Drömmen om en lättviktsmodul!

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
carlstaffanholmer
Inlägg: 25
Blev medlem: 2014-01-16, 14:07
Ort: Hallunda i Norsborg, Botkyrka, Södra StorStockholm

Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av carlstaffanholmer »

Alla mina 33 modulsektioner är för tunga, så min dröm de senaste åren har varit att bygga en modul i så lätt material att den blir hanterbar för en person, utan att den för den skull blir för vek.

Lars-Erik i Bollnäs anpassade CAD-ritningen för MMM-gavlar i 15 mm björkplywood till 4 mm plywood i de längsgående delarna till en modul, långsidor och lock, i mitt fall stationsgavlar där 4 mm plywoodbitarna limmas och skruvas i ändträet på gaveln, vilket ger det starkaste förbandet som går att få för en modul.
Inuti modulen där tunna delarna av plywood fogas mot varandra har jag limmat och skruvat en hyvlad fyrkantlist 12 x 12 mm. Fem tvärslåar 50 mm höga av 4 mm plywood är limmade och skruvade för att styva upp lock och långsidor.
Snedsträvor är limmade inne i modulen för att bryta ljudvågorna och förhoppningsvis få bort resonansljud i modulen.

Modulen är stor, 150 cm lång och 80 cm bred, detta för att även få plats med benställning i modulen. Från det att man ställt ner modulen i lokalen där vi ska resa en anläggning, tills den är rest och klar att kopplas mot annan modul tar mindre än tre minuter. Man flyttar dessutom den resta modulen helt ensam. Det är jag mycket nöjd med.
Vikten är 15,5 kg, och om man räknar med upp till 3 kg landskap och järnväg, plus en likadan modul till ihopmonterade med transportgavlar så blir totala vikten 37-38 kg. Då behövs nog fortfarande en pirra eller ölbacksrullpall för förflyttningarna in och ut från bilen eller släpet.
Kanske ska benställningen och hyllan tillverkas som en egen enhet och packas separat?!
Då behöver man var två stycken för att lyfta upp modulen på benställningen!
Det är för- och nackdelar och svårt att välja rätt.
Jag har inte lyckats få modulen så styv i längsled som önskat, när man lyfter i ett gavelhörn tar det en dryg centimeter innan samma hörn i motsatta gaveln följer med, vet inte om landskapet eller lagda rälsen kommer att ta stryk av detta? Man kan ju försöka låta bli att lyfta på det sättet, då kanske det inte blir ett problem.
Jo, så var det den hyvlade plankan med vassa kanter som ramlade över mig när jag var som mest koncentrerad under bygget, den träffade mig först i skallen, och det klarade jag väl, den är ju tjock, men sen skavde den av skinnet på näsan dock utan att nudda glasögonen. Jag ojade mig en stund och undrade hur stor bulan skulle bli i huvudet, utan att märka att näsan blöder så det står härliga till, inte förrän både händer, skjorta och byxor är nedblodade.
Men, Inte en droppe kom i modulen!
Vill man bli fin får man lida pin!
Bilagor
DSCN1138c.JPG
DSCN1139c.JPG
DSCN1140c.JPG
DSCN1141c.JPG
DSCN1142c.JPG
DSCN1144c.JPG
DSCN1145c.JPG
DSCN1150c.JPG
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av Gissberg »

Med blod svett och tårar - rena ingenjörskonsten! Här är det tänkt ordentligt, imponerande! :-)
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av AlexanderEhn »

Blev den 150 cm för att kunna fälla in benen, eller var det en lockad bonus av längden du behöver för spårplanen?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av stasv »

Ett samlat grepp! Just att rymma in benens längd inom modulpaketet är det svåra. Men bredden Staffan?
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av stasv »

Ett samlat grepp! Just att rymma in benens längd inom modulpaketet är det svåra. Men bredden Staffan?
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 744
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av tobbeo »

Mycket imponerande bygge! Kanske dags för en station nu? Jag tror bredden på denna är 68 cm( Gavlarna går att få för 48(47,2) 58( 57,2) 68(67,2) cm.
Inget på lager just nu förutom vanliga 28,48 och 3 r multi. När tillräckligt många anmält intresse kan ny stationsgavelbeställning göras./ T
Användarvisningsbild
carlstaffanholmer
Inlägg: 25
Blev medlem: 2014-01-16, 14:07
Ort: Hallunda i Norsborg, Botkyrka, Södra StorStockholm

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av carlstaffanholmer »

Först en rättelse, det är naturligtvis vad vi kallar 70-bredd på modulen, närmare bestämt 67,2 gavelbredd plus 2 x 4 mm plywood, plus 10 mm bakgrund är lika med 69 cm, och det som i vardagstal kallas 70-bredd. Inget konstigt alls! :-)

Alexander, detta var egentligen bara en test för att se om man kan bygga med så klent material, och det var nödvändigt att benen skulle få plats. Ett förslag jag fått med teleskoperande aluminiumben vågade jag mig inte på, och är det en station jag skulle vilja bygga så är det Liljeholmen, men då räcker inte åtta moduler utan tio, och då är fyra på tvären. Älvsjö med förgrening till Nynäshamn är nästa utmaning, och lilla Tullinge i kurvan med korsande smalspår, men den har blivit upptagen av annan byggare, återstår Tumba, även då med smalspårsanslutning. Men med över 30 sektioner i förrådet får nog drömmarna vänta lite.
Janne, Det har i alla fall slutat värka i huvudet nu! :-)
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av SethSwede »

Dom bästa lättviks moduler jag har sett:

http://sandsofnc-module-building.blogspot.com
Skärmavbild 2018-11-30 kl. 09.11.52.png
Dom bygger enormt stora lättviks moduler. Men då måste man bygga som deras fackverk är byggda, som en flygplansvinge
Användarvisningsbild
carlstaffanholmer
Inlägg: 25
Blev medlem: 2014-01-16, 14:07
Ort: Hallunda i Norsborg, Botkyrka, Södra StorStockholm

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av carlstaffanholmer »

Seth, Jag tror inte Du läste igenom och förstod min idé.
Den modulen Du visar saknar benställning, och om den ska tillverkas i 4 mm plywood så hamnar prislappen på runt 2500:- för materialet. Min kostar en tredjedel.
Dessutom har den inte samma styrka eftersom min modul är både limmad och skruvad på det mest effektiva sättet, till skillnad från alla tidigare MMM-moduler som redan från början varit felkonstruerade.

Jag kan nämna att två av mina flygplansvingemoduler (Dalälven) bröts sönder på Älvsjömässan 2018 när de hanterades av ovana. Jag vet inte hur de ska gå att reparera ännu.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av SethSwede »

SethSwede skrev: 2018-11-30, 10:12 Dom bästa lättviks moduler jag har sett:

http://sandsofnc-module-building.blogspot.com
Skärmavbild 2018-11-30 kl. 09.11.52.png
Dom bygger enormt stora lättviks moduler. Men då måste man bygga som deras fackverk är byggda, som en flygplansvinge
Hej
Ville bara berätta om andra koncept i lättviksmoduler. Jo, när det gäller lättvikts moduler måste handhavande ha känsla för hur omtåligt denna koncept är.
Fördelen med en sådan konstruktion är en modul som är 1500 lång o 70-80 bred väger mindre än en 1000 x 500 standard modul. Men då kräver att bara vissa får hantera modulen.
S
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"