Byggteknik superlågprofil
Byggteknik superlågprofil
Efter ha hjälpt Ub packa Tibro några gånger (som har mycket låg modulprofil) så funderar jag själv på hur jag skulle kunna bygga en station men ännu lägre profil. Tibro är väll ca 50mm. Kanske kan man ha en ännu lägre profil, en superlågprofil.
Gavlarna ska naturligtvis göras så de passar vanlig lågprofil.
Jag vill gärna komma ner till typ 30mm R.Ö.K -> modulunderkant.
Är det någon som har byggt superlågprofil?
Och var kan jag hitta några bilder? Jag tänker att vissa vändslingor har mycket låg profil.
Alla byggtips är välkomna!!
Mina funderingar så här långt är att rälsen (K-räls eller 2R-räls med eget punktband) ligger på 5mm kork.
Monterat på en 6mm MDF.
Under MDFen ligger 12x21mm planhyvlad på högkant. Det skulle göra en minsta modulhöjd på 10+6+21= 37mm
Modulsargen skulle kunna göra utanpåliggande på sidan och ha sin överkankant i samma nivå som RÖK.
Som sagt alla tips är välkomna.
Gavlarna ska naturligtvis göras så de passar vanlig lågprofil.
Jag vill gärna komma ner till typ 30mm R.Ö.K -> modulunderkant.
Är det någon som har byggt superlågprofil?
Och var kan jag hitta några bilder? Jag tänker att vissa vändslingor har mycket låg profil.
Alla byggtips är välkomna!!
Mina funderingar så här långt är att rälsen (K-räls eller 2R-räls med eget punktband) ligger på 5mm kork.
Monterat på en 6mm MDF.
Under MDFen ligger 12x21mm planhyvlad på högkant. Det skulle göra en minsta modulhöjd på 10+6+21= 37mm
Modulsargen skulle kunna göra utanpåliggande på sidan och ha sin överkankant i samma nivå som RÖK.
Som sagt alla tips är välkomna.
Re: Byggteknik superlågprofil
Principbild. Kanske kan man bygga såhär
- Bilagor
-
- mmm-3r-superlagprofil-01.jpg (57.21 KiB) Visad 6565 gånger
Funderat vidare under kvällen. Kanske man skulle kunna rymma en superlågprofil "inne" i en lågprofilmodul.
Om man gör stationsmodulens anslutningar 1200mm långa med lågprofilgavlar.
och gör mellanliggande sektioner superlågprofil 1000mm långa så får man en station som är 4,4m på samma volym som två vanliga lågprofilmoduler
Om man gör stationsmodulens anslutningar 1200mm långa med lågprofilgavlar.
och gör mellanliggande sektioner superlågprofil 1000mm långa så får man en station som är 4,4m på samma volym som två vanliga lågprofilmoduler
- Bilagor
-
- mmm-3r-superlagprofil-02.jpg (23.05 KiB) Visad 6522 gånger
Funderat vidare runt benkonstruktion.
Kanske kan man göra två bentorn som monteras och kan stå själva.
Mellan de inre sektionerna kan man också ha ett torn eller kanske en enklare variant.
Utnyttja att i ytterändarna, där modulen är full lågprofil, rymms vanliga pinbenfästen.
Alla synpunkter och tips välkomnas
Kanske kan man göra två bentorn som monteras och kan stå själva.
Mellan de inre sektionerna kan man också ha ett torn eller kanske en enklare variant.
Utnyttja att i ytterändarna, där modulen är full lågprofil, rymms vanliga pinbenfästen.
Alla synpunkter och tips välkomnas
- Bilagor
-
- mmm-3r-superlagprofil-03.jpg (15.21 KiB) Visad 6503 gånger
Är vitsen i huvudsak att få med en extra modul per vanlig modul?
Jag ser flera nackdelar:
- För låg höjd för växelmotor på undersidan (för på ovansidan vill man inte ha dem, och Märklins motorer är inget bra).
- För låg höjd för annat än väldigt enkelt landskap.
- För låg höjd för signaler och kontaktledning.
/Lars
Jag ser flera nackdelar:
- För låg höjd för växelmotor på undersidan (för på ovansidan vill man inte ha dem, och Märklins motorer är inget bra).
- För låg höjd för annat än väldigt enkelt landskap.
- För låg höjd för signaler och kontaktledning.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Det beror på vad det är för typ av modul. För tågmagasin så kan lösningen vara mycket användbar och där är det ju bara växlar på yttermodulerna.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
Men inom en modul får du ju bygga som du vill, så där finns inte problemet.daniel skrev:Det beror på vad det är för typ av modul. För tågmagasin så kan lösningen vara mycket användbar och där är det ju bara växlar på yttermodulerna.
Med vänlig hälsning
Daniel
Var inte tanken med den superlåga modulhöjden för vanliga moduler? Eller handlar det hela rent om byggteknik och inte en ny gavelhöjd?
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Huvudmålet med det jag funderar på är hur stora moduler (komplex av flera sektioner) ska ta mindre plats vid transport.
Målet är inte en ny superlågprofilstandard.
Vi klagar ofta på att våra stationer är för korta. Tibro, som är en relativt lång station och byggd med extra låg profil, rymms bra i en vanlig kombibil + en del andra moduler.
Det inspirerar mig att tänka vidare i dessa banor.
Växelmotorer jag använt är viessmann och dom monteras med fördel på ovansidan.

Huvudsignaler på en station enligt beskriven byggteknik får rymmas på ändmodulerna där höjden kan göras högre.
På mellansektionerna kan man ofta använda huvuddvärgar/dvärgar.
Landskap nära en station är ganska ofta väldigt platt, så det går nog att göra snyggt.
Kontaktledningstolpar/bryggor kan eftermonteras. Kan vara bra så dom inte skadas under transport.
Så gör jag på mina SigStyramoduler

Det är väldigt enkelt att sitta hemma och kritisera, men för den som är intresserad att utveckla vår modulbyggteknik
bjuder jag in till konstruktiva förslag och synpunkter.
Målet är inte en ny superlågprofilstandard.
Vi klagar ofta på att våra stationer är för korta. Tibro, som är en relativt lång station och byggd med extra låg profil, rymms bra i en vanlig kombibil + en del andra moduler.
Det inspirerar mig att tänka vidare i dessa banor.
Växelmotorer jag använt är viessmann och dom monteras med fördel på ovansidan.

Huvudsignaler på en station enligt beskriven byggteknik får rymmas på ändmodulerna där höjden kan göras högre.
På mellansektionerna kan man ofta använda huvuddvärgar/dvärgar.
Landskap nära en station är ganska ofta väldigt platt, så det går nog att göra snyggt.
Kontaktledningstolpar/bryggor kan eftermonteras. Kan vara bra så dom inte skadas under transport.
Så gör jag på mina SigStyramoduler

Det är väldigt enkelt att sitta hemma och kritisera, men för den som är intresserad att utveckla vår modulbyggteknik
bjuder jag in till konstruktiva förslag och synpunkter.
Conrad säljer väl växelmotorer som är låga och ska sitta på undersidan.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
- pcederstrand
jo men alla gillar / vill inte ha ens Conradmotorer. Tyckte Tibro sa nyss att han ville kasta ut dom till förmån för stoooora Törtlar
mvh /peterc