Modulgavlar

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Modulgavlar

Inlägg av MikaelHansson »

Hej!

Jag har några frågor gällande hur modulgavlarna ska se ut om man vill följa de rekommenderade gavelprofilerna.

När man har spåret i 140mm-läge (mätt från framkant) så är allt solklart, men när:

1. Spåret ligger på 340mm-måttet på en 480-modul? Använder man samma gavelprofil men roterar den så framsidan blir baksidan (se bild 1)?
2. Spåret ligger på 340mm-måttet på en 680-modul? Finns väl ingen rekommenderad profil för den placeringen...?
3. Spåret ligger på 540mm-måttet på en 680-modul? Använder man samma gavel men roterar den så framsidan blir baksidan (se bild 1)?
4. Används gaveln enl. bild 2? Enligt min mening en udda rekommendation med tanke på vad standarden säger...

Mvh
Mikael
Bilagor
Bild 1
Bild 1
bild_1.png (64.76 KiB) Visad 6127 gånger
Bild 2
Bild 2
bild_2.png (67.86 KiB) Visad 6127 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulgavlar

Inlägg av LLJ »

När det gäller MMM är gavelprofilen inte så kritisk.
Viktigare att spårläge och bulthålen i förhållande till spåret blir rätt så att modulen kan anslutas ihop med andra moduler.

(OT: bygger man FREMO så är gavelprofilen viktig (finns några att välja bland), men där är det åt andra sidan inga tveksamheter vilka mått som gäller)

/Lars
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Modulgavlar

Inlägg av hakang »

Rent generellt kan man väl säga att LLJs första kommentar säger det mesta... Inom MMM finns inga krav på hur man bygger sin modul, dvs så länge den går att koppla ihop med grannen så får den se ut hur som helst.

I den senaste, klåfingriga, standarden finns några rekommenderade profiler men eftersom inte alla möjliga fall finns angivna så uppstår det ett visst mått av förvirring under förutsättningen att "man vill följa de rekommenderade gavelprofilerna". Jag rekommenderar personligen att man koncentrerar sig på att bygga sin egen modul verklighetstrogen och realistisk i linjeföring och trafikidé, snarare än att försöka skohorna in den i rekommendationer som enbart är teoretiska.

/H
Mina moduler ses här: http://hakang.zmn.se/index/29060.html

Ps. Fremos något överdrivna krav på estetiska detaljer, och därtill de upplevda kraven på hög precision i bygget var drivande argument när MMM en gång valde Västerås-normerna istället för Fremo som utgångspunkt. Personligen är jag övertygad om att detta beslut var en förutsättning för att få fart på modulbyggandet i Sverige. Idag är det väl få som älskar skarvrälerna, men utan dem hade många av de modulbanor som drivit på intresset för sånt inte gått att köra på överhuvudtaget och vi hade inte varit i det läget vi är i idag med modulbyggen lite här och var. Ds.
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Modulgavlar

Inlägg av MikaelHansson »

Tack för svaren! :)

Håller med om att spårläge och bulthål är prio. Dock håller jag på att ta fram en modul som lämpar sig väl för serieproduktion. Får de första proverna under dagen. Denna modul är oerhört enkel och snabb att sätta samman, det går under 20 min. Lätt och hållbar är också egenskaper den har.

Jag är övertygad om att ju snabbare man kan börja att aktivt "bygga" landskap och lägga spår m.m. (och lägga mindre tid på själva modulbygget), så gynnar det vår hobby - speciellt för nybörjare. Behöver man dessutom inte lim, såg, hammare och spik så underlättar det. I det här fallet räcker det räcker med en skruvmejsel.

Jag försöker i största möjligaste mån ta hänsyn till de rekommenderade profilerna utan att för den skull göra avkall på flexibiliteten och möjligheten till en egenhändigt anpassad modulgavel.
Så det hade varit fantastiskt att få experthjälp med svaren på de fyra frågorna för rätt förutsättningar... :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulgavlar

Inlägg av LLJ »

Enkelt: Bygg FREMO ;)

Skämt åsido, precis som Håkan skriver så är den nya MMM normen väldigt krystad och i många fall mer hårt styrd än vad FREMO är, t.ex. när det gäller längder och vinklar på modulen vilket kan vara ganska begränsande.

Om du tar fram ett enkelt kit för modulbygge, oavsätt standard, är det en bra gärning och hoppas det lyckas.
Kurvor är det som brukar saknas, gärna med stor radie och liten vinkel.

Skall även ben ingå?
Om ja så vill jag föreslå att du inte fäster dessa i gavlarna utan en bit in. Självstående moduler är att föredra.

/Lars
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Modulgavlar

Inlägg av jhjelm »

Eftersom gavelprofil är rekommendation så kan man inte svara på vad som är rätt och fel.

Det är nog väldigt få som har byggt moduler enligt V2.1 gavelprofil där dessa rekommendationer finns.

Med vänlig hälsning, Jonas
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Modulgavlar

Inlägg av StaffanWiman »

MMM rekommenderar att raka moduler byggs i längder delbara med 20 cm, men det är inget tvång.
Men det står väl ingenting om vinklar ?
Om man vill delta i modulträffar i Sverige norr om Värnamo är nog trots allt MMM:s normer fortfarande mest gångbara.
Jag upplever dem som jag sett vid Fremo-träffar som flexiblare och långt ifrång så stelbenta som normen.
Fremomodulpaket finns dessutom redan att köpa, men konkurrens skadar naturligtvis inte...

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulgavlar

Inlägg av LLJ »

@Staffan: Åtminstone förr så skulle vinklarna på MMM moduler vara 37 eller 53 grader. Detta för att passa in i rutmönstret som längder i 20cm steg skapar.

Och FREMO finns norr om Värnamo, t.ex. Dream-Track i Habo, den kommande FREMO-körningen i Huskvarna till hösten 2013.
Dessutom finns det en förening i norra sverige som bygger moduler med FREMO gavlar (man tillåter snävare kurvor än FREMO-normen)

Men som sagt, modulbyggsatser är välkomna, gärna både raka och kurvor.

/Lars
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Modulgavlar

Inlägg av hakang »

Nä, MMM-kurvor har aldrig skullat vara 37 eller 53 grader! Det var nån som lade fram det som en rekommendation nån gång, varpå en jigg byggdes på en gammal dörr. Den gamla dörren användes sen för att bygga ett antal kurvmoduler, bl.a. mina HG5 och HG6. Men något normerat krav ('skall'...) har aldrig funnits.

Att beskriva de båda modulnormerna i termer av MMM='kravfyllt' och Fremo='flexibelt' känns väldigt avigt för min del. Jag har alltid föredragit MMM framför allt på grund av alla krav som ställs av Fremonormen, och den i stort sett totala frånvaro av klåfingrighet i detaljer som då fanns inom MMM.

/H
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Modulgavlar

Inlägg av StaffanWiman »

Båda normerna har klara för- och nackdelar. Själv är jag gärna med både på Fremo- och MMM-träffar men jag bygger enligt MMM.

Fremos publikfrihet gör vissa saker lättare, man behöver inte skilja mellan publiksida och körsida och man slipper det där d-a tyget, men publiken är också en tillgång och vem vet om jag hade hittat hit utan att få börja som publik.

Lite utrymme för "fri körning" skulle inte skada hos Fremo.

Staffan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"