Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av AlexanderEhn »

Postar även på SvMJf.

-----------------------------------------

Vi har ju köpt fyra äldre modulstommar som byggdes i MMM's begynnelse, ungefär.

Till dessa stommar har vi fått fyra stycken kvadratiska plywood brickor med hål som exakt matchar de nedre hålen på en högprofilsgavel.

Hur är det tänkt att dessa ska använda?
Har köpt IVAR-ben på IKEA, för det har jag sett sådana här plywoodbitar användas på modulträffar.
Men jag blir inte klok på hur jag ska fästa dem i modulen?!

Vänligen ursäkta min brist på smarthet i detta fall. :)



Om jag sätter dem i gaveln på min modul med bultar kommer de ju att krocka med modulen jag dockar med (förutsatt att det är en högprofil)?
Är tanken då att jag ska skruva ihop modulerna OCH satta fast benen på i samma moment, samtidigt som jag finjusterar de individuella modulerna för att få bra spårläge?
Blir inte det otroligt meckigt om modulerna står upp?

Kan jag lita på att modulen jag docka med har de tre nedersta hålen i mitten? De tre svarta hålen i mitten är ju inte benämnda som obligatoriska....


Modulerna är 1 meter så jag antar att jag behöver två per modul, eller?

MMM-plywood.png
MMM-plywood.png (30.63 KiB) Visad 4316 gånger
MMM 480mm gavel normalprofil.jpg
MMM 480mm gavel normalprofil.jpg (58.75 KiB) Visad 4316 gånger
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av daniel »

I MMM:s barndom var det vanligt att man satte dessa ben just vid gaveln. Benet sattes då på insidan av modulen och bultarna gick genom ben-plattan, modulen och angränsande modul. Det funkar, men det visade sig försvåra uppsättning och nedmontering. Därför har många satt en tvärgående plywoodskiva inne i modulen för att fästa benet. Då kommer benen typ 30 cm innanför modulgaveln. Själv har jag inte använt dessa "Ivarben" i någon nämnvärd omfattning så jag har ingen bild att visa, men det finns kanske någon annan på forumet som har en bild.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-04-03, 07:54 ... Därför har många satt en tvärgående plywoodskiva inne i modulen för att fästa benet. Då kommer benen typ 30 cm innanför modulgaveln.
Tack Daniel!

Ja, den varianten har jag sett med "pinnben". Våra moduler har en tvärgående plywood i mitten, men sätter jag benen i den så får jag ju bara plats med ett benpar per modul, och den blir inte självstående.

Just nu är jag inne på att ändå sätta benen i gaveln och hålla tummarna för att grannmodulerna är lågprofil (kommer att docka mot två Fredmanska kurvor och Margarinkurvorna). Detta skulle vara en temporär lösning inför DT18. Det finns ju inte så mycket mer tid att spela med nu. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av UBJ »

Ett råd om du ska fästa den där plattan i Ivarben och använda på Dreamtrack är att bara skruva fast den, inte limma. Då kan man enkelt lösa ev problem med en skruvdragare.

Med vänlig hälsning UB
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av StaffanWiman »

Mina två första moduler har sådana ben fästa i en tvärgående plywoodskiva men när jag gjorde den tredje gjorde satte jag bara dit klossar på insidan av sidorna och trädde in Ivarbenen mellan dem. 28 cm-moduler, så jag fick göra Ivarbenen lite smalare upptill för att de skulle gå in mellan sidorna på modulen. Mycket smidigare än den urprungliga lösningen.

Staffan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av AlexanderEhn »

UBJ skrev: 2018-04-03, 09:09 Ett råd om du ska fästa den där plattan i Ivarben och använda på Dreamtrack är att bara skruva fast den, inte limma. Då kan man enkelt lösa ev problem med en skruvdragare.

Med vänlig hälsning UB
Bra tips! Tack.

StaffanWiman skrev: 2018-04-03, 09:18 Mina två första moduler har sådana ben fästa i en tvärgående plywoodskiva men när jag gjorde den tredje gjorde satte jag bara dit klossar på insidan av sidorna och trädde in Ivarbenen mellan dem. 28 cm-moduler, så jag fick göra Ivarbenen lite smalare upptill för att de skulle gå in mellan sidorna på modulen. Mycket smidigare än den urprungliga lösningen.

Staffan
Tack!
Det är ungefär så planen är nu, fast använda IKEAs Ivar-stag mellan två benpar. Om tid finnes, klossar på insidan på modulen.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av daniel »

Nödlösningen är att ha med sig några pinnben av typ takläkt eller något grövre och sätta fast med tving. Det är definitivt ingen lösning jag rekommenderar, men ibland har den varit bra att ta till.

Med vänlig hälsning
Daniel
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av ANLD_1435 »

Hej Alexander och I andre, 480 profil en "klassiker" i gamla UMJ när vi gick upp i MMM. Vi använde Ivar med 500mm bredd och påmonterad "extra gavel" typ. Denna bultades i skarven mellan modulerna, precis som Daniel skriver och fanns i ett otal varianter, felet som vi först gjorde var att modulen vilade på benparets "topp" vilket gav dålig justermån, innan vi införde justerbara fötter. Hålen i bengaveln bör vara 12 eller 14 mm för justermån. Ivar 28 existerade men blev för vingliga till 480 modulerna, 28 orna gick bra. Fler och fler har nu Ivar ben + tillhörande Ivar hyllor så komplett Ivar hylla först sedan läggs modulen ovanpå.

Mvh Anders L MMM
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av AlexanderEhn »

ANLD_1435 skrev: 2018-04-04, 08:30 Hej Alexander och I andre, 480 profil en "klassiker" i gamla UMJ när vi gick upp i MMM. Vi använde Ivar med 500mm bredd och påmonterad "extra gavel" typ. Denna bultades i skarven mellan modulerna, precis som Daniel skriver och fanns i ett otal varianter, felet som vi först gjorde var att modulen vilade på benparets "topp" vilket gav dålig justermån, innan vi införde justerbara fötter. Hålen i bengaveln bör vara 12 eller 14 mm för justermån. Ivar 28 existerade men blev för vingliga till 480 modulerna, 28 orna gick bra. Fler och fler har nu Ivar ben + tillhörande Ivar hyllor så komplett Ivar hylla först sedan läggs modulen ovanpå.

Mvh Anders L MMM
Åh, spännande Anders att få historiken. :) Tack.

Jag tycker det är kul att få dela fortsättningen i en process efter andras tester och försök. Personligen gillar jag inte att uppfinna hjulet igen, så jag tar till mig!

Nu är vår plan att kapa lite i bredd på ivarben för att kunna trä på modulen, sen ha ett stag mellan två benpar. Behövs hylla går det ju att ha det också.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2076
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av stasv »

AlexanderEhn skrev: 2018-04-04, 12:43
Jag tycker det är kul att få dela fortsättningen i en process efter andras tester och försök. Personligen gillar jag inte att uppfinna hjulet igen, så jag tar till mig!

Nu är vår plan att kapa lite i bredd på ivarben för att kunna trä på modulen, sen ha ett stag mellan två benpar. Behövs hylla går det ju att ha det också.
Efter mycket funderande fastnade jag för varianten "kapa lite i bred på Ivarben" för pågående bygget av Holmfors station. Inte minst när jag så ofta sett Fummelmora som använt den varianten. Flera av oss som håller till i Huddinge använder just IVAR till modulbärare. En 80 bred hylla kan med fördel användas till stöd för två moduler genom att ett benpar hamnar under varje modul.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"