Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av AlexanderEhn »

stasv skrev: 2018-04-04, 19:49 Efter mycket funderande fastnade jag för varianten "kapa lite i bred på Ivarben" för pågående bygget av Holmfors station. Inte minst när jag så ofta sett Fummelmora som använt den varianten. Flera av oss som håller till i Huddinge använder just IVAR till modulbärare.
En 80 bred hylla kan med fördel användas till stöd för två moduler genom att ett benpar hamnar under varje modul.
Den här idé har jag tänkt, räcker det alltså? Jag har rätt tunga modulstommar, får testa mig fram, det vore ju onekligen smidigt att bara behöva ta med 4 IVAR-ben istället för 8 när alla fyra moduler står tillsammans eller två och två.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av stasv »

AlexanderEhn skrev: 2018-04-04, 20:06
stasv skrev: 2018-04-04, 19:49 Efter mycket funderande fastnade jag för varianten "kapa lite i bred på Ivarben" för pågående bygget av Holmfors station. Inte minst när jag så ofta sett Fummelmora som använt den varianten. Flera av oss som håller till i Huddinge använder just IVAR till modulbärare.
En 80 bred hylla kan med fördel användas till stöd för två moduler genom att ett benpar hamnar under varje modul.
Den här idé har jag tänkt, räcker det alltså? Jag har rätt tunga modulstommar, får testa mig fram, det vore ju onekligen smidigt att bara behöva ta med 4 IVAR-ben istället för 8 när alla fyra moduler står tillsammans eller två och två.
Du kan kolla bilden från min bygglogg i Svmjf http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg195207 Tog till lite ovanlig teknik. Och så 80 cm hyllplan mellan benparen om så behövs. Tror det tom blev ett 40 cm hyllplan vid ytterligare ett benpar. finns nog bild att kolla.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av AlexanderEhn »

stasv skrev: 2018-04-04, 20:57
AlexanderEhn skrev: 2018-04-04, 20:06
stasv skrev: 2018-04-04, 19:49 Efter mycket funderande fastnade jag för varianten "kapa lite i bred på Ivarben" för pågående bygget av Holmfors station. Inte minst när jag så ofta sett Fummelmora som använt den varianten. Flera av oss som håller till i Huddinge använder just IVAR till modulbärare.
En 80 bred hylla kan med fördel användas till stöd för två moduler genom att ett benpar hamnar under varje modul.
Den här idé har jag tänkt, räcker det alltså? Jag har rätt tunga modulstommar, får testa mig fram, det vore ju onekligen smidigt att bara behöva ta med 4 IVAR-ben istället för 8 när alla fyra moduler står tillsammans eller två och två.
Du kan kolla bilden från min bygglogg i Svmjf http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg195207 Tog till lite ovanlig teknik. Och så 80 cm hyllplan mellan benparen om så behövs. Tror det tom blev ett 40 cm hyllplan vid ytterligare ett benpar. finns nog bild att kolla.

Aha! Den tråden har jag läst men inte tänkt på att det är IVAR-ban. Tack för tipset.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av AlexanderEhn »

Så här blev benen.

Benen bygger 109 cm, modulens underkant till r.ö.k är 18 cm och sen fötter bygger 3 cm.

Tack för input.
MJforum_2018-04-07_0012018-04-07 17.59.55.jpg
MJforum_2018-04-07_0022018-04-07 18.00.01.jpg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
MathiasM
Inlägg: 130
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av MathiasM »

Hej Alexander!
Vilka snygga ben du har, får en ny betydelse...
Tjusigt!

Du gav mig en ide. Varför inte ta och anvämda Ivarben i längsriktning, för små moduler. Borde bli stabilt om man använder kryssen i sidled....

Mvh Mathias
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av AlexanderEhn »

MathiasM skrev: 2018-04-09, 08:57 Hej Alexander!
Vilka snygga ben du har, får en ny betydelse...
Tjusigt!

Du gav mig en ide. Varför inte ta och anvämda Ivarben i längsriktning, för små moduler. Borde bli stabilt om man använder kryssen i sidled....

Mvh Mathias

Aha! Det har du rätt i!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur använda "klassiska" MMM-ben av typen Ivar med fyrkantig plywood?

Inlägg av LLJ »

MathiasM skrev: 2018-04-09, 08:57 Du gav mig en ide. Varför inte ta och anvämda Ivarben i längsriktning, för små moduler. Borde bli stabilt om man använder kryssen i sidled....

Mvh Mathias
Idéen är bra men tyvärr är inte IVAR-benen alltid så raka som man önskar. Så var noga med att kolla detta om ni tänkt att använda IVAR-ben som stomme till en modul.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"