Växelval....

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
JoakimB
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Växelval....

Inlägg av JoakimB »

Hej

efter att ha läst MMM standarden noga så noterar jag att "man" förordrar att man ska nyttja PECOs växlar. Jag vill använda c83 räls från ROCO - eftersom jag har massor av dessa. Likaså har jag massor av Rocos växlar och har inte greppat ännu (är ju nybörjare i MMM...) varför inte ROCOS växlar duger.

I går la jag ut lite räls och skullse sedan lägga till en ROCO växel - och förstår nu att ROCO inte funkar att använda. (behöver ju riva bort halva nbanvallen och gräva ner växeln och det blir hur estetiskt fel som helst i landskapet (och säkert en massa el frågor också...))

Men, att hitta en leverantör som har PECOS c83 sortiment hemma och till rätt priser verkar ju vara hur svårt som helst att greppa.

MJ-specialisten ligger på ca 285 kr där MJHOBBY tar 179 kr. Så vad är vad i sammanhanget. Vilken typ av PECOS växlar skam an använda. Jag vill ha växelmotorerna under banvallen och de ska vara elektriska och de ska digitaliseras....

http://www.mjhobby.se/prodlist.asp?qsLa ... ode=001105

http://hobbymodeller.se/modelljarnvagar ... orsningar/


Ge mig tips! :-)


Joakim
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Växelval....

Inlägg av StaffanWiman »

Jag har blandat Rocos c83 och Pecos c75. Skillnaden är så liten att den knappast syns med blotta ögat och det verkar inte finnas några andra nackdelar heller. Du kan alltså använda Peco-växlar tillsammans med spår i c83.

Spårmaterialet till en eller ett par moduler är väl nästan en liten kostnad i sammanhanget. Använd din befintliga rälsmateriel i din hemmabana och satsa på det bästa för din modul eller dina moduler. Det kommer du att vinna på i längden.

Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Växelval....

Inlägg av StaffanWiman »

... för övrigt finns det ännu finare växlar än Peco large nu. Men det vet andra mer om...

Staffan
JoakimB
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Växelval....

Inlägg av JoakimB »

Vad är skillnaden mellan:

Peco; Electrofrog och Insulfrog?
JoakimB
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Växelval....

Inlägg av JoakimB »

Kring blandningen så är jag ännu inte på det klara med att blanda c75 och c83. Om allt kring MMM är lite religion (läs standard betyder ungefär ordning och redan) då bör man följa en konsekvent linje. Läs - jag är fortfarande lite för ny för att se nyanserna i "reglerna" - det är därför jag frågar.

Det som jag tvekar över är att Roco har "gula" skenor medan PECO har nysilver. Känns inget bra och jag vill gärna inte kladda med att måla om....
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Växelval....

Inlägg av StaffanWiman »

Jag tror att elektrofrog har ström i hjärtstycket/spårkorset. Därmed får loket garanterat strömförsörjning genom hela växeln. Spårkorset måst ju då polariseras om beroende på hur växeln ligger. Det sker automatiskt när växeln läggs om och fungerar bra hemma, men i modulsammanhang måste spårkorset förses med separat strömmatning (framgår av MMM-standarden).
Insulfrog har isolerade spårkors. Du uppstår en liten strömlös sträcka som kan få korta, speciellt tvåaxliga lok att stanna om de körs långsamt genom växeln. Jag tror Rocos växlar i regel är utformade så.

Att det skulle vara olika färg på Rocos och Pecos räls har jag inte lagt märke till. Men det finns kanske olika typer...

Staffan
JoakimB
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Växelval....

Inlägg av JoakimB »

Bra Staffan! Min gamla hobby börjar få liv igen!

Då drar jag slutsatsen kring elektrofog = används i växelområden där lok ska kunna krypköra och insulfog i landskapssammanhang där lok har normalfart.

Ett ljus har tänds!
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Växelval....

Inlägg av Eke »

Jag har använt Rocos växlar på min modul (dom slanka på 10°) och har inga problem med dom!
Dom har polariserat spårkors så det blir absolut inget avbrott där korta lok kan stanna, detta kanske fanns på äldre växeltyper från roco men absolut inte på dagens code 83 växlar!
Det enda som kanske kan vara negativt är att spårkorset har en utformning som gör att RP25 hjul kan dippa lite men det är marginellt och man tänker knappt på det, sedan kan man löda fast ett par matningar på växeltungorna för att undvika kontaktproblem i framtiden!
Min modul "Dörrby" må vara ful men den är en av dom driftsäkraste i modulsyd "trots" Rocoväxlar! ;-)
Jag har dom utan banvall men den kanske går att ta bort den om du har det och tycker det vore bättre utan, själva grundväxeln borde vara lika!

Så mitt råd är att använda det du har!
Peco code 83 är dessutom avsett för den amerikanska marknaden och ser inte speciellt europeisk ut, och Peco code 75 är ett ganska gammalt rälssytem som rent estetiskt inte håller dagens standard och har inte lika slanka växlar som andra fabrikat!
Tillig, Roco och Weinert är dom som har slanka snygga växlar, kanske finns någon mer!

Även om kanske färgen kan skilja något så har även roco nysilver i sin räls, har bra egenskaper och är lätt att löda på!
Pecos insulfrog ska nog inte användas någonstans utan electrofrog är nog det som är bäst överallt om man använder Peco!

Mvh. Peter
JoakimB
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Växelval....

Inlägg av JoakimB »

Hej

ja, jag kommer nog använda både TILLIG och ROCOs växlar ( som jag har mång av redan) men ROCOs växlar går ju inte att gömma lika snygg i banvallen och om man får problem med växelmotorn - ja då är det en stor operation att få lös växeln...

Jag provar med att köpa några TILLIG och växelmotorer som monteras under modellen.

I min större station (också modul) med som jag inte avser i framtiden ta med på träffar där bygger jag med ROCOs grejor.

Kan någon förklara det där med glödlampan i MMM-standarden?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Växelval....

Inlägg av LLJ »

När det gäller moduler så skall samtliga växlar ha ledande spårkors (hjärtstycke) oavsett var växeln är placerad.
Gäller för både MMM, FREMO H0-RE och SIH0 (Svensk Industri modul norm för H0).

/Lars
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"