Krokiga fortsättningen...

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av Bo Andersson »

Bra förslag med med neodym magneter

http://www.svlv.se/obk-neodym-magnet.html

Det går att köpa bra neodym magneter på nätet 1 x 3mm för små pengar.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Tack för magnettipset. Kan bli bra men skulle helst ha mindre magneter om det finns. Så små som möjligt faktiskt.
Klarade inte heller i kväll att låta bli modulen. Fixade till dikena efter vägen som jag påbörjade under gårdagens gemensamma byggkväll. Skönt att fotbollen börjar snart så man får något vettigare att intressera sig för...
Dagens bild
Dagens bild
Såg också i går att jag fått till gräset för grönt för att passa med de andra två delarna så det måste åtgärdas med lite mer strössel.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LLJ »

Kolla denna säljare på ebay:

Har t.ex. 1x1x3 mm stora magneter

/Lars
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Dagens notering i byggdagboken. Mer strössel på gräset för att ljusa upp det lite. Tycker det blev ganska bra. Satte sly och buskage i kanterna. Egentligen borde jag ha fixat till och skruvat fast rälsen för länge sen men har inte haft tillgång till maskiner och verktyg de senaste veckorna. Nästa vecka dock så är allt tillgängligt igen. Tveķar fortfarande om hur jag ska grusa rälsen. Velar mellan brunt eller grått.
20160609_212307.jpg
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Händer inte så mycket på modulfronten nu i fotbollstider men i dag fick jag i alla fall till en hyfsad bild. Alltid något. Funderar vidare på om jag ska grusa grått eller brunt. Väntar på den gråa ballast jag har beställt. När den kommer blir det att testa på en gråmålad spillbit. Väntar med att kapa och fästa rälsen tills jag bestämt om den ska gråmålas.
Tänk vad lite ljus kan göra...
Tänk vad lite ljus kan göra...
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Precis som Micke "tummen " så håller jag på och gör experiment med c-räls. Det här är något jag funderat på ändå sen jag såg hans moduler med betongslipers men eftersom jag bara behärskar c-räls så tänkte jag hålla mig till den. Håller på och testar olika varianter för att någon gång kunna ta ett beslut om vad jag ska göra med bron. Tanken är att bron ska se nyrenoverad ut, dvs trafiken ska inte ha varit i gång så lång tid.
Lägger ut några bilder eftersom jag gärna vill få era åsikter i frågan.
Betongvarianten
Betongvarianten
Trävarianten
Trävarianten
Förutom dessa varianter så har jag den mörkbruna som jag lagt på mina andra moduler men den tycker jag inte ser så nyrenoverad ut.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av Tompa »

LarsRobert skrev:...
Bild
Det här blir bra tycker jag. När allt är på plats sedan går man på med rost-wash
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av stasv »

Bra arbete med båda. Trä kräver mer wash för att slå betongens grå. Kanske ta efter med betong på en kurva.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

stasv skrev:Bra arbete med båda. Trä kräver mer wash för att slå betongens grå. Kanske ta efter med betong på en kurva.
Jag har blandat i väggspackel i den gråa färgen. Tycker det blir en härlig tråkig matt yta som jag gillar. Det har jag gjort med all färg på den här modulen. Kom på nu att det bara är grått i olika nyanser som använts. Det är väl för att man är ganska grå själv... :D

Fixade elen i tisdags under kabelosande förhållanden i lokalen. Testade det hela i går mellan matcherna och det funkade faktiskt så nu har det körts lok på modulen. Nästa steg blir att blanda till ballast och börja grusa spåret.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Dags för en uppdatering här då det gått ett tag sen sist. Har grejat lite mellan fotbollsmatcherna. Inte så stora steg men flera små. Bestämde mig för att försöka få ett modernare stuk på det hela genom att måla sliperserna grå. Tanken är att bron ska se nyrenoverad ut. Började med grusningen på riktigt allvar i går då det var fotbollsfritt och blev klar med det sista i kväll.

Känns som jag är klar med de stora bitarna nu och ska fortsätta med detaljerna efter semestern. Inväntar ett broräcke från MJ Hobby.

Är även kvar att göra benen. Hade nästan lyckats förtränga det.

Bilder? Ja naturligtvis...
Flygfoto
Flygfoto
Närbild
Närbild
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"