Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av jhjelm »

StaffanWiman skrev: Nästa fråga: vilket är smartaste sättet att ansluta kablarn som går till rälsen till den genomgående kabeln?
Skava av en bit av isoleringen på genomgående kabeln, löda fast kabeln till spåret och trä en krympslang över. Det låter bra men när jag testade det förra gången kom ingen ström fram. Finns det säkrare sätt?
Staffan
Jag måste säga att löda fast kabeln och sedan dra krympslang på är det absolut bästa och säkraste sättet.
Om du virar den tunna sladden från spåret runt matarkabeln och sedan löder så kan det inte bli okontakt.

MVH Jonas
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Det verkar som den smartaste lösningen, så jag ska ge den en chans till.

Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Nej, jag lyckades inte få O-kontakt, så det här får bli min metod i fortsättningen.

Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Ibland når inte diplomatin ända fram, utan man får ta till andra medel.
DSC_0377.JPG
DSC_0377.JPG (89.82 KiB) Visad 4327 gånger
DSC_0378.JPG
DSC_0378.JPG (136.68 KiB) Visad 4327 gånger
Den här modulen blir med adra ord tillverkad med vapenmakt.
Kanoner har som synes flera användningsområden.
Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Bygget fortsätter med fredligare medel. Jag löder anslutningarna mellan genomgående kablarna och kablarna upp till räls och mittledare. Det mesta av mitt material finns på landet, och dit kom jag inte på grund av biltrassel, så jag har bara en gavel och en långsida monterad. Gaveln har ännu inga hål och modulen inga ben, men jag la den löst på golvet och testade att köra ett lok från den till min gamla modul. Det funkade.
DSC_0379.JPG
DSC_0379.JPG (144.76 KiB) Visad 4315 gånger
De två kurvmoduler som jag bygger passar in i min hemmabana. 3R-kompabilitet och dubbelspår är till för modulträffar. 3R har jag ju redan fixat, men dubbelspåret finns bara på planeringsstadiet.

Min fråga: Är det användbart med dubbelspårskurvor vid modulträffar? Och i så fall både i 2R och 3R eller bara i 2R ? Elelr ska jag strunta i dubbelspåret, för det har jag ingen användning för hemma.

Staffan
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av jhjelm »

Hej Staffan,

Kul att modulen fungerade. :)

Det är en speciell känsla vid den första provkörningen av en modul.

Om du har träslipers så är det nog snyggast utan dubbelspår.

Med vänlig hälsning, Jonas
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Hej Jonas

Om det är den allmänna meningen, så finns det ju ingen anledning att bygga dubblelspår. Dessutom finns det kanske så lite dubblespår inom 3R att det inte ger så mycket. Ytterligare en orsak är att jag slipper problemet med kontaktledning(sstolpar). Dubbelspåriga linjer är väl alltid elektrifierade i Sverige?

Fråga i sammanhanget: Vad kom först, elektrifieringen av stambanorna eller dubbelspåret? (vid Malmslättsolyckan 1912 var det i alla fall enkelspår på den sträckan)

En fråga till: Jag ska ut på landet och hämta grejer och förbereda uppsättning av vildsvinsstängsel mm. (om inget kommer i vägen och bilen behagar starta). Då tänkte jag passa på att köra lite tåg också. Men kan motorer eller annat skadas av att köras i kylan (det är cirka minus tio grader)?

Staffan
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av jhjelm »

Vad jag vet så finns det inte många 3R-moduler med dubbelspår, däremot så saknas det nästan alltid kurvmoduler.

Har ingen erfarenhet av att köra tåg i minusgrader men plasten är nog väldigt skör när det är kallt.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av FreddePettersson »

Huset är ouppvärmt, dvs fukt finns i huset, när denna fukt fryser gör det det överallt, jag skulle nog inte starta digitalsystem!

/Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Oj då, det tänkte jag inte på!
Nu har jat i alla fall kört en stund och det fungerade bra. Enda problemet var de öppna förarhytterna i ångloken som gör att lokföraren frös om fingrarna (de är ju också digitala i ordets ursprungliga betydelse).

Alla digitalsystem har för övrigt varit med i stan. Jag lämnar bara spåren i huset på landet. Där är nog ganska torrt, dragigt och kallt som på en gammal torkvind. Vi får med andra ord se vad som händer! Det här får nog i alla fall bli sista körningen för i år här ute.

Mössen (nej, inte från Roco) har härjat i storstugan. Jag tror varje gång att jag har lyckats täppa till alla ingångar men de hittar alltid nya. Och dessa små visitkort överallt. Fick ta ur lakanet ur sängen och skaka av allt. Jättefräscht!
Bifogar en bild av mitt timmerhus där hemmabanan finns i övervåningen. Att det saknas fönster där nere, beror på att de rummen inte är inredda och när man timrar tar man ofta upp fönstren i efterhand.
DSC_0383.JPG
DSC_0383.JPG (208.15 KiB) Visad 4248 gånger
Staffan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"