Sida 1 av 5

En ny enkelspårsmodul med stickspår till lastplats

Postat: 2015-06-10, 19:45
av stasv
Nu finns det en ny tråd på Svensk MJ-forum med bilderna på min nya modul under byggnation. http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=16373.0

På måndag 15 juni kommer jag att ha med den till MMM byggkväll på SMJ. Fixa spårbädden och lägga spår. Diskutera landskapsbygget osv.

Re: En ny enkelspårsmodul med stickspår till lastplats

Postat: 2015-08-02, 12:14
av stasv
Ett mellanspel till förslag på annorlunda inslag i naturen https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 070&type=1
Och kompletteras med en Litt Os eller Or ståendes där överväxt. Mässingsmodell att göra på Mässingsjuntan!

Re: En ny enkelspårsmodul med stickspår till lastplats

Postat: 2015-08-06, 16:16
av stasv
Bild
Så var då rälsen på plats. Dubbelspårsavstånd enl 3R för att jag ska kunna erbjuda olika användning av stickspåret. Spåret framdraget till modulkant.
Återstår att bygga upp ett landskap, en lastbrygga kommer att finnas. Ett staket och vägövergång ligger med i planen.

Re: En ny enkelspårsmodul med stickspår till lastplats

Postat: 2015-08-06, 17:38
av Eke
Dubbelspårsavstånd enligt 3R???
Är det inte samma på 2R och 3R numera?

Mvh. Eke

Re: En ny enkelspårsmodul med stickspår till lastplats

Postat: 2015-08-07, 07:53
av stasv
Eke skrev:Dubbelspårsavstånd enligt 3R???
Är det inte samma på 2R och 3R numera?

Mvh. Eke
Javisst, det är ju så numera. Behövde ruska om alla modulkamrater i sommarstiltjen :lol:

Re: En ny enkelspårsmodul med stickspår till lastplats

Postat: 2015-08-28, 22:08
av stasv
Lastplatsen kommer jag att benämna Buddby hpl, Bby, tillkommen 1902 som militär mötesplats. Avvecklad och fösvunnen ur tidtabellboken 1947. banvakt.se stod för de uppgifterna. Återfann den på militära kartor från 30 - 40 talen. Boden södra stod och står för de mesta av militärens behov.
Buddbyn, Bud, återuppstod 2002 som förgreningspunkt.
Får se om jag kommer att göra fler moduler för att motsvara den mötesplats den var. Och hur lång var den. Nån som vet det. Annars blir det en tur till Arninge och SJ-arkivet.

Re: En ny enkelspårsmodul med stickspår till lastplats

Postat: 2015-08-30, 19:35
av Arne Ivan
stasv skrev:Lastplatsen kommer jag att benämna Buddby hpl, Bby, tillkommen 1902 som militär mötesplats. Avvecklad och fösvunnen ur tidtabellboken 1947. banvakt.se stod för de uppgifterna. Återfann den på militära kartor från 30 - 40 talen. Boden södra stod och står för de mesta av militärens behov.
Buddbyn, Bud, återuppstod 2002 som förgreningspunkt.
Får se om jag kommer att göra fler moduler för att motsvara den mötesplats den var. Och hur lång var den. Nån som vet det. Annars blir det en tur till Arninge och SJ-arkivet.
Lundagård vore ju kul om du byggde när du ändå är där uppe.

Re: En ny enkelspårsmodul med stickspår till lastplats

Postat: 2015-08-31, 22:12
av UrbanJohansson
stasv skrev:Lastplatsen kommer jag att benämna Buddby hpl, Bby, tillkommen 1902 som militär mötesplats. Avvecklad och fösvunnen ur tidtabellboken 1947. banvakt.se stod för de uppgifterna. Återfann den på militära kartor från 30 - 40 talen. Boden södra stod och står för de mesta av militärens behov.
Buddbyn, Bud, återuppstod 2002 som förgreningspunkt.
Får se om jag kommer att göra fler moduler för att motsvara den mötesplats den var. Och hur lång var den. Nån som vet det. Annars blir det en tur till Arninge och SJ-arkivet.
Hej!

Lite grundforskning på nätet - om det nu är den stationen du var på jakt efter?
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/13-2 ... 0-1936.jpg
http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_333-002.jpg

Re: En ny enkelspårsmodul med stickspår till lastplats

Postat: 2015-08-31, 22:31
av stasv
UrbanJohansson skrev:
stasv skrev:Lastplatsen kommer jag att benämna Buddby hpl, Bby, tillkommen 1902 som militär mötesplats. Avvecklad och fösvunnen ur tidtabellboken 1947. banvakt.se stod för de uppgifterna. Återfann den på militära kartor från 30 - 40 talen. Boden södra stod och står för de mesta av militärens behov.
Buddbyn, Bud, återuppstod 2002 som förgreningspunkt.
Får se om jag kommer att göra fler moduler för att motsvara den mötesplats den var. Och hur lång var den. Nån som vet det. Annars blir det en tur till Arninge och SJ-arkivet.
Hej!

Lite grundforskning på nätet - om det nu är den stationen du var på jakt efter?
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/13-2 ... 0-1936.jpg
http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_333-002.jpg
Tackar, det var den jag var ute efter. Intressant att det militära mötesspåret ligger på Haparandabanan enbart. Och inte på Malmbanan. Med tanke på att jag hade Morjärv som avtigningsstation vid mobilisering är de mötesspåren vid Haparandabanan intressanta för mig. Återstår att finna några äldre kartor.
Omformat till en modul så kan Haparandabanan ligga i spårläge 1 och Malmbanan i spårläge 2. Och hur ska jag få plats med Haparandabanans viadukt över Malmbanan i modulvärlden?

Re: En ny enkelspårsmodul med stickspår till lastplats

Postat: 2015-08-31, 22:43
av daniel
Jag funderar på om det kan ha varit höjdskillnad mellan spåren på Haparandabanan och spåret på Malmbanan. Att spåret till Karungi går över spåret till Riksgränsen kan tyda på det. I så fall är ett alternativ att du låter "Haparandabanan" ligga i plan på modulen och låter "Malmbanan" gå nerför en backe och svänga av under "Haparandabanan". Kanske t o m låta "Malmbanan" på din modul vara nerlagd.

Med vänlig hälsning
Daniel