Bagatellen

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Dags att presentera mitt nuvarande modulbygge. Jag skruvade ihop stommen i mellandagarna och har hållt ett ganska lugnt byggtempo. Egentligen inte så mycket att visa upp och inte heller något som tillför speciellt mycket i körsträcka på någon modulbana men jag visar det ändå. Det hela är tänkt att vara ett mellanspel medan jag funderar på "det stora projektet".
Modulen är byggd med ssm-gavlar och är bara 40cm lång. Att det blev en så kort modul är för att jag ska kunna få plats att jobba med den på köksbordet.
Grundtanken är att jag ska testa att göra vatten den här gången och är det vatten så behövs det en bro. Alltså började jag med en bro.
20180115_180314.jpg
Den är gjord av mdf och tunnsågad markskiva. Jag tänkte att det kanske går lättare att fästa ett broräcke i markskivan än i mdf. Om jag tänkt rätt återstår att se.
Bron målades sen för att efterlikna betong.
20180117_201452.jpg
Sen fick jag fundera ett tag på hur jag skulle få till något att lägga rälsen på. Det blev inte direkt efter boken men jag tror det funkar.
20180225_182455.jpg
Nu är rälsen på plats och kablarna dragna. I dag så började jag grusa spåret. Ska försöka fortsätta med det i helgen.
20180308_173623.jpg
Så långt kommet tills nu. Fortsättning lär följa med ojämna mellanrum.
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Bagatellen

Inlägg av Elmis »

Magnifikt!
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Bagatellen

Inlägg av UBJ »

40 cm är smart, behövs inga ben till den.
Kul att göra en modul för att testa ett sätt att bygga (vatten).
Blir säkert lika bra som vanligt.

Med vänlig hälsning UB
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Tack grabbar för hejaropen!
Ja, längden 40 cm är valt med tanken på att slippa ben men mest för att kunna hålla till på köksbordet. Ska bli kul att försöka få till något vattenliknande. Blir nog både två och tre försök innan man blir nöjd och om det inte går så kan man alltid riva och bygga något annat. Materialet kostar ju inte så mycket och tiden är väl gratis när det gäller hobby?
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Bagatellen

Inlägg av SethSwede »

"Materialet kostar ju inte så mycket och tiden är väl gratis när det gäller hobby?" rolig uttryck Robert, så sant!
Du bygger vackert landskap, kul att följa detta projekt.
Har material liggandes som ska användas till diverse modul projekt nästa vinter som du sa "tiden är väl gratis när det gäller hobby?" :-)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Bagatellen

Inlägg av MickeWestberg »

Kommer att bli grymt bra, har ju sett bygget på riktigt och även denna modul kommer garanterat att hålla samma höga klass som dina övriga när den blir klar.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Tack pojkar! Dags för en uppdatering redan nu. Den här veckan har varit ganska produktiv för att vara mig.
I helgen så grusades rälsen och raspningen av markskivan påbörjades.
20180313_202243.jpg
Stödmurarna formades till under gårdagens gemensamma byggkväll och målades nu i dag.
20180314_202903.jpg
Nu får modulen ligga till sig tills på tisdag då raspningen fortsätter. Det är inte något bra hemmajobb.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Bagatellen

Inlägg av stasv »

De där härligt mjuka formerna som du arbetar fram ger inspiration. Liksom dina andra moduler med olika nivåer på ett så litet utrymme. Härligt.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Bagatellen

Inlägg av MickeWestberg »

Riktig riktigt bra. Gillar detaljarbetet och önskar att man själv hade tålamodet till att lägga ner mer tid på sånt. Det är såna saker som lyfter helhetsintrycket av moduler.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Tack tack! Om det blir så bra som ni tror återstår att se. Är en del nya moment som ska klaras av innan allt är "klart". När det gäller tålamod så önskar jag själv att jag var snabbare och mer spontan. Nu tänks det lite för mycket innan vilket är ganska onödigt eftersom man oftast får göra om ändå...

Jag fick skarva i en ny bit i tisdags eftersom det hade blivit lite feltänkt på ett ställe. Det är den rosa kuben i bakkant. När jag väl får till den så ska de stora bitarna limmas fast i modulen och sen börjar jobbet med att forma markskivan så den passar mot profilen på modulgaveln. Tyvärr så är det inget man vill hålla på med hemma i lägenheten. Tur vi har vår gruva där man kan göra lite skitigare arbeten.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"