Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Hösten är här och övervåningen i mitt primitiva timmerhus i skogen är klar så att jag har kunnat börja inreda med en hyllbana.

Jag skrev en lång harang men allt försvann när jag skulle infoga en bild, så nu skriver jag inte mera i det här inlägget.

Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Två preliminära bilder på början till hyllbanan.
Stationen med tre spår klara (800x450).jpg
Stationen med tre spår klara (800x450).jpg (195.6 KiB) Visad 5298 gånger
DSC_0206 (800x450).jpg
DSC_0206 (800x450).jpg (229.14 KiB) Visad 5298 gånger
Och här är alla fyra spåren klara och det har blivit kväll. Plats för stationshus???


Staffan
Senast redigerad av 2 StaffanWiman, redigerad totalt 2012 gång.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Bilderna blev jättestora. Vad gjorde jag för fel?

Modulbyggen:
När det blir för kallt att bygga vidare på min hyllbana i den ouppvärmda övervåningen i timmerhuset kryper jag in i min etta i stan och bygger några moduler som jag vill få plyfaklara till i januari. Kanska de kan änvändas i Norrköping och eller Värnamo redan?

Min plan är att bygga två kurvmoduler enligt MMM-standard som är 2 och 3R-kompatibla.

Frågor:

Är det en vettig idé? Kommer de att behövas/vara användbara vid modulträffar?
Vilka vinklar är lämpligast, 22,5°, 30° eller 45°?
Är det lämpligast med flexibel K-räls? Finns det problem med den för konvertering mellan 2 och3R?
Skarvjärn för hopsättning?
Strömanslutning: kan man löda som på Pecos räls eller måste man ha speciella anslutningskontakter/skenor?
Passar samma korkbanvall som till Pecos räls?
Jag har några färdigfrästa MMM-gavlar för 2R. Passar dem även för kombinerade 2 och 3R-moduler?

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev:Bilderna blev jättestora. Vad gjorde jag för fel?
Minska bildernas upplösning med ett bildprogram före du laddar upp dem till forumet
Min plan är att bygga två kurvmoduler enligt MMM-standard som är 2 och 3R-kompatibla.
Är det en vettig idé? Kommer de att behövas/vara användbara vid modulträffar?
Beror helt på vilka träffar du tänkt att åka på. Åker du mest på rena 2R träffar så kanske det är onödigt med kombi 2R/3R.
Åt andra sidan så är modulerna både 2R och 3R är det mer användbara.
Vilka vinklar är lämpligast, 22,5°, 30° eller 45°?
Är det lämpligast med flexibel K-räls? Finns det problem med den för konvertering mellan 2 och 3R?
Om du tänkt att bygga med lite större radie så är K-räls enda alternativet om du skall ha 3R.
Dock så är C-räls med största radien (1100 c:a) bättre räls.
För ren 2R så är Peco eller Tillig bäst.
Vinkeln beror mycket på radien, kurvan skall gå att transportera också.
Skarvjärn för hopsättning?
Strömanslutning: kan man löda som på Pecos räls eller måste man ha speciella anslutningskontakter/skenor?
Passar samma korkbanvall som till Pecos räls?
Jag har några färdigfrästa MMM-gavlar för 2R. Passar dem även för kombinerade 2 och 3R-moduler?
Bygg enbart med KiK skarvar.
K-räls är svår att löda.
Korkbanvall som skall ligga under spåret men som inte har färdiga urgröpningar för sliprarna passar till alla flexspår. Dock så skiljer sig höjden på K-räls och Peco c75, vilket man får ta med i beräkningarna och ev lägga under korken så att avstånd RÖK till hålcentrum stämmer.
Färdiga gavlar går att använda, men man får se till att avstånden stämmer enligt ovan.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Tack Lars för bra svar!

På vilket sätt är C-räls bättre?

C-räls, jag gissar att du då menar "kurva efter slank växel" art.nr: MA 24912. Vet du hur många grader den är, alltså hur många det går i en cirkel?

Skarvjärn: Begreppsförvirring. Jag menade de där små grejerna som skarvar ihop två räler, inte de rälbitar som MMM använder mellan modulerna. Båda verkar kallas för skarvjärn.

Modulerna bygger man ju i första hand för användning på träffar, så om radien 1100 mm duger, så duger den för mig. Kan man såga av C-räls eller bör man anpassa vinkeln efter jämna bitar?

Hur är det med avståndet rök - hålen om man använder C-räls? Där ingår ju banvallen.

Funkar C-rälsens slanka växlar (art.-nr: MA 24711) på kombinerade moduler (inte aktuellt för mig nu, men nyfiken)?

Alla träffar som jag har varit på utom Fremos har haft både 2R och 3R.

Staffan
Senast redigerad av 1 StaffanWiman, redigerad totalt 2012 gånger.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av Johnny »

Några svar:

C-rälsen är bättre såväl elektriskt som mekaniskt. C-rälsen fungerar bättre tillsammans med 2R-hjul än K-rälsen. Över huvud taget så har många av driftproblemen vid 3R-träffar varit relaterade till K-räls
Radien 1100 mm är tillräcklig.
Det går utmärkt att såga i C-räls.
C-rälsens höjd stämmer väl överens med 2R-räls + korkbanvall, så hålen passar om man köper färdiga gavlar.
Det finns flera kombimoduler (2R/3R) med de slanka C-växlarna. Det som behövs är en mindre modifiering.

//Johnny
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Tack, Jonny för informativt svar!

Lägger in en bild till för att se om jag gjort rätt när jag minskade den. Har inte gjort sådant tidigare. Kanske har kameran i min nya mobil flera bildpunkter än den gamla...

Det blev likadant, så jag tog bort bilden.


Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av daniel »

Vilket bildprogram använder du för att minska bildstorleken? Nyare kameror har mycket högre upplösning än vad som är lämpligt på nätet. Det är lämpligt att en bild är ca 800 pixlar bred.

Om du har Windows7 så kan du högerklicka på bilden i Utforskaren, välja "Redigera", Klicka på "Ändra storlek", bocka för "Bildpunkter" och skriva in "800" i fältet "Vågrätt" och därefter klicka på "OK". Och sedan spara bilden.

Ta gärna en kopia av bilden innan du ändrar storleken för då kan du gå tillbaka ifall du ändrar dig eller om det blev något fel.

Mvh Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Tack Daniel! Om det lyckas nu så beror det på din exakta beskriving. Jag testar med en bild från Kolding.
Jag försökte på olika sätt men kom fel på olika sätt. Nu tror jag att det lyckades.
DSC_0065.JPG
DSC_0065.JPG (154.38 KiB) Visad 5310 gånger
Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Här alltså några bilder från min hyllbana + en fråga till moderator (Daniel?): Är bilder välkomna eller är de en belastning ? Jag har nämligen en hel del väldigt fina bilder från Kolding:
DSC_0213.JPG
DSC_0213.JPG (110.26 KiB) Visad 5308 gånger
.
Uppförsbacken klaras P8 m sv 30-talsvagnar (800x450).jpg
Uppförsbacken klaras P8 m sv 30-talsvagnar (800x450).jpg (201.82 KiB) Visad 5308 gånger
Vän av ordning kanske undrar varför jag låter ett tyskt lok dra de svenska vagnarna? Svaret är enkelt: Svenska ånglok är så fruktansvärt dyra. Det enda jag har är ett Ga-lok - men det är ju faktiskt också importerat från Tyskland.

Staffan
Senast redigerad av 1 StaffanWiman, redigerad totalt 2012 gånger.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"