Kurviga Småland - Förgreningen

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Kurviga Småland - Förgreningen

Inlägg av ErikKuiper »

Modulträffar ger inspiration till nya moduler som det kan finnas behov av. Något som jag själv känner att vi kan ha behov av är en förgrening från dubbelspår till enkelspår. Vi har Jonas LGV3 "Förgreningen", men en till skadar inte så jag skissade lite snabbt ihop vad jag skulle vilja bygga (se bilden nedan). I grunden är det en övergång från D57 till FREMO. Enkelspårsgavlarna kommer också att ha MMM-hål för maximal kompatibilitet. De två enkelspårsbitarna kommer också att kunna användas fristående och kommer att få lösa passbitar för att bli FREMO-moduler. Riktningen på det avvikande spåret är medvetet valt för att svänga bort från publiken om modulen monteras på högeränden av Leifboda (sett från publiken).

/Erik

Data
Radie: 3200 mm
Vinkel: 20+10 grader
Längd raka: 1220+610 mm
Bilagor
Kurviga Småland-förgreningen.png
Kurviga Småland-förgreningen.png (20.91 KiB) Visad 5874 gånger
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kurviga Småland - Förgreningen

Inlägg av ErikKuiper »

Nu när jag har blivit klar med lite förvaring så kan jag meddela att jag har "tjuvbyggt" lite samtidigt som jag snickrade på lådorna ;) .

Efter att ha räknat på konstruktionen lite mer så kom jag fram till att det gick att få standardgavlar vid alla modulskarvar :) (se uppdaterad bild i första inlägget). Själva förgreningsmodulen går från D57 till två MMM. Avståndet mellan spårmitt och modulkanten i det avvikande spåret är 145 mm och mellan spårmitt och övre hörnet på rakan är det 140 mm (plus sedan 5mm tolerans mot nominell kant för modul i avvikande spår). Dvs inga större toleranser för moduler som bygger bredare än normen. Övergångsmodulerna är det inga större konstigheter med. Några "udda" vinklar för att det ska bli snyggt då de monteras på förgreningen. "Berget" går upp mot mitten då övergångsmodulerna är monterade på förgreningen.

Bilder kommer senare i helgen.

/Erik

PS. Övergångsmodulerna kommer att användas för första gången i Kil och hela kittet i Gävle.
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Kurviga Småland - Förgreningen

Inlägg av jhjelm »

Väntar med spänning på bilder. :)

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kurviga Småland - Förgreningen

Inlägg av LLJ »

FREMO B09? Vad är det för gavel?
Normalt använder vi B96 och F96.

Väntar också på bilder :)

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Kurviga Småland - Förgreningen

Inlägg av Johnny »

Det står fel på ett ställe i Fremonormen. Det står B09, men skall vara B02.

B02 är också att föredra framför B96 eftersom den har en mer realistisk lutning på banunderbyggnaden.

//Johnny
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kurviga Småland - Förgreningen

Inlägg av ErikKuiper »

Här kommer första bilden på modulerna.

Om änden heter B02 eller B09 låter jag vara osagt. Så som B09 beskrivs i sektion 3.3.1 i texten så stämmer det inte med den skiss som heter B02 på nästa sida. I vilket fall som helst så är den samma som B96, förutom att banvallslutningen är 1:1,5 istället för 1:1 (45 grader). Jag hittade en skiss som heter B09 på Najks hemsida som stämmer överens med beskrivningen.

/Erik
Bilagor
Kurviga Småland-förgreningen 2013-04-28.JPG
Kurviga Småland-förgreningen 2013-04-28.JPG (68.94 KiB) Visad 5819 gånger
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Kurviga Småland - Förgreningen

Inlägg av Eke »

Snyggt! :-)

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kurviga Småland - Förgreningen

Inlägg av LLJ »

Blir häftigt med parallelldrift på denna modul.

Olyckligtvis har man lyckats att benämna gaveln B02 som B09 i texten i FREMO-norm H0-RE rev 3, vilket Johnny redan nämnt.
Men för att inte förvirra ytterligare, använd enbart gavlar och dess beteckningar, vars skisser finns med i aktuell FREMO H0-RE norm när det gäller FREMO gavlar.
B02 är dessutom bara ett förslag, inte en fastslagen profil i HO-RE rev 3, om man läser noga.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kurviga Småland - Förgreningen

Inlägg av ErikKuiper »

Då får ni gärna förklara vad skillnaden är mellan B02 och B09. På modulbahner.de har de nämligen båda ... Min gissning är att B02 är enligt skissen i normen och B09 är enligt textbeskrivningen i normen. Skillnaden är hårfin, men ändå.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kurviga Småland - Förgreningen

Inlägg av LLJ »

Du har troligen rätt där Erik. Och modulen lär fungera oavsett vilken av dem du använt ;) .

(Vad Harald har i sitt sortiment behöver inte betyda att allt är en normriktiga gavlar. T.ex. finns gavlar med uttag för Faller Car System.)

/Lars
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"