Modulgavlar
Re: Modulgavlar
Jo, bägge normerna har sitt berättigande! Som tur är så har dom samma höjd över golvet och samma körströmsanslutningar så valet av standard är inte kritiskt, i Modulsyd blandar vi ju modulerna ganska friskt!
Några extra hål i gaveln eller ett par tvingar löser allt!
Själv kommer jag att nyttja bägge beroende på vad jag är intresserad av för stunden. Vill man t.ex. bygga en modul med sidoplacerat spår för att få plats med något speciellt på ena sidan spåret (t.ex. en industri) så har ju MMM en fördel där!
Fremo har ju å sin sida fördelen med centrerat spårläge när man vill bygga kurvmoduler som kan vändas fritt!
Däremot skulle jag vilja rekomendera att bygga MMM-moduler 300 eller 500mm breda istället för dom "konstiga" måtten 280 och 480mm!
Det finns flera fördelar med detta, dels passar Ivarbenen direkt till dessa bredder, det är lättare att bygga övergångsmoduler Fremo-MMM om man har samma bredd i bägge ändar (500mm), och så finns det ett krav inom Fremo på att spåret ska ligga 150mm från kanten om man inte har fallskydd på sidorna (med 500mm bredd blir det 150mm till kanten) med lite god vilja skulle en sådan MMM-modul kunna anmälas till en Fremokörning ev. med övergångsmoduler! Dvs. den blir mer användbar!
Mvh. Peter
Några extra hål i gaveln eller ett par tvingar löser allt!
Själv kommer jag att nyttja bägge beroende på vad jag är intresserad av för stunden. Vill man t.ex. bygga en modul med sidoplacerat spår för att få plats med något speciellt på ena sidan spåret (t.ex. en industri) så har ju MMM en fördel där!
Fremo har ju å sin sida fördelen med centrerat spårläge när man vill bygga kurvmoduler som kan vändas fritt!
Däremot skulle jag vilja rekomendera att bygga MMM-moduler 300 eller 500mm breda istället för dom "konstiga" måtten 280 och 480mm!
Det finns flera fördelar med detta, dels passar Ivarbenen direkt till dessa bredder, det är lättare att bygga övergångsmoduler Fremo-MMM om man har samma bredd i bägge ändar (500mm), och så finns det ett krav inom Fremo på att spåret ska ligga 150mm från kanten om man inte har fallskydd på sidorna (med 500mm bredd blir det 150mm till kanten) med lite god vilja skulle en sådan MMM-modul kunna anmälas till en Fremokörning ev. med övergångsmoduler! Dvs. den blir mer användbar!
Mvh. Peter
Re: Modulgavlar
OT: det man skall tänka på är att MMM och FREMO har lite olika syften med sina moduler.StaffanWiman skrev:Båda normerna har klara för- och nackdelar. Själv är jag gärna med både på Fremo- och MMM-träffar men jag bygger enligt MMM.
Fremos publikfrihet gör vissa saker lättare, man behöver inte skilja mellan publiksida och körsida och man slipper det där d-a tyget, men publiken är också en tillgång och vem vet om jag hade hittat hit utan att få börja som publik.
Lite utrymme för "fri körning" skulle inte skada hos Fremo.
Staffan
MMM har mer inriktat sig på publika körningar (även om det nu på senare tid även börjar bli en del trafikspel).
FREMO kör trafikspel på realistiskt sätt i ett realistiskt landskap och har i princip inga publika körningar.
Olika förutsättningar ställer olika krav på modulerna.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Modulgavlar
I viss mån stämmer nog detta, dvs Fremos hela idé är att köra trafikspel, hur realistiska dessa görs beror på ambitionsnivån för träffen och kan variera inom tämligen vida ramar. Åskådare tillåts ibland men det står helt klart att körningarna görs för Fremoiterna och några kompromisser för att tillfredsställa den gluttande menigheten görs icke!LLJ skrev:...det man skall tänka på är att MMM och FREMO har lite olika syften med sina moduler.
MMM har mer inriktat sig på publika körningar (även om det nu på senare tid även börjar bli en del trafikspel).
FREMO kör trafikspel på realistiskt sätt i ett realistiskt landskap och har i princip inga publika körningar.
Olika förutsättningar ställer olika krav på modulerna.
MMMs idé är att köra realistiska tåg på stora banor som löper genom ett realistiskt landskap, egentligen som ett substitut för/komplement till de ynkliga hemmabanor vi normala männschor har plats med. Lokalerna som stått/ställts till förfogande har sen lett till att publika körningar blivit ett stort, och uppskattat, inslag, (möjligen är MMM-are teaterapor i något högre grad...). Efterhand har intresset för trafikspel vuxit inom MMM. På varje körning finns numer trafikspel inplanerade, naturligtvis under tider utan publik. (Trafikspel är OTROLIGT tråkiga att titta på, man ska deltaga!). Med respekt för att det finns en inlärningskurva för trafikspelandet så är det nog rimligt och ärligt att säga att MMMs trafikspel närmar sig Fremos i såväl art som natur. Kompromissen som görs på de mer 'publika' körningarna är att banan planerats för att funka publikt och inte i 1.hand som 'trafikspelsbana'.
Låt mig rekommendera den här 'rapporten' från en Fremokörning, skriven som en sorts jämförelse med MMM. Den är nu några år gammal och MMM har utvecklats en del sen dess, men läs i alla fall: http://hakang.zmn.se/index/54897.html.
Jag vill också tillägga att den attityd som Fremo utstrålar är lite av 'så här gör vi, passar det är du varmt välkommen, passar det inte så kom inte hit', medan MMMs attityd alltid varit 'allt är ok, kom du bara'. Vad jag menar med det är att MMMs problem sen starten var tillgången på moduler/modulister. Att tacka nej till moduler som varit ofärdiga, felfärgade, felkurvade eller felprofilerade hade strypt tillgången på moduler och modulister på ett sätt som MMM inte hade/har råd med. Fremo har ju funnits i typ 750 år och har uppnått en kritisk massa som gör att de har 'råd' att sätta upp begränsningar för att köra en viss dag i en viss del av Tyskland exv. Inom MMM blandar vi än så länge allt möjligt för att få tillräckligt med moduler, i en framtid kanske vi också kan ställa krav men där är vi inte riktigt än.
Det känns inte relevant/korrekt att prata om att det skulle finnas olika syften med Fremo resp. MMM-moduler! Modulerna kan vara byggda på olika sätt men det har absolut ingenting med vilken norm som använts att göra. Man måste skilja på begreppen 'modulstandard' och 'modulkörningar'. Kom ihåg att det handlar om helt olika begrepp!
1 MMM modulstandard - tillåtande
2 Fremo modulstandard - striktare
Sen finns det andra begreppet som egentligen är HELT oberoende av det första:
3 MMM modulkörning - inriktad mot allmänt tågköra, 2-3 stora publika körningar/år, därtill ett antal mindre, interna körningar
4 Fremo modulkörning - 100%(?) trafikspel, inga publikkörningar
Till syn för sägen kan ju nämnas att det genomförts en ren Fremokörning på MMM-moduler, i MMMs regi men planerad och genomförd under ledning av våra Fremovänner från Norge.
/H
Ps. Väldans intressant ämne att diskutera, men attans vad det känns offtopic under rubriken 'Modulgavlar'... Ds.
Re: Modulgavlar
Några avslutande kommentarer på OT diskussionen:
FREMO har inte TB-koppel som standard, det är en liten grupp i Norge som använder det.
Normalt används Fleischmann 6511 bygelkoppel. (Vid körningar med epok V och VI används även andra bygelkoppel).
En modul behöver inte vara färdig för att få vara med på en FREMO-körning. Man t.o.m. uppmuntrar att inte bygga för mycket innan man tar med modulen på sin första körning. Räcker att modulen är körbar. Krav på "grön kostym" finns inte, vilket förekommer vid MMM-körningar (åtminstone då det skall vara publik).
Båda normerna har sitt berättigande och det verkar som MMM närmar sig FREMO allt mer....
/Lars
FREMO har inte TB-koppel som standard, det är en liten grupp i Norge som använder det.
Normalt används Fleischmann 6511 bygelkoppel. (Vid körningar med epok V och VI används även andra bygelkoppel).
En modul behöver inte vara färdig för att få vara med på en FREMO-körning. Man t.o.m. uppmuntrar att inte bygga för mycket innan man tar med modulen på sin första körning. Räcker att modulen är körbar. Krav på "grön kostym" finns inte, vilket förekommer vid MMM-körningar (åtminstone då det skall vara publik).
Båda normerna har sitt berättigande och det verkar som MMM närmar sig FREMO allt mer....
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Modulgavlar
Det konstiga måttet 28 cm gör ju att spåret faktiskt blir centrerat och modulen vändbar såvida inte landskapet är skapat för att bara ses från ett håll. 34 cm dubbelspårsmodul fungerar ju på samma sätt.
Vad skulle hända om man ändrade spåravståndet till kanten från 14 till 15 cm?
Staffan
Vad skulle hända om man ändrade spåravståndet till kanten från 14 till 15 cm?
Staffan
Re: Modulgavlar
Förmodligen inget alls!StaffanWiman skrev:Det konstiga måttet 28 cm gör ju att spåret faktiskt blir centrerat och modulen vändbar såvida inte landskapet är skapat för att bara ses från ett håll. 34 cm dubbelspårsmodul fungerar ju på samma sätt.
Vad skulle hända om man ändrade spåravståndet till kanten från 14 till 15 cm?
Staffan
Modulen uppfyller då FREMO:s krav på avstånd till kanten om fallskydd saknas.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Modulgavlar
Det "konstiga" måttet 480mm (och 680mm) är precis lika logiskt som 280mm. Om du bygger ett spår på 140mm från kanten (enligt standard) och nästa sedan på ett avstånd på 200mm från det första (också enligt standard) (eller 400 mm för en 680mm-modul) så blir modulen symmetrisk vad gäller gäller spåranslutningar och modulens kant. Sedan kan man ju diskutera varför de inte tog hänsyn till detta i sin föreslagna gavelprofil.
Själv bygger jag mina MMM-moduler 500mm djupa för att passa bra på IVAR-ben. Mina D57-moduler bygger jag 546mm djupa.
/Erik
PS. Minsta avståndet mellan rälsmitt och kant för FREMO HO är 100mm. Se avsnitt 3.2.7 i standarden.
Själv bygger jag mina MMM-moduler 500mm djupa för att passa bra på IVAR-ben. Mina D57-moduler bygger jag 546mm djupa.
/Erik
PS. Minsta avståndet mellan rälsmitt och kant för FREMO HO är 100mm. Se avsnitt 3.2.7 i standarden.
Re: Modulgavlar
Där ser man. Undrar varifrån de 150 mm härstammar ifrån? Ytterligare en myt att slå hål påErikKuiper skrev:PS. Minsta avståndet mellan rälsmitt och kant för FREMO HO är 100mm. Se avsnitt 3.2.7 i standarden.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Modulgavlar
Jaha, ja där ser man! Allt är inte alltid som man tror!LLJ skrev:Där ser man. Undrar varifrån de 150 mm härstammar ifrån? Ytterligare en myt att slå hål påErikKuiper skrev:PS. Minsta avståndet mellan rälsmitt och kant för FREMO HO är 100mm. Se avsnitt 3.2.7 i standarden.
/Lars
Fast jag tycker nog ändå att det finns fördelar så det räcker för att bygga MMM-moduler i 500mm bredd!
Mvh. Peter
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: Modulgavlar
Hej!LLJ skrev:Där ser man. Undrar varifrån de 150 mm härstammar ifrån? Ytterligare en myt att slå hål påErikKuiper skrev:PS. Minsta avståndet mellan rälsmitt och kant för FREMO HO är 100mm. Se avsnitt 3.2.7 i standarden.
/Lars
100 mm från kanten är bara om det inte finns fallskydd. Numera ett definierat mått som alltså inte fanns tidigare utan då gällde kravet att ev urspårade fordon inte skulle kunna rulla/åka ner över kanten.
150 mm från kanten är från en äldre version av standarden. Numera är det bara IH-standarden som har 300 mm breda moduler.
Urban "Södra Station" Johansson