Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Transportskydd och förvaring
Hade vikt dagen för att bygga en transportlåda till Ostkrokarna. Jag vill gärna att transportskyddet också ska fungera som förvaringslåda.
Hade en massa olika skisser och ideer, men det blir snabbt ganska mycket snickeri så jag kom ihåg en gammal ide jag haft, hmmm kan det gå?
Gjorde några enkla sidor att skruva i gavlarna.
Ester och Ella tillsammans blir lika stora som Kaptenkrok så dom skruvas samman till en 15gr kurva.
Sidskydden i 6mm MDF görs bara så dom till en del täcker modulens sida och så dom sticker ut på ena sidan.
Jag ritar på sidan så det är enklare att förstå hur modulerna ska skruvas i sidorna. Hmm, kanske skulle jag göra en pil också, med texten "Nedåt"
Sen skruvas modulerna ihop till ett paket.
Delen av sidskydden som sticker ut fungerar nu som ben och lyfter modulen ca 10mm från underlaget.
Jaha, då är modulerna ett packet som är enkelt att lyfta.
och stoppa ner i en vanlig flyttkartong.
Det här ser ju nästan ut som om detta var uttänkt från början men så var det inte.
Modulerna får precis plats med en aning presspassning! Någon gång ska man väll ha tur också.
Så från att varit ett omfattande snickerijobb så blev det väldigt enkelt och funktionellt.
I flyttlådan får även plats lite så detaljer som hör till modulerna.
Hade vikt dagen för att bygga en transportlåda till Ostkrokarna. Jag vill gärna att transportskyddet också ska fungera som förvaringslåda.
Hade en massa olika skisser och ideer, men det blir snabbt ganska mycket snickeri så jag kom ihåg en gammal ide jag haft, hmmm kan det gå?
Gjorde några enkla sidor att skruva i gavlarna.
Ester och Ella tillsammans blir lika stora som Kaptenkrok så dom skruvas samman till en 15gr kurva.
Sidskydden i 6mm MDF görs bara så dom till en del täcker modulens sida och så dom sticker ut på ena sidan.
Jag ritar på sidan så det är enklare att förstå hur modulerna ska skruvas i sidorna. Hmm, kanske skulle jag göra en pil också, med texten "Nedåt"
Sen skruvas modulerna ihop till ett paket.
Delen av sidskydden som sticker ut fungerar nu som ben och lyfter modulen ca 10mm från underlaget.
Jaha, då är modulerna ett packet som är enkelt att lyfta.
och stoppa ner i en vanlig flyttkartong.
Det här ser ju nästan ut som om detta var uttänkt från början men så var det inte.
Modulerna får precis plats med en aning presspassning! Någon gång ska man väll ha tur också.
Så från att varit ett omfattande snickerijobb så blev det väldigt enkelt och funktionellt.
I flyttlådan får även plats lite så detaljer som hör till modulerna.
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Elinstallation på Kapten Krok och på Ester
Ostkrokarna är MMM-2R/3R moduler och får därför körströmselkablage enl MMM-3Rnormen för 2R/3R kombimoduler.
Det blir separat kablage för respektive spår, allt enligt dubbelspårsnormen D57
Dubbelspårsnorm D57
Förbereder kablar med banankontakter. Banankontakterna löds på körströmskabeln.
Spillbitar från avsågade MMM-3Rmultigavlar får agera stöd så modulen kan vändas upp-och-ned utan att skada landskapet
I modulen finns klossar med två rader om 6st 4mm hål. Raden hål närmast rälsbäraren fungerar som kabelbärare.
Körströmskabeln träs i hålen och med tumstock mäts upp så att 400mm körströmskabel sticker ut utanför modulgaveln.
Körströmskabeln förankras i träklossen med bundband.
Varje rälmatningskabel har ett eget hål i rälsbäraren så det är enkelt att se vilken kabel som går till vilken räl. Det underlättar mycket för EA (Elansvarig) under banans uppbyggningskede att det enkelt går att förstå hur körströmselen är kopplad till rälsen.
Rälmatningskablarna förankras för att minska risken för att man sliter sönder kablaget vid upp och nedmontering av modulerna.
Jag råder alla modulbyggar att lägga ned lite omsorg på kablaget under sina modulen. Det går inte en körning utan att körstömsel måste lagas på moduler och det är ett tråkigt och tidsödande jobb.
Rälmatningskablar som går till samma räl samlas vid lämpligt lödställe för anslutning till Körströmskablaget.
I mitt fall vill jag ha lite extra kablage för att senare kunna koppla in spårledningselektronik. Därav dessa små slingor.
Körströmskablaget klipps och skalas så de båda ändarna överlappar varandra och rälmatningskablaget skalas och tvinnas runt till ett gemensamt lödställe.
Notera att körströmskabeln till höger har en krympslang påträdd.
Krympslangen dras sedan över lödskarven och krymps med värmepistol.
Med fördel kan man använda en så kallad "hjälpande hand" med krokodilklämmor för att hålla kablarna under lödmomentet.
När kablaget är på plats går det enkelt att förstå vilken körströmskabel så går till vilken räl.
Rad nr2 av hål i träklossen används för att sticka i banankontakterna under transport. Hålen fungerar också som hållare för banapluggar som agerar honor under körningen för att minska risken för kortslutning och för att slippa en massa dinglande körströmskablage mellan modulerna under körningar.
Nu till Esters elinstallation
Ester skulle kunna fått körströmsinstallation likt Kaptenkrok ovan men gångtunneln tar upp en del av tillgänglig volym under modulen och belysningselen till gångtunneln kan behöva justeras så jag vill ha fritt så locket kan tas av och stättas dit. Landskapet behöver också lite stöd utanför gångtunneln så här gör jag klossar likt på Ella med 5x3 4mm hål.
Rälmatningskablarnas placering är extra utsatta så jag väljer bunta samman dessa och drar dessa i en krympslang som får agera skyddsstrumpa för de lösa rälmatningskablarna.
Körströmskablaget för respektive spår dras till var sin träkloss på modulens modulsargsidor och får där sin dragavlastning.
Rälmatningskablarna löds samman med körströmskablarna och förseglas med krympslang.
Även dessa klossar har hål för bananpluggarna och under transport ligger körströmskablage bra inne i modulens kavitet.
Ostkrokarna är MMM-2R/3R moduler och får därför körströmselkablage enl MMM-3Rnormen för 2R/3R kombimoduler.
Det blir separat kablage för respektive spår, allt enligt dubbelspårsnormen D57
Dubbelspårsnorm D57
Förbereder kablar med banankontakter. Banankontakterna löds på körströmskabeln.
Spillbitar från avsågade MMM-3Rmultigavlar får agera stöd så modulen kan vändas upp-och-ned utan att skada landskapet
I modulen finns klossar med två rader om 6st 4mm hål. Raden hål närmast rälsbäraren fungerar som kabelbärare.
Körströmskabeln träs i hålen och med tumstock mäts upp så att 400mm körströmskabel sticker ut utanför modulgaveln.
Körströmskabeln förankras i träklossen med bundband.
Varje rälmatningskabel har ett eget hål i rälsbäraren så det är enkelt att se vilken kabel som går till vilken räl. Det underlättar mycket för EA (Elansvarig) under banans uppbyggningskede att det enkelt går att förstå hur körströmselen är kopplad till rälsen.
Rälmatningskablarna förankras för att minska risken för att man sliter sönder kablaget vid upp och nedmontering av modulerna.
Jag råder alla modulbyggar att lägga ned lite omsorg på kablaget under sina modulen. Det går inte en körning utan att körstömsel måste lagas på moduler och det är ett tråkigt och tidsödande jobb.
Rälmatningskablar som går till samma räl samlas vid lämpligt lödställe för anslutning till Körströmskablaget.
I mitt fall vill jag ha lite extra kablage för att senare kunna koppla in spårledningselektronik. Därav dessa små slingor.
Körströmskablaget klipps och skalas så de båda ändarna överlappar varandra och rälmatningskablaget skalas och tvinnas runt till ett gemensamt lödställe.
Notera att körströmskabeln till höger har en krympslang påträdd.
Krympslangen dras sedan över lödskarven och krymps med värmepistol.
Med fördel kan man använda en så kallad "hjälpande hand" med krokodilklämmor för att hålla kablarna under lödmomentet.
När kablaget är på plats går det enkelt att förstå vilken körströmskabel så går till vilken räl.
Rad nr2 av hål i träklossen används för att sticka i banankontakterna under transport. Hålen fungerar också som hållare för banapluggar som agerar honor under körningen för att minska risken för kortslutning och för att slippa en massa dinglande körströmskablage mellan modulerna under körningar.
Nu till Esters elinstallation
Ester skulle kunna fått körströmsinstallation likt Kaptenkrok ovan men gångtunneln tar upp en del av tillgänglig volym under modulen och belysningselen till gångtunneln kan behöva justeras så jag vill ha fritt så locket kan tas av och stättas dit. Landskapet behöver också lite stöd utanför gångtunneln så här gör jag klossar likt på Ella med 5x3 4mm hål.
Rälmatningskablarnas placering är extra utsatta så jag väljer bunta samman dessa och drar dessa i en krympslang som får agera skyddsstrumpa för de lösa rälmatningskablarna.
Körströmskablaget för respektive spår dras till var sin träkloss på modulens modulsargsidor och får där sin dragavlastning.
Rälmatningskablarna löds samman med körströmskablarna och förseglas med krympslang.
Även dessa klossar har hål för bananpluggarna och under transport ligger körströmskablage bra inne i modulens kavitet.
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Vilken fin ordning du har på grejerna!
Med vänlig hälsning, Jonas
Med vänlig hälsning, Jonas
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Grusa spår
Ostkrokarna har fått grus. Bestämde mig tillslut för att göra en egen "Stockholms" blandning bestående av:
30gr Woodland Scenics medium B80 (Beige)
30gr Woodland Scenics medium B81 (Ligh Gray)
30gr Woodland Scenics medium B82 (Gray)
15gr Woodland Scenics medium B79 (Brown)
I burken se blandningen ut såhär
På Eke´s inrådan rostmålade jag rälorna före grusläggning. Köpte denna färg som jag tycker funkade ok att måla med.
Grusat spår ser ut såhär.
Ostkrokarna har fått grus. Bestämde mig tillslut för att göra en egen "Stockholms" blandning bestående av:
30gr Woodland Scenics medium B80 (Beige)
30gr Woodland Scenics medium B81 (Ligh Gray)
30gr Woodland Scenics medium B82 (Gray)
15gr Woodland Scenics medium B79 (Brown)
I burken se blandningen ut såhär
På Eke´s inrådan rostmålade jag rälorna före grusläggning. Köpte denna färg som jag tycker funkade ok att måla med.
Grusat spår ser ut såhär.
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Snyggt!
En brunaktig wash på det skulle ta bort "ny makadamiserat spår" känslan, om nu inte det är det du vill uppnå.
/Lars
En brunaktig wash på det skulle ta bort "ny makadamiserat spår" känslan, om nu inte det är det du vill uppnå.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Hej Lasse,LLJ skrev:Snyggt!
En brunaktig wash på det skulle ta bort "ny makadamiserat spår" känslan, om nu inte det är det du vill uppnå.
/Lars
Lite wash kommer. Vill sätta lite gräs och grönt först för att enklare se och bedömma färgnyans och helhetsintryck.
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Annat grus och krafs på plats
Ostkrokarna har nu även fått lite grus där det inte är spår. Gjorde en annan blandning med finkornig ballast i passade färger.
Gångvägen och trappan (= annat krafs) är också på plats. Runt gångvägen lägger jag också lite av det finkorniga gruset.
Ostkrokarna har nu även fått lite grus där det inte är spår. Gjorde en annan blandning med finkornig ballast i passade färger.
Gångvägen och trappan (= annat krafs) är också på plats. Runt gångvägen lägger jag också lite av det finkorniga gruset.
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Gräs och Grönt på Ostkrokarna
Nu har Ostkrokarna fått gräs och lite sly. Trappan har fått räcke och kontaktledningstolpar har vuxit upp.
Får anses som körklara för MJhobbymässan i Älvsjö 1-2 nov.
Nu har Ostkrokarna fått gräs och lite sly. Trappan har fått räcke och kontaktledningstolpar har vuxit upp.
Får anses som körklara för MJhobbymässan i Älvsjö 1-2 nov.
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Så jädra snyggt!
Med vänlig hälsning, Jonas
Med vänlig hälsning, Jonas