Ekholmens industriområde

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

FreddePettersson skrev:Hur tänker du lösa växelomläggningen, fjärrställverk och lokalt?
Den slutgiltiga lösningen enligt nuvarande planer.
- Infarten skall vara fjärrstyrd, eventuellt med möjlighet till lokal frigivning. Tanken är att även installera dvärgar någon gång i framtiden.
- Industrierna manövreras lokalt med växelklot som sitter på sidan av modulen. De skall kunna monteras på valfri sida av modulen.

Till Huskvarna och Timmele
- Alla växlar manövreras lokalt. Eventuellt med separat brytare för polariseringen av växelkorsen i infarten (vill undvika onödigt arbetskrävande dubbeljobb om det inte "måste"). Exakt lösning är inte bestämd än. Jag har två veckor på mig att få något att fungera :) .

/Erik
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av FreddePettersson »

Intressant med växelklot, ska bli spännade och se den mekansika lösningen

Om jag inte minns fel såg jag en lösning på en dansk modul eller tysk med riktiga klot i mindre skala
För att få över vridrörelse finns följande http://www.outbus.de/product6.html

Du skulle kunna fälla in klot i sidan på modulerna med genomgående axel, jag ser växelklotet från sidan infällt, man få då till en gnska stor vridvinkel vid omläggning och klotet på andra sidan följer med

Tjenis..
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av JanFrelin »

Brimalm har svenska växelklot som skall vara fungerande.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

FreddePettersson skrev:Intressant med växelklot, ska bli spännade och se den mekansika lösningen
Jag har tankar kring lösningen, men det kommer nog att bli några varianter tills jag har hittat rätt balans mellan storlek, vikt och utseende. Till Huskvarna blir det nog en enklare lösning för att få känna på det lite.
JanFrelin skrev:Brimalm har svenska växelklot som skall vara fungerande.
Jag har köpt ett fempack av dessa. De är fungerande, men inte tillräckligt starka för att använda för omläggning av växeln. Dvs de följer med då något annat styr växeln. De kommer att monteras på mina handmanövrerade växlar vad det lider.

/Erik
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av MikaelHansson »

En fråga gällande hålbilden FREMO/MMM centrerad under spårläget: på modul A så går hålen i varann, men i modul E så ligger de separerade, är detta av en anledning?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av LLJ »

Hålen skall vara separerade. De ligger dock ganska närma varandra.
Beroende på hur stort borr man borrar med samt val av material så kan delar av materialet mellan hålen följa med i samband med borrning.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

LLJ skrev:Hålen skall vara separerade. De ligger dock ganska närma varandra.
Beroende på hur stort borr man borrar med samt val av material så kan delar av materialet mellan hålen följa med i samband med borrning.
Lars har alldeles rätt. Då jag borrade modul A hade jag ett sämre borr, samt att jag borrade upp ett 10 mm hål till ett 12 mm hål. Detta gjorde att materialet mellan hålen (1mm) förstördes. Hålcentra är dock korrekta för båda moduler.

/Erik
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

Då var den första versionen av växelstyrningen klar (se nedan). Industrianslutningarna har manuellt manövrerade växlar med "växelklot". Infarten har än så länge manuell manövrering á la Peco med separat manuell styrning av polariseringen.

/Erik
Bilagor
Ekholmen manuella växlar v.1.0 2013-09-01.JPG
Ekholmen manuella växlar v.1.0 2013-09-01.JPG (94.28 KiB) Visad 4336 gånger
Ekholmen temporär elstyrning infarten 2013-09-01.JPG
Ekholmen temporär elstyrning infarten 2013-09-01.JPG (59.51 KiB) Visad 4336 gånger
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av jhjelm »

Ska bli att prova i Huskvarna :)

Med vänlig hälsning, Jonas
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

RIP

Som några redan vet så har Ekholmens industriområde gått till de sälla jaktmarkerna. Det fanns några saker jag inte var helt nöjd med, och så insåg jag att jag inte skulle bli "klar" med modulerna i tillräcklig närtid. Men även om modulgruppen är borta så finns modulerna kvar i annan form.
  • Infartsmodulen (dubbelspåret med övergångsväxlar) och stoppbocken finns kvar.
  • Kurvmodulen är ombyggd till en förgreningsmodul (för mer info se här).
  • De två lastplatsmodulerna kommer att bli linjemoduler.
/Erik
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"