Re: Helix i modulform
Postat: 2019-10-29, 20:09
Bakgrund
Mitt intresse för MJ bygger främst på att _köra tåg_ framför exvis landskap och det sociala. Det innebär dock inte att jag inte uppskattar det sociala i modulträffar eller att jag imponeras extremt av exvis Gissbergs konstverk. Därav är ett tågmagasin en viktig del för mig så jag kan låta så många tåg som möjligt köra eller vara startklara. Mina planer på ett garage verkar inte gå att genomföras pga bygglov, så alternativplanen är att jag skaffar ett hobbyrum med typ 8x4m där jag skall kunna ha både min hemarbetsplats (jag jobbar med datorer), mitt ljusföretag, min Dj-utrustning, biorummet och mitt MJ-intresse. Tyvärr räcker inte ens detta utrymme till allt så därför har jag tänkt modulärt. Hänga upp lite lampor, projektor och duk i taket hindrar inget, så det är golvutrymmet jag planerar. Mitt skrivbord är höj/sänkbart med datorn monterad under skrivbordsskivan och tre monitorer fästa gör att jag känner att arbetsplatsen är svår att ”städa undan”. Allt med DJ är utöver program på datorn ett DJ-bås med lite tillbehör som jag har i case som finns i förrådet. En halv stöddag och mitt hobbyrum blir ett ”hemmadisko”, eller genom att bära in några fåtöljer en ”hemmabio”. Kvar är då allt med MJ och en fast bana är med detta modulära tänk uteslutet då det inte är tänkt att vara ett MJ-rum. Därav jag tänkt satsa massa på moduler, och kunna göra olika banor med två stationer och massa datastyrd persontrafik (ja, jag kan finna detta roligt) eller en station med containerterminal för intermodal trafik eller något helt annat. Behovet av tågmagasin kvarstår i alla alternativ.
Då har jag tänkt att en fast bana har ju ofta ett tågmagasin i ”källarnivån” och inte sällan en Helix ned dit. Vad hindrar en då för att ta samma tänk men i moduler var min start, genom att ha extra breda ”Ivar-ben” kan man ju ha magasinet på 80-100 cm höjd (som en hylla) och en Helix för att få ned trafiken. Frågan för mig är då hur får jag en Helix att vara ”delbar” så jag enkelt kan stuva undan den när rummet inte används i MJ-sammanhang.
Ben för dubbeldäckare
Benen följer "min" stationsbredd med 680 mm gavlar vilket ger att jag får ungefär 560 mm djupt magasin vilket borde ge mig 9 spår vilket räcker för mig. Jag har tänkt ha flyttbara "pelare" upp som modulerna fäster i, så jag kan ha både 337, 480 och 680 mm breda moduler.
Då jag som sagt vill ha mycket trafik är det enbart dubbelspår som är aktuellt för mig, då jag även kör modernt är det heller inte orealistiskt. Så både spårsträckor och stationer kommer ha dubbelspår varpå 337 är minsta bredden och även Helix kommer ha dubbelspår. Ingen ritning är gjord för benen än dock.
Helix konstruktion o spårplan
Helixen har jag tänkt enligt följande:
En oval med radie motsvarande Rocos R5/R6 radier så mina långa 80-tals personvagnar kan mötas utan att slå i varandra och en 40cm raksträcka mellan halvcirklarna. All räls i Helixen kommer dock vara flexräls.
Längst ned bygger jag ett stabilt ramverk med en fast 9 mm plywood med stort ovalt hål i mitten för åtkomst. Denna är tänkt att kunna delas på mitten genom att ha ”flat 337 gavel” på bägge skarvarna samt Gävlegängets styrstift, och en ”påhängsmodul” både för övre och nedre spåret (inte bestämt om det blir en modul eller två separata, lutar dock åt två separata) som ger Helixovalen till vanligt ”spårmitt” för modulerna. 16 st M10 gängstavar a 60 cm monteras i bottnen och är ramverket för stigningen.
Byggarbetsgång
Jag gör först en jigg med tydliga markeringar var varje gängstav kommer komma. Sågar sen ut en halvcirkel och halva raksträckan av 9mm plywood, limmar på kork och sen en 30mm hög ”remsa” av 4mm plywood som ”avåkningsskydd”. Borrar 12mm hål för alla gängstavar.
Därefter monterar jag fast delen på gängstavarna med både bricka och mutter enligt följande mått. Höjdskillnad per varv blir 120mm vilket motsvarar 3 graders lutning.
Min tanke är att ha ett ”plattjärn” (se nedan) som jag ”fäller in” under varje våningsplan mellan de korta raksträckorna som ”skarvfäste” då man inte vill ha mer som bygger på fria utrymmet i höjden men ändå få stabila skarvar.
Design
För att försöka få min Helix så snygg som möjligt tänker jag montera en bit spraymålat PVC-rör utanpå gängstaven, därmed får jag en mer äkta känsla av pelare, och PVC-rör är ju inte ens dyrt.
Eldragning
Varje sektion får sin strömdragning eftersom varje halvcirkel blir en fristående del. Jag har inte bestämt mig än för hur jag skall göra med eventuella blockindelningar än, blir kanske overkill med ett block för varje halvcirkel? Jag monterar en 4mm plywoodbit ”på höjden” där jag limmar fast en kabelkanal, därmed blir all kabeldragning nästan osynlig.
Så, vad tror ni, dels om själva Helixbygget i sig, men framförallt vad som underlättar ”delningen” av Helixen för enkel förvaring. Är inte ”enkel” utan ett måste då jag inte har möjlighet att förvara en koloss på 1,5x1,5x0,8 meter, går inte genom förrådsöppningen
Mitt intresse för MJ bygger främst på att _köra tåg_ framför exvis landskap och det sociala. Det innebär dock inte att jag inte uppskattar det sociala i modulträffar eller att jag imponeras extremt av exvis Gissbergs konstverk. Därav är ett tågmagasin en viktig del för mig så jag kan låta så många tåg som möjligt köra eller vara startklara. Mina planer på ett garage verkar inte gå att genomföras pga bygglov, så alternativplanen är att jag skaffar ett hobbyrum med typ 8x4m där jag skall kunna ha både min hemarbetsplats (jag jobbar med datorer), mitt ljusföretag, min Dj-utrustning, biorummet och mitt MJ-intresse. Tyvärr räcker inte ens detta utrymme till allt så därför har jag tänkt modulärt. Hänga upp lite lampor, projektor och duk i taket hindrar inget, så det är golvutrymmet jag planerar. Mitt skrivbord är höj/sänkbart med datorn monterad under skrivbordsskivan och tre monitorer fästa gör att jag känner att arbetsplatsen är svår att ”städa undan”. Allt med DJ är utöver program på datorn ett DJ-bås med lite tillbehör som jag har i case som finns i förrådet. En halv stöddag och mitt hobbyrum blir ett ”hemmadisko”, eller genom att bära in några fåtöljer en ”hemmabio”. Kvar är då allt med MJ och en fast bana är med detta modulära tänk uteslutet då det inte är tänkt att vara ett MJ-rum. Därav jag tänkt satsa massa på moduler, och kunna göra olika banor med två stationer och massa datastyrd persontrafik (ja, jag kan finna detta roligt) eller en station med containerterminal för intermodal trafik eller något helt annat. Behovet av tågmagasin kvarstår i alla alternativ.
Då har jag tänkt att en fast bana har ju ofta ett tågmagasin i ”källarnivån” och inte sällan en Helix ned dit. Vad hindrar en då för att ta samma tänk men i moduler var min start, genom att ha extra breda ”Ivar-ben” kan man ju ha magasinet på 80-100 cm höjd (som en hylla) och en Helix för att få ned trafiken. Frågan för mig är då hur får jag en Helix att vara ”delbar” så jag enkelt kan stuva undan den när rummet inte används i MJ-sammanhang.
Ben för dubbeldäckare
Benen följer "min" stationsbredd med 680 mm gavlar vilket ger att jag får ungefär 560 mm djupt magasin vilket borde ge mig 9 spår vilket räcker för mig. Jag har tänkt ha flyttbara "pelare" upp som modulerna fäster i, så jag kan ha både 337, 480 och 680 mm breda moduler.
Då jag som sagt vill ha mycket trafik är det enbart dubbelspår som är aktuellt för mig, då jag även kör modernt är det heller inte orealistiskt. Så både spårsträckor och stationer kommer ha dubbelspår varpå 337 är minsta bredden och även Helix kommer ha dubbelspår. Ingen ritning är gjord för benen än dock.
Helix konstruktion o spårplan
Helixen har jag tänkt enligt följande:
En oval med radie motsvarande Rocos R5/R6 radier så mina långa 80-tals personvagnar kan mötas utan att slå i varandra och en 40cm raksträcka mellan halvcirklarna. All räls i Helixen kommer dock vara flexräls.
Längst ned bygger jag ett stabilt ramverk med en fast 9 mm plywood med stort ovalt hål i mitten för åtkomst. Denna är tänkt att kunna delas på mitten genom att ha ”flat 337 gavel” på bägge skarvarna samt Gävlegängets styrstift, och en ”påhängsmodul” både för övre och nedre spåret (inte bestämt om det blir en modul eller två separata, lutar dock åt två separata) som ger Helixovalen till vanligt ”spårmitt” för modulerna. 16 st M10 gängstavar a 60 cm monteras i bottnen och är ramverket för stigningen.
Byggarbetsgång
Jag gör först en jigg med tydliga markeringar var varje gängstav kommer komma. Sågar sen ut en halvcirkel och halva raksträckan av 9mm plywood, limmar på kork och sen en 30mm hög ”remsa” av 4mm plywood som ”avåkningsskydd”. Borrar 12mm hål för alla gängstavar.
Därefter monterar jag fast delen på gängstavarna med både bricka och mutter enligt följande mått. Höjdskillnad per varv blir 120mm vilket motsvarar 3 graders lutning.
Min tanke är att ha ett ”plattjärn” (se nedan) som jag ”fäller in” under varje våningsplan mellan de korta raksträckorna som ”skarvfäste” då man inte vill ha mer som bygger på fria utrymmet i höjden men ändå få stabila skarvar.
Design
För att försöka få min Helix så snygg som möjligt tänker jag montera en bit spraymålat PVC-rör utanpå gängstaven, därmed får jag en mer äkta känsla av pelare, och PVC-rör är ju inte ens dyrt.
Eldragning
Varje sektion får sin strömdragning eftersom varje halvcirkel blir en fristående del. Jag har inte bestämt mig än för hur jag skall göra med eventuella blockindelningar än, blir kanske overkill med ett block för varje halvcirkel? Jag monterar en 4mm plywoodbit ”på höjden” där jag limmar fast en kabelkanal, därmed blir all kabeldragning nästan osynlig.
Så, vad tror ni, dels om själva Helixbygget i sig, men framförallt vad som underlättar ”delningen” av Helixen för enkel förvaring. Är inte ”enkel” utan ett måste då jag inte har möjlighet att förvara en koloss på 1,5x1,5x0,8 meter, går inte genom förrådsöppningen