Krokiga fortsättningen...

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av CurtanSvensson »

Mycket snyggt - otroligt trovärt :D :D
Kul att få se fortsättningen på dina moduler. ;)
Curten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av daniel »

Ser mycket bra ut! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert
Inlägg: 1114
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Man tackar och bockar så mycket! Vi får se hur det blir med fortsättningen Curtan. Just nu känns det som att det kan dröja ett tag. Har lagt ner på tok för mycket tid på den här sista delen trots att ansatsen var den rakt motsatta. Den var tänkt att räcka hela hösten. Om man ser lite sansat på saken så är det bara 2, 5 st rälsbitar men så ska man väl inte tänka när det gäller hobby? Jag måste lära mig att ta det lite lugnare och inte bli så besatt av saker jag tycker är roliga. Som tur är så har jag ganska gott om tid i veckorna, vilket var orsaken till att jag hamnade i den här hobbyn, så det har inte hindrat så mycket annat.
LarsRobert
Inlägg: 1114
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Åskan dånar och regnet kommer när som helst. Inte läge för utomhusaktiviteter på ett tag och inget mj för handen i sommarstugan. Vad göra då om inte fundera lite på höstens moduler? Har nästan bestämt mig för att göra tre kurvor till. Liknande de här tre som börjar bli klara fast nu bara 15 grader. På så sätt kan man kombinera så det blir 45-gradare om det behövs. Att det blir tre stycken har att göra med att det blir ganska lätthanterligt om man fixar till transportgavlar av de gamla pallock som jag har tillgång till. Det borde också gå ganska fort att bli klar vilket jag tycker är en fördel. Jag slipper även göra ben. Ingen direkt nackdel det heller.

Vad tycker ni? Är det onödigt med små böjar? Borde jag fortsätta med något annat? Har haft en idé om raka dubbelspårsmoduler också.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2078
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av stasv »

Ser uppbyggnaden av de mörka molnen i väster. Och ser på http://sv.blitzortung.org/live_lightnin ... php?map=11, Blitzortung att det kommer åska.
Kurvor är det alltid behov av. Fortsätt fundera på vad du skulle vilja göra själv. Blir ofta bra resultat då.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
LarsRobert
Inlägg: 1114
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Självklart så kommer jag att göra det som jag vill göra Staffan. Skulle vara svårt få något alls gjort annars. Då skulle det bli som ett jobb och inte som en hobby... Ska kapa upp remsor i sommar så får man se vad det blir av det sen i höst.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LLJ »

Kan bara nämna att kurvor med liten vinkel (alltså oberoende av radie) kan vara guld värda när det finns någon pelare eller annat hinder att ta sig vid sidan om.

/Lars
LarsRobert
Inlägg: 1114
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

LLJ skrev:Kan bara nämna att kurvor med liten vinkel (alltså oberoende av radie) kan vara guld värda när det finns någon pelare eller annat hinder att ta sig vid sidan om.

/Lars
Det blir nog kurvor. Jag gillar 280 mm-formatet rent estetiskt. Lagom med landskap för mig och lätthanterligt när man är ambulerande byggare. Symetrin är också en fördel.
LarsRobert
Inlägg: 1114
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Länge sedan det redovisades några framsteg i den här tråden men i går hände det i alla fall något. Då Kjell med co inte hade de flatkontakter som jag behöver till de snabba modulerna så fick det bli ett ryck på den här långsamma modulen i stället.

Har haft ett räcke liggande ett tag som jag behövt samla lite (tåla)mod inför. Provade i går och det funkade skapligt. Nu sitter räcket på plats.
20160823_140913.jpg
Måste dock göra nya fundament till kontaktledningsstolparna men det kanske jag hade gjort ändå eftersom de första inte blev så bra.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av daniel »

Snyggt! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"