Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av LLJ »

Det är bättre att ladda upp bilder till någon sida för bildgallerier och länka dit.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av daniel »

Bilder är mycket välkomna! Och personligen föredrar jag att se bilderna direkt i forumet men det är ju en fråga om tycke och smak.

Men oavsett om du lägger upp bilderna direkt i tråden eller på någon sida med bildgallerier så är bilderna mycket välkomna!

Mvh Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

@Lars: och hur gör man det? Vad är "en sida för bildgallerier"?

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av daniel »

T ex den här: http://beta.photobucket.com/?home_ab=true

Jag har dock aldrig använt tjänsten så någon annan får förklara hur den funkar.

Mvh Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

@Daniel: Du får gärna plocka bort mina inlägg med de överstora bilderna.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av daniel »

Ja, men prova gärna först att minska ner bilderna. Om du går till inlägget med bilderna så har du längst till höger på nedersta raden på själva inlägget en knapp "ändra". Om du klickar på den så får du upp ett formulär. Om du bläddrar ner på den sidan så finns det en avdelning "Bifogade filer" och för varje fil en knapp "Ta bort fil". Där kan du även ladda upp en ny fil. Du byter ut en bild genom att först ta bort den gamla och sedan ladda upp den nya. Du sparar genom att sedan klicka på "Skicka".

Mvh Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Det fungerade. Nu är bilderna lagom stora.

Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

Vägen från ord till handling är ofta lång och krokig och när man väl gör så gör man inte riktigt som tänkt.

Nu har jag i alla fall börjat tillverka flera kurvmodluler. Jag kanske inte går tillväga så som man brukar. Hojta gärna till om jag gör något som skulle resultera i en modul som inte skulle godkännas vid en träff. Så här har jag gjort hittills (har inte kommit så långt):

Jag tog den färdiga 45-graderskurva som jag gjorde förra året och ställde ner den på en bit av en gammal plywoodskiva som hyste min N-bana på 70-talet och ritade av formen två gånger för två moduler. Den förra modulen var 28 cm bred men jag vill gärna lägga till 57 mm för att kunna lägga dubbelspår enligt MMM-mått. (Jag var på Fremo-epok II-träff i Tyskland förra helgen och märkte hur mycket bättre flyt det blev i trafikspelen när man har mera dubbelspår.)
Sågade ut dem med högsta möjliga fogsvansprecision och tog med överbliven plywood för att senare göra gavlar och sidor.
Inköpte några flexrälsar. Det blev k-räls i alla fall. Om jag förstått rätt så är problemen med den snarare knutna till växlarna och sådana ska jag inte ha. Det blir rena linjemoduler. Dessutom blev det mycket billigare, om man nu kan tala om billigt när det gäller Märklin.
Nu ska jag undersöka hur man gör för att 2R-anpassa K-rälsen.
Bifogar en liten bild på ett välfyllt lokstall. Det fanns på stationen Treudelburg på Fremoträffen utanför Leipzig. En jättestation på en icke elektrifierad sträcka.

staffan
Bilagor
DSC_0343.jpg
DSC_0343.jpg (166.71 KiB) Visad 3853 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av LLJ »

Största "problemet" med K-räls är att den lätt blir smutsig med kontaktproblem som följd. Rälerna är inte nysilver som många andra tillverkare använder.
Har dessutom för mig att K-räls är svår att löda på.

Varför inte Roco, Peco eller Tillig?

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hyllbana i sommarstuga + modulbyggen

Inlägg av StaffanWiman »

För att öka användbarheten t.ex. i Norrköping så ville jag bygga 3R-kompatibelt, och då trodde jag Märklin var alternativet. Nu har jag dessutom redan köpt dem, så då ska jag väl använda dem också. Kontaktproblem uppstår ju dessutom oftast när man krypkör eller stannar, och det gör man ju inte lika ofta ute på linjen.
Är det inte K-räls på något av de tågmagasin vi brukar använda och där har jag aldrig upplevt kontaktproblem. Däremot fick jag böja upp eller klippa av svansen på Kadee-kopplet på något lok.

Bifogar en bild på ett av de monster som befolkade de elektrifierade banorna i Tyskland på 20-talet. Snygg ?
DSC_0328.JPG
DSC_0328.JPG (142.25 KiB) Visad 3838 gånger
Staffan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"