Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Tack!
Det lär vara svårt att löda på K-rälsen, men det gäller altså inte metallytan för mittledaren?

Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Jag har ett mycket kluvet förhållande till 3R. I prinicp anser jag att det är ett krångligt system som Märklin borde ha avvecklat när digitalsystemen kom. På den analoga tiden var systemet driftsäkrare än 2R men när man kan ha 16 volt i spåren hela tiden blir 2R lika driftsäkert som 3R samtidigt som det är myckete enklare, billigare och flexiblare. Att jag ändå håller på med det beror på att det finns och ger flera möjligter till träffar och banor. Norrköping är ju renodlat 3R och vid övriga träffar finns oftast båda systemen.

Nu till min konkreta fråga: Det finns massor av beskrivningar av hur man bygger 2R-moduler men för 3R hittar jag ingenting. Mina kurvmoduler blir ju i prinicip 3R men ska fungera precis lika bra på 2R, som ju är min normala standard.

Jag har börjat på mitt eget sätt: Sågat till plywood till modulens form, lagt ut båda modulerna intill varandra och fixerat dem mot varandra på golvet (tillräckligt stor yta), mätt upp var det inre spåret ska gå (det yttre får vänta till senare), limmat dit korkbanvallen över båda modulerna, filat av så att metallen syns på undersidan på några ställen för strömförsörjning till mittledaren, böjt till och satt ihop flexrälsen över hela sträckningen och fixerat den med häftstift.

Antagligen helt fel ordning, men jag tänkte sätta dit gavlar i efterhand och borra hålen när jag kan mäta upp exakt avstånd till rök.

Konkret fråga: Hur fixeras rälsändarna vid modulgavlarna så att de inte rör sig? Den där d-a mittledaren krånglar ju till det en aning!

Staffan
Staffan
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av Fredman »

Hej Staffan.
Ett sätt är att borra extra 1- 1,5 mm hål på varsin sida om mittledaraen i syllarana närmast kanten och två tre in från kanten men det är lite vanskligt för borren blir varm och plasten smälter lite innan man kommit igenom mittledarplåten under och trycker i tunna långa trådspikar.
Jag brukar alltid borra hålen i gaveln efter rälsen .
Thomas
Gävle
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Hej Tomas

Då är jag tydligen inte så tokigt ute som jag trodde.

Nu är jag inte hemma, så jag kan inte fortsätta bygget förrän om några dagar.

Staffan
Användarvisningsbild
MathiasM
Inlägg: 130
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av MathiasM »

Litet tips om lödning av K-räls, om det inte varit med tidigare, är att löda på skarvjärnen. På insidan eller utsidan eller under.

Mvh
Mathias
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Tack!
Jag ska rapportera om hur det går så fort jag kommer hem igen och får möjlighet att fortsätta bygget.
Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Jag lödde enligt råden och satte dessutom ytterligare en anslutning så att varje räl och mittledaren är anslutna på två ställen. Vet inte om det är krav när det inte finns något avbrott, man det bör öka driftsäkerheten.

Nästa fråga: vilket är smartaste sättet att ansluta kablarn som går till rälsen till den genomgående kabeln?
Skava av en bit av isoleringen på genomgående kabeln, löda fast kabeln till spåret och trä en krympslang över. Det låter bra men när jag testade det förra gången kom ingen ström fram. Finns det säkrare sätt?

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av LLJ »

Jag brukar skarva den genomgående kabeln med en skruvplint och ansluta spåranslutningarna till plinten.
Tänk på att använda lagom stor plint: för liten så får inte det plats två kablar under skruven, för stor så kläms inte kablarna fast ordentligt utan de kan dras ut.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Är skruvplint samma sak som kopplingslist? Har jag också använt men tycker inte det är någon idealisk lösning just för att det är så lätt att en tråd dras ur.
Min bästa lösning (men inte bra) är kabelskor.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av LLJ »

Skruvplint och kopplingslist är samma sak. Med rätt storlek och väl åtdraget så fungerar det väldigt bra.
Man skall undvika att ha mer än två kablar per plintöppning, och absolut inte fler än tre.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"