeWestberg »

En fråga, innan jag helt dementerar Nystrecka 1 och 2, finns det nån som är intresserad av att köpa dessa.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
HJP
Inlägg: 105
Blev medlem: 2014-01-16, 12:43
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka 1 och 2

Inlägg av HJP »

MickeWestberg skrev: Bild
****
Jag måste fråga, om postnordcontainrarna har någon förebild, eller är egen "fri tolkning"?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Nystrecka 1 och 2

Inlägg av daniel »

Micke får svara på om hans containrar har en exakt förebild. Men det stämmer att Postnord har egna containrar. Bifogad bild är hämtad från den här sidan. Jag bifogar bilden utifall artikeln tas bort.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Postnord_container.jpg
Postnord_container.jpg (50.12 KiB) Visad 4136 gånger
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka 1 och 2

Inlägg av MickeWestberg »

Min variant var från början fri tolkning men sen stötte jag på en lastbil med postnord container
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"