Stallet - min dotters första modul.

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2098
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Stallet - min dotters första modul.

Inlägg av MickeWestberg »

För nått år sedan började min nu elvaåriga dotter att tjata på mig att vi skulle bygga en modul ihop och nu ett år senare så har vi satt planen i verket. Jag hade en liten modulstomme liggandes som jag var på väg att slänga så den fick bli grunden. Modulen fylldes med papperskuddar som sen fick gipsbindor. När de torkat och en landskapsgrund fanns började vi fundera på ett tema och kom fram till ett enklare öppet stall med betande hästar på den ena sidan rälsen och på den andra betande kossor. Inte helt oväntat då hon är världens största djurvän.

Fortsättningsvis så plockades det lite stenar som placerades i ett lager löst gipsblandning. Gipsblandningen funkar jättebra för att jämna ut diverse kratrar. En tunn mdf-platta placerades ut så att stallet sen får en bra grund i det väldigt kuperade landskapet. Och det sista vi har gjort är att spåna, dränka in spånet i diskmedel/vatten och sen färg/lim/vattenblandning och toppning av burnt grass. En okej grund för att köra vidare med grassmastern är fixad.

Kulören på både gräs och ballast kommer att följa ssm:s kulörer.
Staket längs med spåren, längs med kortsidorna och i bakkant kommer att sättas upp så inte djuren rymmer till intilliggande moduler. Modulen får även svarta sidor och en luftledningsstolpe.

Vi bygger tillsammans men i huvudsak är det min dotter som stått för landskapsfixet och idéerna till temat med lite instruktioner från mig. Räls, banvall, eldragning och borrande av hål i gavlar landar på mig. Vi körde igång igår och idag har vi hunnit så här långt. Målet är att hon vill visa upp den på tekniska, när det blir körning där. Fortsättning följer.
Stallet01.JPG
Stallet02.JPG
Stallet03.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2400
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Stallet - min dotters första modul.

Inlägg av Tompa »

👍👍👍
Så kul att bygga med barnen!
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Stallet - min dotters första modul.

Inlägg av RobertKlarén »

Strålande, vi behöver mer kvinnor/flickor i hobby. Den är på tok för mansdominerad.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Elmis
Inlägg: 675
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Stallet - min dotters första modul.

Inlägg av Elmis »

Lysande Micke 😀
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Stallet - min dotters första modul.

Inlägg av AlexanderEhn »

Fantastiskt!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Stallet - min dotters första modul.

Inlägg av LLJ »

Suveränt! Dessutom kul att det är dottern som tagit initiativet. :)

/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2098
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Stallet - min dotters första modul.

Inlägg av MickeWestberg »

Fortsatt pysslande under kvällen. Vi vände modulen uppochned i morse för att skaka av det som satt löst och vi hade nog underskattat torktiden något. En större bit ca 15x15 cm av mittersta delens sågspånslandskap trillade visst av, men resten satt faktiskt fast så så illa var det ju inte även om jag borde vetat bättre och väntat tolv timmar till.

Jag hoppade in och limmade räls och lödde kabelanslutning samt borrade hål i gavlarna. Både rälsläggning och borrning av hål i gavlar ska man ju vanligtvis göra innan landskapet men vad fasen det går att göra tvärtom också. Vi limmade nytt sågspån samt strösslade med mer burnt grass och lite brunt grus som en liten stig till det kommande stallet. Nu får allt torka ordentligt innan det blir dags för ballast.
Stallet06.JPG
stallet07.JPG
stallet08.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Stallet - min dotters första modul.

Inlägg av daniel »

Snyggt! :)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2098
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Stallet - min dotters första modul.

Inlägg av MickeWestberg »

Fortsatt pysslande, idag kom stallet och djuren så det blev en testplacering, djur och stall ska inte limmas förrän vi tokplanterat gräs med grassmastern. Ballast på plats och jag har endast gjort 5cm för att visa, resten har min dotter gjort, hon hade talang för ballastarbete.
Stallet09.JPG
Stallet10.JPG
Stallet11.JPG
Stallet12.JPG
Stallet13.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Stallet - min dotters första modul.

Inlägg av LLJ »

Mycket bättre än det jag åstadkommer!

/Lars
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"