Modulgavlar

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Modulgavlar

Inlägg av FreddePettersson »

Hej modulvänner

Tycker er debatt om modulstandard börjar blir lite urholkad.

Mitt råd till Er, sluta pajkastningen om Fremo hit, MMM dit. Rekomendera en nybörjare att det finns olika normer.
När det gäller debatten Fremo Vs. MMM så är det debatter som detta som skapar djupa sprickor mellan personer /organisationer som hängs upp på normerna.

Fremo organisationen har trafikspelet som mål med träffarna, kan tänka mig att publika körningar fanns i dess början. Hur realistisk den enna modul normen är jämfört med den andra , ja vad spelar det för roll. Jag har sett orealistiska Fremo moduler och MMM moduler. Alla typer förkommer inom bägge normerna.

Bygger man som någon skriver med MMM 500 mm och sedan övergångsmoduler till FREMO så kan man åka på både typerna av träffar.
Men har man tänkt göra detta, så upptäckte jag att man bör göra tvärt om för att klara bägge normerna då FREMO Normen rekomendera större radier på kurvor och växlar.
Så jag bygger FREMO med övergångsmoduler till MMM 480 mm för att klara bägge normerna.

Man kan ju också bygga två vändbara moduler med en MMM gavel och en Fremo gavel i andra, åker man på MMM monteras den med MMM utåt, och vice versa vid FREMO.

Så, låt oss bygga moduler, ha kul tillsammans utan att leta fel i de olika normerna!

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Modulgavlar

Inlägg av Eke »

FreddePettersson skrev:Hej modulvänner

Tycker er debatt om modulstandard börjar blir lite urholkad.

Mitt råd till Er, sluta pajkastningen om Fremo hit, MMM dit. Rekomendera en nybörjare att det finns olika normer.
När det gäller debatten Fremo Vs. MMM så är det debatter som detta som skapar djupa sprickor mellan personer /organisationer som hängs upp på normerna.

Fremo organisationen har trafikspelet som mål med träffarna, kan tänka mig att publika körningar fanns i dess början. Hur realistisk den enna modul normen är jämfört med den andra , ja vad spelar det för roll. Jag har sett orealistiska Fremo moduler och MMM moduler. Alla typer förkommer inom bägge normerna.

Bygger man som någon skriver med MMM 500 mm och sedan övergångsmoduler till FREMO så kan man åka på både typerna av träffar.
Men har man tänkt göra detta, så upptäckte jag att man bör göra tvärt om för att klara bägge normerna då FREMO Normen rekomendera större radier på kurvor och växlar.
Så jag bygger FREMO med övergångsmoduler till MMM 480 mm för att klara bägge normerna.

Man kan ju också bygga två vändbara moduler med en MMM gavel och en Fremo gavel i andra, åker man på MMM monteras den med MMM utåt, och vice versa vid FREMO.

Så, låt oss bygga moduler, ha kul tillsammans utan att leta fel i de olika normerna!

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Bra skrivet Fredde!
Pajkastningen kan vi vara utan, den är lite som när vi granngrabbar kivades om vilket av Märklin eller Fleischmann som var bäst när vi var små!
Den som vill kan ta det bästa från bägge normerna eller så väljer man en av dom! Själv gillar jag bägge men av olika anledningar och kommer fortsätta med det!
Hur man löser övergången bäst är upp till var och en att bestämma, själv kommer jag nog att välja MMM-500 (naturligtvis med "Fremoradier") men andra kommer säkerligen att göra andra val!

Och kom ihåg! Det är mer som förenar än som skiljer MMM och Fremo!
Samma höjd över golvet, samma körströmsinkoppling, samma kamratskap med likasinnade som lyft MJ-hobbyn rejält!
Så normvalet är väldigt okritiskt, bygg vad du vill och kom och ha roligt tillsammans på träffarna!


Mvh. Peter, som kör med allt som är roligt, MMM, Fremo, 3R, Loconet, Xpressnet, med mobilen, med mina kamrater! :D :D :D
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Modulgavlar

Inlägg av StaffanWiman »

Jag tror inte att det är pajkastning, utan det hör nog till den här liksom till de flesta andra hobbyer att man faktiskt tycker om att diskutera vilka lösningar som har vilka fördelar och nackdelar. Har någon någonsin blivit arg under dem?

Vissa av mina kompisar hade Fleischmann andra Märklin och vi diskuterade kanske för och nackdelar men jag kan inte minnas ett enda litet slagsmål med det som orsak.

Jag tror att det är ganska få som bara kan tänka sig ett märke eller en norm om det inte har rent praktiska orsaker (varför skulle en tysk i München satsa på MMM?).

Vi är nog ganska många som är med i både MMM och Fremo, kör både 2R och 3R, har flera olika koppeltyper, både gods- och personvagnar...

Så låt oss fortsätta diskutera, här och på andra ställen. Risken att vi blir arga på varandra av den orsaken är nog mycket liten.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulgavlar

Inlägg av LLJ »

Denna tråden har rett ut en del förutfattade meningar, vilket är bra.
Bättre att veta vad som verkligen är sant.

@Admin: borde kanske dela tråden då vissa bitar är OT.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Modulgavlar

Inlägg av StaffanWiman »

Ni som har tillgång till Dagens Nyheter kan se på Magnus Bards illustration på ledarsidan hur det kan gå om järnvägsdiskussioner urartar. ;)

Tyvärr kan jag inte bifoga bilden och den finns inte på DN.se

Staffan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Modulgavlar

Inlägg av Eke »

StaffanWiman skrev:Ni som har tillgång till Dagens Nyheter kan se på Magnus Bards illustration på ledarsidan hur det kan gå om järnvägsdiskussioner urartar. ;)

Tyvärr kan jag inte bifoga bilden och den finns inte på DN.se

Staffan

Hehe....fast med släggor i 1:87 kanske det inte gör så ont i huvudet! ;)
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Modulgavlar

Inlägg av MikaelHansson »

Har läst tråden med stort intresse, men för att återgå till ämnet så kan man summera att MMM har en öppen syn på gavlar, dock med ett rekommernderat utseende gällande vissa storlekar/spårdragningar.

Ni som byggt många moduler, hur föredrar ni hur modulen ska se ut i spårområdet?

1. Att modulen ska fortsätta hela vägen upp till rälsens underkant (rött OCH gult alternativ)?
2. Att modulen ska fortsätta till banvallens undersida bestående av t.ex. kork, skumplast lr liknande (gult alternativ)?
3. Att modulen ska fortsätta upp till undersida järnvägsbank (grönt alternativ)?
Bilagor
Modulgavlens avslut vid spårbädd
Modulgavlens avslut vid spårbädd
modulgavel.png (12.71 KiB) Visad 5407 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulgavlar

Inlägg av LLJ »

Jag förutsätter att gaveln kommer med färdiga hål.
I så fall skulle jag välja "gul" variant, så att man kan anpassa banvallstjockleken efter vilken code (75 el. 83) på spåret man tänkt använda.

/Lars
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Modulgavlar

Inlägg av hakang »

Jag begriper nog inte riktigt vad som menas. Jag tycker ju modulen ska ha såväl det gula, gröna, röda och rälsen, men det är ju jag det...

För min egen del känns det annars självklart att rälsen inklusive den översta banvallen (oftast kork - jag rekommenderar ICKE skumgummivarianter!!!) läggs ovanpå ett helt stycke plywood. Dvs om frågan gäller enbart modulgaveln (nu börjar jag inse att det var kanske så frågan var tänkt...) röstar jag tveklöst på alternativet 'bara grönt'. Det gula lagret blir plywood som löper från modulände till modulände, ovanpå detta läggs kork (för min del oftast två lager).

Här är ett exempel på hur jag menar, hämtat från min modulbyggbeskrivning på hemsidan: http://hakang.zmn.se/index/29060.html (Går att ladda ner för den som vill).
***Beskrivningen är gjord för en 28cm bred högprofilmodul, det går naturligtvis lika bra att bygga med lägre profil och breddmåttet väljer man helt själv om man vill. Måtten på skissen gäller endast om man använder 10mm plywood.***

Bild
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Modulgavlar

Inlägg av UrbanJohansson »

MikaelHansson skrev:Har läst tråden med stort intresse, men för att återgå till ämnet så kan man summera att MMM har en öppen syn på gavlar, dock med ett rekommernderat utseende gällande vissa storlekar/spårdragningar.

Ni som byggt många moduler, hur föredrar ni hur modulen ska se ut i spårområdet?

1. Att modulen ska fortsätta hela vägen upp till rälsens underkant (rött OCH gult alternativ)?
2. Att modulen ska fortsätta till banvallens undersida bestående av t.ex. kork, skumplast lr liknande (gult alternativ)?
3. Att modulen ska fortsätta upp till undersida järnvägsbank (grönt alternativ)?

Själv föredrar jag modulgavlar som går upp till slipers underkant. För mig är det viktigare med en helt slät gavel än att banvallen fortsätter ut över gaveln.

Kollar man på FREMOs köpemoduler så har man helt skippat korken utan man har ett spårunderlag som ligger ut över gaveln. Spårunderlaget motsvarar det röda / banvallen på din figur. Eventuell järnvägsbank byggs efteråt, liksom hela landskapet runt omkring. Fördelen med ett spårunderlag som går ut över gaveln är att man undviker moduler som blir "hängmattor" efter några år.

Själv bygger jag enligt Håkans skiss men använder hellre balsaträ eller plyfa i stället för korkbanvall, även om det förekommer på en eller annan nybyggd modul.

Men har du tänkt sälja byggsatserna till nybörjare bör de framförallt vara lätta att montera ihop med ett minimum av felkällor. Nu har jag bara byggt FREMOs modulbyggsatser och dessa anser jag vara lättbyggda, även om det kräver kontroll av bl a hörnvinklar.
Urban "Södra Station" Johansson
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"