Ekholmens industriområde

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

Som jag skrev i en annan tråd så kommer jag att riva Ekholmens kombiterminal och i stället bygga upp det som fanns på samma plats på slutet av 60-talet. Mer information kommer så fort det fungerar att ladda upp filer till forumet igen för mig.

/Erik

PS. Jag har lovat att Ekholmens industriområde skall vara funktionsdugligt till Huskvarna.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

Ekholmens industriområde består av fyra industrier på fyra moduler (se skiss nedan). Preliminära industrier är Nilssons skrot, Dagab, ASG och Beijer (allt baserat på industrier från Linköping).

Spårläget mellan modul C och D är normalt MMM vilket gör att med lämplig stationsmodul så kan industrierna servas utan att linjen blir upptagen.

Vad gäller växlarna så tänker jag mig att modul B och C kommer att vara manuellt manövrerade, medan modul D kommer att vara elektriskt (fjärr)manövrerade. Då linjeväxeln på modul D ligger i avvikande läge så är planen att industrianslutningens växel skall kunna släppas till lokal manövrering.

/Erik
Bilagor
Ekholmens industriområde v1.0.png
Ekholmens industriområde v1.0.png (19.21 KiB) Visad 5798 gånger
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av plj »

Trevligt med industrimoduler. En nackdel med Ditt förslag är att det saknas rundgångsmöjlighet i "inlåst" läge. Området bör ju därför placeras nära en station med rundgångsmöjlighet där man vid behov kan växla om t.ex ett lokalgodståg så att vagnarna kommer på rätt sida om loket när det ska in på eller kommit ut från industriområdet. Om man tänker på skala 1:1 så är det ju jobbigt att stå på främsta vagnen en längre sträcka. Det ska ju alltid hållas uppsikt i färdriktningen! Det kan ju vara en sluten vagn med bara ett enkelt fotsteg att stå på.
PLj
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av LLJ »

Man skulle kunna tänka sig ett kort rundgångsspår inom sektion B.
Antingen flyttar man nuvarande växel åt vänster och placerar en vänsterväxel på dess plats eller ersätter den med en 3-vägväxel + en växel ytterligare precis i skarven till sektion A.
Borde räcka för att klara växlingen, även om det kan bli klurigt för den som växlar ;)

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av Eke »

Men det blir kanske lite väl kort om man nöjer sig med rundgång på sektion B.
Man skulle väl kunna ha en växel till rundgångsspåret vid den lilla kurvan på sektion C och den andra växeln i vänstra änden på sektion B kanske?

Funderar Peter
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

Industriområdet är byggt för att det skall ligga vid en station där eventuell rundgång sker. Modulerna är inte avsedda att ligga mitt på linjen. Om jag någon gång känner att jag vill kunna använda Ekholmen fristående så får jag bygga 2 eller fler moduler med ett rundgångsspår, eller ännu hellre en rangerbangård.

/Erik

PS. Som ni kanske noterar så tror jag inte på små och kompakta lösningar, utan rejäla längder skall det vara (det kan till och med vara så att industrispåren i Ekholmen är lite korta ;) ).
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

Då var Nilssons skrot (modul A) klar för trafik. Landskapsprofilen på änden med ett spår är Fremos F96 (med MMM spårläge).

Modulen har dessutom fått löstagbara vagnkortshållare som kan monteras på modulens båda sidor.

/Erik
Bilagor
Nilssons skrot 2013-06-29.JPG
Nilssons skrot 2013-06-29.JPG (66.11 KiB) Visad 5717 gånger
Vagnkortshållare 2013-06-29.JPG
Vagnkortshållare 2013-06-29.JPG (52.14 KiB) Visad 5717 gånger
Vagnkortshållare infästning 2013-06-29.JPG
Vagnkortshållare infästning 2013-06-29.JPG (30.93 KiB) Visad 5717 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av LLJ »

Ser bra ut.

Fick en ide!
Om man lägger in en till växel som ett skyddsspår på sektion D, så kan man ha ett växellok stående där och klara sig utan rundgångsspår ifall man vill placera modulen en bit från station.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

Innan något är byggt så kan man alltid ångra sig :) (vilket å andra sidan bevisligen också går att göra efter man har byggt något).

Jag har bestämt mig för att dela upp "gamla" modul D i två moduler och bygga ett utdragsspår istället för en industri (se skiss nedan). Geometrin för anslutningsspåren är den samma som i den tidigare varianten så planeringen för Huskvarna påverkas inte. Tanken med att bygga modul D och E mindre djupa är att jag kan lägga en industri bakom dessa moduler och samtidigt kunna ansluta denna mot en MMM-modul med standardspårlägen (140, 197, 340 mm).

Djupet på modul D och E har jag valt till 300 mm. Det passar bra för Ivargavlar, och det ger plats kvar att bygga något bakom som kan ansluta mot spårläge 340 mm.

/Erik
Bilagor
Ekholmens industriområde v1.1.png
Ekholmens industriområde v1.1.png (20.2 KiB) Visad 5710 gånger
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

Då var grunden lagd. Jag har gjort en mindre justering av modul E så jag fick in två Fremo-hål.

Nu blir det att klura på växelstyrningen. Industrianslutningarna skall få manuellt manövrerade växlar medan anslutningen till linjen skall få elektriskt styrda växlar. De manuellt styrda skall vara manövrering vid växeln, helst med växelklot. Skall se om jag kan få ihop något bra med Brimalms växelklot. För de elektriskt styrda planerar jag servostyrning med en Arduino. Signaler och växlar skall sedan kopplas ihop så kör bara kan ges vid korrekt lagda växlar.

/Erik
Bilagor
Ekholmen modul B-E 2013-07-24.JPG
Ekholmen modul B-E 2013-07-24.JPG (96.88 KiB) Visad 5611 gånger
Ekholmens industriområde v1.2.png
Ekholmens industriområde v1.2.png (16.73 KiB) Visad 5611 gånger
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"