Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av LLJ »

Intressant lok ;)

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Trögt i starten, mycket som kommer emellan. Nu har jag i alla fall plockat fram flexrälsen och undersökt den. Till min förvåning var inte rälerna elektriskt förbundna med varandra så att jag behövde kapa någon stans, utan den fungerar för 2R som den är. Testade.
Däremot lyckades jag inte komma underfund med hur de där kontaktblecken fungerar som jag köpte till tillsammans med skarvar.

En fråga lite utanför ämnet: Det finns ju olika digitalsystem som visst inte är kompatibla med varandra, men gäller det även loken och deras dekodrar? Med andra ord, om jag ansluter mitt Roco-system för 2R till en digital 3R-bana fungerar det då?

Förr var det ju likström respektive växelström. Har jag fattat det rätt, att skillnaden nu bara är i sättet att distribuera strömmen till loken med en pol i vardera rälen eller en i rälerna och den andra i mittledaren?

Är det förresten växelström eller likström i rälerna nu? Många har ställt frågan men något säkert svar har jag aldrig sett. Min gissning är att det är växelström och att den likriktas i lokens dekodrar och polvänds där för körriktningsändring. Kan det stämma?

Så vitt jag förstår så finns det olika digitalsystem (Lenz, Digitrax, Roco, Märklin ?), men är de på något sätt knutna till 2R eller 3R ?
Fremos Freddar används ju för 3R hos oss och för 2R hos Fremo men tydligen inte för 2R hos oss. Hur är det på N-sidan ?

Förlåt min okunnighet! So viele Fragen...

Staffan
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av z750asn »

StaffanWiman skrev:Trögt i starten, mycket som kommer emellan. Nu har jag i alla fall plockat fram flexrälsen och undersökt den. Till min förvåning var inte rälerna elektriskt förbundna med varandra så att jag behövde kapa någon stans, utan den fungerar för 2R som den är. Testade.
Däremot lyckades jag inte komma underfund med hur de där kontaktblecken fungerar som jag köpte till tillsammans med skarvar.
StaffanWiman skrev:En fråga lite utanför ämnet: Det finns ju olika digitalsystem som visst inte är kompatibla med varandra, men gäller det även loken och deras dekodrar? Med andra ord, om jag ansluter mitt Roco-system för 2R till en digital 3R-bana fungerar det då?
När det gäller loken och deras dekodrar så finns det två system. DCC och Märklin med Motorola/MFX fomat. Dessa kan användas samtidigt på en bana under förutsättningen att man har en central som kan hantera båda typerna, exempelvis Intellibox.
StaffanWiman skrev:Förr var det ju likström respektive växelström. Har jag fattat det rätt, att skillnaden nu bara är i sättet att distribuera strömmen till loken med en pol i vardera rälen eller en i rälerna och den andra i mittledaren?
Det är korrekt uppfattat.
StaffanWiman skrev:Är det förresten växelström eller likström i rälerna nu? Många har ställt frågan men något säkert svar har jag aldrig sett. Min gissning är att det är växelström och att den likriktas i lokens dekodrar och polvänds där för körriktningsändring. Kan det stämma?
När man kör digitalt är det en växelström som går från centralen ut i rälsen/mittledaren, likriktningen sker i dekodern så vitt jag vet.
StaffanWiman skrev:Så vitt jag förstår så finns det olika digitalsystem (Lenz, Digitrax, Roco, Märklin ?), men är de på något sätt knutna till 2R eller 3R ?Staffan
Jag skulle nog vilja säga att bland de namn du nämner ovan Lenz, Digitrax och Roco är mest vanligt på 2R och Märklin på 3R. Men det går att använda på de andra systemen också, det beror bara på kombinationen av vilken central, dekoder och körhandtag man använder vid just det tillfället.

Mvh
Anders S
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Tack Anders för klargörande svar!

Ett litet förtydligande skulle jag vilja ha:
"När det gäller loken och deras dekodrar så finns det två system. DCC och Märklin med Motorola/MFX fomat. Dessa kan användas samtidigt på en bana under förutsättningen att man har en central som kan hantera båda typerna, exempelvis Intellibox.""

Innebär det att om jag har ett DCC-system (Rocos multimaus är väl ett sådant) så kan jag inte styra ett digitalt Märklinlok med det även om det är ensamt på banan?

Staffan
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av z750asn »

StaffanWiman skrev:Tack Anders för klargörande svar!

Ett litet förtydligande skulle jag vilja ha:
"När det gäller loken och deras dekodrar så finns det två system. DCC och Märklin med Motorola/MFX fomat. Dessa kan användas samtidigt på en bana under förutsättningen att man har en central som kan hantera båda typerna, exempelvis Intellibox.""

Innebär det att om jag har ett DCC-system (Rocos multimaus är väl ett sådant) så kan jag inte styra ett digitalt Märklinlok med det även om det är ensamt på banan?

Staffan
Hej Staffan,
svaret på denna frågan kan bli tvetydigt. Det beror på vilken dekoder som Märklinloket har.

Om det sitter en dekoder med Motorola/MFX så blir svaret nej.
Om man har en DCC dekoder i Märklinloket så är svaret ja.

Detta beror på att Rococentralen bara kan skicka sina kommandon genom DCC formatet.

Hoppas att jag inte rört till det för mycket.

Mvh
Anders S
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Hej Anders!

Nej, tvärtom. Nu blev det helt klart. Det finns olika typer av dekodrar som bara kan ta emot signaler från "sitt" format. I mitt fall sitter et en MFX-dekoder i loket, så då går det alltså inte med Rocos DCC-system. Det var det jag ville veta.

I dag blir det barn-barn-sysselsättning och alltså inget ban-modul-byggande.

Staffan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av Eke »

Det går oftast enkelt att byta ut Märklindekodern mot en DCC-dekoder! Det har jag gjort på mina märklinlok så man slipper hålla på med flera digitalsystem! DCC-dekodrarna brukar fungera bättre än Märklins dessutom!
Jag har satt vanliga ESU-dkodrar i mina märklinlok!

Mvh. Peter
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Ok, det var mest nyfikenhet. Jag har bara ett Märklinlok och det använder jag på Fmjk:s 3R-bana som har Märklins system och på modulträffar då det varit 3R med. Då har dekodern tydligen varit rätt.
Jag har ju ingen 3R-hemmabana.

En konkret fråga: Hur hanterar man 3R-K-flexrälsen när man kapar den och i modulskarvarna? I ändarna på flexrälsen sitter det dels ett skarvjärn och dels finns det små kontaktbleck en bit under rälerna som överför strömmen till punktkontakterna. Ska dessa bleck vara med i modulskarvarna eller ska strömmen överföras via kablar och banankontakter där?
Hur är det när man skarvar flexrälsen mitt i? Är det då de där kontaktblecken ska användas? (jag har testad dem på olika sätt, men har inte kommit underfund med hur de ska sitta, men det kanske inte blir klart förrän man kapat rälsen.)

Gissar att det enklaste är att göra skarven inne på modulen med de färdiga skarvbiatarna och sedan kapa rakt av vid modulkanten. Ska det sitta något kontaktbleck där? Hur ansluter man strömmen till punktontakterna ?

Staffan
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av Fredman »

Hej.
Antingen med en sån enligt länken
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... entity=907
eller skrapa fram en metallyta undertill och löda fast en kabel som blir snyggast.
Thomas
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av Eke »

Fredman skrev:..........eller skrapa fram en metallyta undertill och löda fast en kabel som blir snyggast.
Thomas
Både snyggast och bäst elektriskt! ;)

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"