Spårlägen

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Spårlägen

Inlägg av Per Widell »

Jag har försökt studera MMM-normen gällande spårlägen men det enda jag får fram är att det är 140mm från framkanten och 57mm c/c mellan spåren.
Säg att jag skulle vilja bygga en 680mm 6-spårs station med perronger emellan, och försöka få ut flera moduler från den utan ”specialförgreningar”

Jag skulle ju förmodligen kunna ansluta två 337 dubbelspårs moduler enligt följande:
140-57-140-6-140-57-140

Men det finns ingen geometri att få till typ:
140-57-114-57-114-57-140 (vilket ju blir 679 och ”ryms”)

Hur är de olika alternativen att koppla olika spårlägen mot olika moduler?
Jag väljer att i detta fallet ignorera ”landskapsgavlar” enbart för att förstå ”geometrin” i standarden.
Kikar man på One87’s modulgavel så finns där många extrahål som jag tolkar är för att kunna montera en enkelspårsmodul mot ”det andra” spåret istället för enbart ”det första”.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Spårlägen

Inlägg av LLJ »

Det är enbart i yttergavlarna på stationen som du måste följa normens spårlägen. Internt mellan sektioner kan du välja att ha större avstånd mellan spåren, t.ex. lagom för bredden för en perrong.

/Lars
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Spårlägen

Inlägg av Per Widell »

Hej Lars.

Jo, jag vet det, men tanken var ju just ”utgående från stationen”, inte internt i min stationsmodul. Jag ber om ursäkt ifall jag var otydlig...
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Spårlägen

Inlägg av daniel »

Erfarenheten från modulträffar är att det oftast är ett enkel eller dubbelspår ut från stationen. Vissa stationer har förgrening och då är det bra om två 280 mm breda moduler kan anslutas sida vid sida eller om ena linjen har dubbelspår att en 337 mm modul och en 280 mm modul kan anslutas sida vid sida. Notera att modulerna kan vara någon cm för breda så du bör i så fall ha lite marginal.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Spårlägen

Inlägg av StefanFjällemark »

Några ord från mig som planerar banor på träffar.
När du planerar spårplanen för din station är det bra om du tänker igenom följande scenario:
  1. Enkelspår ansluts i båda ändar, antingen till spårläge 140 eller 197 från kant. De två andra anslutningarna används inte och blir då stickspår på stationen, så där skall sitta avåkningsskydd.
  2. Dubbelspår ansluts för huvudspår genom stationen. De två andra anslutningarna används inte och blir då stickspår på stationen, så där skall sitta avåkningsskydd.
  3. Användning av någon av eller båda förgreningsändarna som enkelspår, 140 eller 197 från kant.
  4. Användning av alla fyra lägena som dubbelspår. Denna variant är dock inte troligt att den kommer till användning, då det sällan förekommer så mycket dubbelspår på en bana.
Ovanstående ställer krav på att tågvägar fungerar i de olika scenario jag beskriver.
Fördelen om du tänker på detta sätt är att din station blir mycket flexibel och kan användas både som linje- och förgreningsstation eller att industrimoduler kan anslutas.

Skissen visar varianter på hur enkelspår kan anslutas. Vid planering av stationen kan man välja om inre eller yttre läge skall användas för enkelspårsanslutning med hänsyn till tågvägar. I exemplet visas endast vilka tågvägar som bör finnas, inte hur den faktiska spårplanen skall se ut.
Modulexempel 1.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Spårlägen

Inlägg av Per Widell »

StefanFjällemark skrev: 2019-01-07, 13:26 Några ord från mig som planerar banor på träffar.
När du planerar spårplanen för din station är det bra om du tänker igenom följande scenario:
  1. Enkelspår ansluts i båda ändar, antingen till spårläge 140 eller 197 från kant. De två andra anslutningarna används inte och blir då stickspår på stationen, så där skall sitta avåkningsskydd.
  2. Dubbelspår ansluts för huvudspår genom stationen. De två andra anslutningarna används inte och blir då stickspår på stationen, så där skall sitta avåkningsskydd.
  3. Användning av någon av eller båda förgreningsändarna som enkelspår, 140 eller 197 från kant.
  4. Användning av alla fyra lägena som dubbelspår. Denna variant är dock inte troligt att den kommer till användning, då det sällan förekommer så mycket dubbelspår på en bana.
Ovanstående ställer krav på att tågvägar fungerar i de olika scenario jag beskriver.
Fördelen om du tänker på detta sätt är att din station blir mycket flexibel och kan användas både som linje- och förgreningsstation eller att industrimoduler kan anslutas.

Skissen visar varianter på hur enkelspår kan anslutas. Vid planering av stationen kan man välja om inre eller yttre läge skall användas för enkelspårsanslutning med hänsyn till tågvägar. I exemplet visas endast vilka tågvägar som bör finnas, inte hur den faktiska spårplanen skall se ut.

Modulexempel 1.png
Tack
Staffan, det var precis detta jag önskade. Låter klokt att ha stöd för avåkningsskydd, får läsa på om det. Två följdfrågor dock:
  • Det är enbart de 4 yttre spåren som kan komma att ev få anslutning, inte några ”mittenspår”?
  • hur bör hålmallen vara för att stödja denna funktionalitet? Enligt standardnormen finns ju inte hål tillräckligt på ytterläget
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"