Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Inlägg av Tompa »

Transportskydd och förvaring
Hade vikt dagen för att bygga en transportlåda till Ostkrokarna. Jag vill gärna att transportskyddet också ska fungera som förvaringslåda.
Hade en massa olika skisser och ideer, men det blir snabbt ganska mycket snickeri så jag kom ihåg en gammal ide jag haft, hmmm kan det gå?

Gjorde några enkla sidor att skruva i gavlarna.
Ester och Ella tillsammans blir lika stora som Kaptenkrok så dom skruvas samman till en 15gr kurva.

Bild

Sidskydden i 6mm MDF görs bara så dom till en del täcker modulens sida och så dom sticker ut på ena sidan.
Jag ritar på sidan så det är enklare att förstå hur modulerna ska skruvas i sidorna. Hmm, kanske skulle jag göra en pil också, med texten "Nedåt"

Bild

Sen skruvas modulerna ihop till ett paket.

Bild

Delen av sidskydden som sticker ut fungerar nu som ben och lyfter modulen ca 10mm från underlaget.

Bild

Jaha, då är modulerna ett packet som är enkelt att lyfta.

Bild

och stoppa ner i en vanlig flyttkartong.

Bild

Det här ser ju nästan ut som om detta var uttänkt från början men så var det inte.
Modulerna får precis plats med en aning presspassning! Någon gång ska man väll ha tur också.
Så från att varit ett omfattande snickerijobb så blev det väldigt enkelt och funktionellt.
I flyttlådan får även plats lite så detaljer som hör till modulerna.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Inlägg av Tompa »

Elinstallation på Kapten Krok och på Ester
Ostkrokarna är MMM-2R/3R moduler och får därför körströmselkablage enl MMM-3Rnormen för 2R/3R kombimoduler.
Det blir separat kablage för respektive spår, allt enligt dubbelspårsnormen D57
Dubbelspårsnorm D57

Förbereder kablar med banankontakter. Banankontakterna löds på körströmskabeln.

Bild

Spillbitar från avsågade MMM-3Rmultigavlar får agera stöd så modulen kan vändas upp-och-ned utan att skada landskapet

Bild

I modulen finns klossar med två rader om 6st 4mm hål. Raden hål närmast rälsbäraren fungerar som kabelbärare.
Körströmskabeln träs i hålen och med tumstock mäts upp så att 400mm körströmskabel sticker ut utanför modulgaveln.
Körströmskabeln förankras i träklossen med bundband.

Bild

Varje rälmatningskabel har ett eget hål i rälsbäraren så det är enkelt att se vilken kabel som går till vilken räl. Det underlättar mycket för EA (Elansvarig) under banans uppbyggningskede att det enkelt går att förstå hur körströmselen är kopplad till rälsen.
Rälmatningskablarna förankras för att minska risken för att man sliter sönder kablaget vid upp och nedmontering av modulerna.
Jag råder alla modulbyggar att lägga ned lite omsorg på kablaget under sina modulen. Det går inte en körning utan att körstömsel måste lagas på moduler och det är ett tråkigt och tidsödande jobb.

Bild

Rälmatningskablar som går till samma räl samlas vid lämpligt lödställe för anslutning till Körströmskablaget.
I mitt fall vill jag ha lite extra kablage för att senare kunna koppla in spårledningselektronik. Därav dessa små slingor.

Bild

Körströmskablaget klipps och skalas så de båda ändarna överlappar varandra och rälmatningskablaget skalas och tvinnas runt till ett gemensamt lödställe.
Notera att körströmskabeln till höger har en krympslang påträdd.

Bild

Krympslangen dras sedan över lödskarven och krymps med värmepistol.

Bild

Med fördel kan man använda en så kallad "hjälpande hand" med krokodilklämmor för att hålla kablarna under lödmomentet.

Bild

När kablaget är på plats går det enkelt att förstå vilken körströmskabel så går till vilken räl.

Bild

Rad nr2 av hål i träklossen används för att sticka i banankontakterna under transport. Hålen fungerar också som hållare för banapluggar som agerar honor under körningen för att minska risken för kortslutning och för att slippa en massa dinglande körströmskablage mellan modulerna under körningar.

Bild



Nu till Esters elinstallation
Ester skulle kunna fått körströmsinstallation likt Kaptenkrok ovan men gångtunneln tar upp en del av tillgänglig volym under modulen och belysningselen till gångtunneln kan behöva justeras så jag vill ha fritt så locket kan tas av och stättas dit. Landskapet behöver också lite stöd utanför gångtunneln så här gör jag klossar likt på Ella med 5x3 4mm hål.
Rälmatningskablarnas placering är extra utsatta så jag väljer bunta samman dessa och drar dessa i en krympslang som får agera skyddsstrumpa för de lösa rälmatningskablarna.

Bild

Körströmskablaget för respektive spår dras till var sin träkloss på modulens modulsargsidor och får där sin dragavlastning.

Bild

Rälmatningskablarna löds samman med körströmskablarna och förseglas med krympslang.

Bild

Även dessa klossar har hål för bananpluggarna och under transport ligger körströmskablage bra inne i modulens kavitet.

Bild
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Inlägg av MickeC »

Snyggt!
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Inlägg av jhjelm »

Vilken fin ordning du har på grejerna!

Med vänlig hälsning, Jonas
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Inlägg av Tompa »

Grusa spår
Ostkrokarna har fått grus. Bestämde mig tillslut för att göra en egen "Stockholms" blandning bestående av:
30gr Woodland Scenics medium B80 (Beige)
30gr Woodland Scenics medium B81 (Ligh Gray)
30gr Woodland Scenics medium B82 (Gray)
15gr Woodland Scenics medium B79 (Brown)

I burken se blandningen ut såhär

Bild

På Eke´s inrådan rostmålade jag rälorna före grusläggning. Köpte denna färg som jag tycker funkade ok att måla med.

Bild

Grusat spår ser ut såhär.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Inlägg av LLJ »

Snyggt!

En brunaktig wash på det skulle ta bort "ny makadamiserat spår" känslan, om nu inte det är det du vill uppnå.

/Lars
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Inlägg av Tompa »

LLJ skrev:Snyggt!

En brunaktig wash på det skulle ta bort "ny makadamiserat spår" känslan, om nu inte det är det du vill uppnå.

/Lars
Hej Lasse,
Lite wash kommer. Vill sätta lite gräs och grönt först för att enklare se och bedömma färgnyans och helhetsintryck.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Inlägg av Tompa »

Annat grus och krafs på plats
Ostkrokarna har nu även fått lite grus där det inte är spår. Gjorde en annan blandning med finkornig ballast i passade färger.

Bild

Bild

Bild

Gångvägen och trappan (= annat krafs) är också på plats. Runt gångvägen lägger jag också lite av det finkorniga gruset.

Bild

Bild
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Inlägg av Tompa »

Gräs och Grönt på Ostkrokarna
Nu har Ostkrokarna fått gräs och lite sly. Trappan har fått räcke och kontaktledningstolpar har vuxit upp.
Får anses som körklara för MJhobbymässan i Älvsjö 1-2 nov.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Inlägg av jhjelm »

Så jädra snyggt!

Med vänlig hälsning, Jonas
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"