Bagatellen

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Jag fortsätter att delge resultaten av mina vattenförsök. Nu har mjölken blivit något som i alla fall påminner lite om vatten. Tyvärr så glänser det lite mycket i kanterna (dock inte så mycket som på bilden) men det kan jag leva med. Eller så försöker jag lägga dit lite nytt grus.
Efter ett dygns väntan
Efter ett dygns väntan
I mörker
I mörker
I dagsljus
I dagsljus
I kväll ska jag fylla på den övre bassängen så får den stå och klarna i julhelgen.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Bagatellen

Inlägg av stasv »

Snyggt arbetat.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Bagatellen

Inlägg av JanFrelin »

Snyggt!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Tack pojkar! Nu är även mjölken spilld på resten av modulen. Får vi se om det kommer gråtas över den förlorade måltidsdrycken eller om resultatet kan anses godkänt.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Bagatellen

Inlägg av AlexanderEhn »

LarsRobert skrev: 2018-12-21, 11:37 Tack pojkar! Nu är även mjölken spilld på resten av modulen. Får vi se om det kommer gråtas över den förlorade måltidsdrycken eller om resultatet kan anses godkänt.
Hehe :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

AlexanderEhn skrev: 2018-12-21, 13:55
LarsRobert skrev: 2018-12-21, 11:37 Tack pojkar! Nu är även mjölken spilld på resten av modulen. Får vi se om det kommer gråtas över den förlorade måltidsdrycken eller om resultatet kan anses godkänt.
Hehe :D
Dags att avlägga slutrapport. Inga direkta tårar men en viss nedstämdhet. Dvs det bĺev inte så bra som jag hoppades. Lacken flöt inte ut så bra eller om jag la på för lite. Kanske att jag försöker fixa till det senare med lite gräs i vattenkanterna men nu får det vara så här tills vidare.
20181221_173746.jpg
Bilden visar ett parti som jag är nöjd med. Problemen syns mest efter kanterna.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Bagatellen

Inlägg av stasv »

Kan det vara ytspänningen i lacken som ställer till det i vattenbrynet? Kan det åtgärdas på något sätt i så fall. En fundering i all enkelhet./S
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Ytspänningen är kanske en del i det hela. Dålig omrörning av lacken en annan. Jag ville undvika luftbubblor men dåligt underarbete är nog största orsaken. Stora ytor avslöjar mer. Nästa vattenprojekt på 3R-modulen ķommer att bli mindre. Då ska jag också göra vattnet först så kanske man kan gömma skavankerna efteråt med det gröna.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Bagatellen

Inlägg av Tompa »

Men det är ju bara en bagatell... :)

Förlåt. Jag kunde inte låta bli
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Bagatellen

Inlägg av Gissberg »

LarsRobert skrev: 2018-12-29, 13:29
Dags att avlägga slutrapport. Inga direkta tårar men en viss nedstämdhet. Dvs det bĺev inte så bra som jag hoppades. Lacken flöt inte ut så bra eller om jag la på för lite. Kanske att jag försöker fixa till det senare med lite gräs i vattenkanterna men nu får det vara så här tills vidare.
Håller själv på med ett vattenparti och för att slippa klättrande vatten längs stranden lägger jag på "vatten" i flera omgångar. När det första har torkat efter några dagar har ju vattennivån sjunkit utom längs stranden där den ligger kvar. Jag häller ut en liten pöl mitt på sjön och penslar fram den mot stranden där "klättringen" börjar och har då fyllt på det som sjunkit. När detta torkat ser jag om jag behöver göra samma sak fler gånger. Jag penslar så jag får en mjuk övergång längs kanten. Nu använder jag Woodland Scenics vatten och jag vet ju inte om det agerar lika som det du använder. Men det jag menar är, att om det inte flutit ut ordentligt, ska inte vara något problem att lägga på ny lack och pensla omkring det där man vill ha det.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"