Drömmen om en lättviktsmodul!

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av LLJ »

Att modulen skall kunna hanteras av en person låter bra. Men samtidigt vill man ju att en modul skall hålla i många år, och då får man nog låta större vikt och styrka komma före lättare moduler. Vi har ju inte egentligen några större problem med vikt annat än möjligen att släpen når max vad de får lasta. Sedan är det kul att hitta nya sätt att bygga moduler på. Skall bli spännande att följa fortsättningen av detta.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av daniel »

Jo, vikt är ett problem, i synnerhet om man har många moduler. Då är det angeläget att modulerna är lätta.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av LLJ »

daniel skrev: 2018-12-01, 17:00 Jo, vikt är ett problem, i synnerhet om man har många moduler. Då är det angeläget att modulerna är lätta.
Det där får du förklara Daniel. För min del är det volymen som är problemet, det finns inte plats att förvara / transportera modulerna.

/Lars
Användarvisningsbild
carlstaffanholmer
Inlägg: 25
Blev medlem: 2014-01-16, 14:07
Ort: Hallunda i Norsborg, Botkyrka, Södra StorStockholm

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av carlstaffanholmer »

Seth, Mitt mål är att modulen trots storleken ska väga hälften av en normalmodul, alltså ungefär 80 % av en vingmodul, men vara betydligt starkare än en normalmodul.
Innan jag monterade in benställningen kunde jag hantera modulen fritt i luften med tummen och två fingrar, hur lätt som helst, mycket tack vare plywooden som måste vara lättare än MDF. Jag har redan nu försökt på Lars-Eriks inrådan rätta till konstruktionen vad beträffar kryssprofiler och jag ska fundera mer på benställningen, den väger för mycket! :-)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2018-12-02, 09:50
daniel skrev: 2018-12-01, 17:00 Jo, vikt är ett problem, i synnerhet om man har många moduler. Då är det angeläget att modulerna är lätta.
Det där får du förklara Daniel. För min del är det volymen som är problemet, det finns inte plats att förvara / transportera modulerna.
Det skiljer säkert från person till person, hur stark man är. Men personligen upplever jag det rejält jobbigt att kånka på många tunga moduler. Och det förtar en del av glädjen att åka på modulträff om det är för jobbigt att lasta/lossa modulerna. På träffen går det oftast bra, bl a för att vi hjälps åt, men hemma är jag själv.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av fs_toni »

carlstaffanholmer skrev: 2018-12-02, 19:16 Innan jag monterade in benställningen kunde jag hantera modulen fritt i luften med tummen och två fingrar, hur lätt som helst, mycket tack vare plywooden som måste vara lättare än MDF. Jag har redan nu försökt på Lars-Eriks inrådan rätta till konstruktionen vad beträffar kryssprofiler och jag ska fundera mer på benställningen, den väger för mycket! :-)
Jag vill också kunna lätt ensam bära och hantera mina nya moduler - trots att de ska vara upp till 160 cm långa. Då går det inte att ha ben och ställning inbyggt tycker jag. Det blir tungt och otympligt.

Kolla inlägg i min tråd hur jag gör: viewtopic.php?p=38520#p38520
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av Per Widell »

carlstaffanholmer skrev: 2018-12-02, 19:16Jag har redan nu försökt på Lars-Eriks inrådan rätta till konstruktionen vad beträffar kryssprofiler
Vad har Lars-Erik inrått till? Jag försöker själv lite liknande bortsett från benunderredet. Med lister och 4mm plywood kommer man mycket riktigt ned mycket i vikt men för att få det än stabilare och undvika svikt behövs ju understagning, så därför är man ju så klart nyfiken på vad förslag Lars-Erik hade.
Nä jag kikar på dina bilder så har du ju stagningen in mot listerna, jag förmodar att du sågat ut för listerna så stagningen inte är fyrkantig, annars når den ju inte in helt.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Drömmen om en lättviktsmodul!

Inlägg av Per Widell »

Medan jag fortsätter fundera på en alumiummodul så provar jag olika tekniker, nu har jag provat bygga med trä efter att ha inspirerats av denna tråden

Efter att ha köpt nya stationsgavlar 680mm bredd som var gjorda för 4mm lock och långsidor har jag funderat på hur man kan få det stabilt. Då det är mitt första bygge vill jag inte riskera mina färdiga MMM-gavlar utan ser bygget enbart som en prototyp så jag sågade till vanlig 12mm plywood som gavlar. Prototypen fick måtten 150x68, då jag ville testa tyngden, helst vill jag ju ha upp mot 2 meter lång till en kommande kombiterminal.

Jag började såga till två hyvlade 15x15 lister och limmad och skruvade (2x12mm) ihop två långsidor, det kändes förvånansvärt stabilt så jag fick blodad tand att fortsätta.

Bild

Därefter monterade jag ihop de bägge långsidorna med mina låtsasgavlar med Biltemas fiffiga 90-graders tvingar. Därefter limmade och skruvade jag ihop locket ovanpå. Jag försökte staga upp det med ett litet kors på ena sidan och raka remsor av 4mm plywood som var 4,5 höga. Bild på första undersidan.
Här märkte jag dock att det sviktade en 2 mm om man pressade med handen på locket. Även om flera sa att det spelade ingen roll då ingen kommer pressa på det sättet ville jag förbättra det, så jag slog bort alla stag undertill och funderade vidare. Efter en noggrannare koll på Staffans bygge såg jag hans hyvlade lister även ”på högkant” och han skrev att han fått tips om ett helt kors. Tillbaka till ritbordet och med lite klurighet hade jag ett nytt underrede. Ett stort kors från hörn till hörn (alla vet ju att hyllor stagas bäst med kors) och genom 6mm skåror genom halva remsan fick jag ett hel kors. Därefter mätte jag ut tvärstag var 20:e cm och märkte ut vart skårorna för dessa skulle vara och sågade till. Monterade upp list på höjden som limmades och skruvades utifrån. Därefter mätte jag ut vart jag skulle ha min kabelkanal och gjorde hål för dessa. Nu var alla delar redo att monteras, jag limmade fast korset som skråskruvades in i listerna vid hörnen. Redan kändes det stabilt. Därefter lim och skruv för tvärstagen. En del lim kladdades ut när stagen inte hamnade helt rätt, men det är ju undersidan så lite skönhetsfel där kan man ju leva med, framförallt för en prototyp.

Jag la en skiva som passade över kors och tvärstag och staplade en massa böcker som press. Dagen efter var det klart och nu sviktade inget alls.
Modulen väger verkligen lite, typ 4kg.

Bild

Därefter var det tid att försöka få till mina fällbara teleskopben i aluminium. Jag vill gärna ha teleskopben av olika anledningar. Dels att mitt vardagsrum hemma är 20 cm lägre och vill kunna bygga vidare ut i hallen, men även att kunna ha modulerna lägre hemma så det inte hindrar TVn. En ”uppoffring” jag fick gå med när jag förhandlade med frugan om vilken yta jag fick ha till en modulbana hemma ibland.

För att ha fästen till benen tog jag en vanlig 45x70 regel på en 5-6 cm som limmades mot locket och skruvades. Då benen går omlott så passade jag på att fräsa ur en 15x15 del så två fästen kunde hamna intill långsidan så mer lim och skruv ger stöd. Det sitter verkligen fast bra.

Då var det dags för teleskopbenen.
En ny koll på Staffans bygge visade gångjärn med vinkelstag, men dom låser inte benen i läge, så jag fick tips av google med något som heter fällbensbeslag. Beställde hem 4 för att testa. Som ben hade jag köp 25x25 mm aluminiumrör i fyrkant, och samma men med 20x20 mm mått. Sen en gänginsats och ställbara ben.
Jag kapade till det större benet 80 cm (då får det plats i en vanlig 100 modul) och mätte upp hur fällbensbeslaget skulle monteras. Limmade med PL400 och popnitade ihop. Jag borrade ett 5mm hål rakt igenom i andra änden (5 cm marginal dock) där teleskopfästet skall vara. Det mindre röret borrade jag hål var 3:e cm, sen vred jag ett kvarts varv och borrade med samma avstånd på den sidan men med förskjuning. Därmed får jag ett hål varje 15mm. Då benet kan skruvas 25 mm så lär jag kunna hantera alla höjdjusteringar som kan behövas.

Bild

Jag monterade fast fällbensbeslaget i benfästet med tre 30mm gipsskruvar och det fungerar faktiskt precis som jag vill.

Bild

Benen rör sig 6 cm längst ned så det är ändå hyfsat stabilt för att vara självstående. Helst vill jag få till ett tvärstag mellan benen så dom blir som ett U eller H för än bättre stabilitet men då måste jag svetsa. Skall dock byta ut vanlig bult och vingmuttern mot antingen större skruvrattar i plast eller en lösning likt de ”självploppande” man har i tältrör som fästs ihop.

Bild

Bild

Jag kommer bygga alla fyra benen och sen fastställa den totala vikten men jag räknar med att det bara kommer väga en 7-8 kg med ben och allt.

Den största nackdelen är ju det stora korset som jag misstänker måste vara där, man kan ju räkna med att den där Murphy komme se till att en växelmotor måste sitta just där...
Största anledningen att jag vill ha benen fast är att jag e så glömsk att det annars kommer hända både en och två gånger att jag åker iväg och saknar ben...
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"