Re: Station i kurva och kombiterminal
Postat: 2020-02-16, 12:13
Nu är det fullt körklart på station och kombiterminal Rotebro! Satte upp allt och provkörde idag. Det funkar perfekt! De två kortaste terminalspåren blev till slut 360 cm och de två längre 380 cm.
Mest glad är jag nog över att jag med noll tidigare erfarenhet (och utan ingenjörs- eller el-utbildning), på egen hand lyckats löda och skruva ihop ett fungerande första lilla ställverk med helt digitalt/elektroniskt styrda växlar! Har använt MGPs lösning och det har faktiskt funkat att läsa innantill i manualerna även för en total nybörjare som mig. (Och när jag inte fattat så har Anders på MGP klargjort via mail med svar på frågor). Framtiden blir då att bygga ett komplett ställverk som även omfattar stationsdelen (vilken idag fortsatt är helt manuell), samt att komplettera med riktig signalstyrning och spåravkänning till dem.
Det betyder iallafall nu att jag tror att Rotebro station/terminal uppfyller minimikraven för den kommande träffen i Grimslöv - den är fullt körbar. Det känns skönt att "gå i mål" med en viktig etapp och ger mig dessutom lite tid att ev få dit någon form av temporär "terminal-miljö" runt spåren innan träffen. Tänkte återigen köra lite snabba lösningar med svart cellpannå som asfalt, kanske hinna måla lite körfältslinjer och ställa dit lite containers och någon lastbil och trailer mm.
Ballastering och allt övrigt landskapande får sedan ta sin tid det närmaste året eller två beroende på hur andan och lusten faller på. (Dessutom borde jag faktiskt renovera mina gamla moduler framöver. Det märks att de blivit lite slitna under åren som gått...).
Terminalspåren med lite experiment att måla asfalt runt.
Ställverket. Man väljer spår, lampan lyser. Ser enkelt ut men har krävt sin man att löda, skruva, dra sladdar och programmera.
Infarten till terminalen.
Mest glad är jag nog över att jag med noll tidigare erfarenhet (och utan ingenjörs- eller el-utbildning), på egen hand lyckats löda och skruva ihop ett fungerande första lilla ställverk med helt digitalt/elektroniskt styrda växlar! Har använt MGPs lösning och det har faktiskt funkat att läsa innantill i manualerna även för en total nybörjare som mig. (Och när jag inte fattat så har Anders på MGP klargjort via mail med svar på frågor). Framtiden blir då att bygga ett komplett ställverk som även omfattar stationsdelen (vilken idag fortsatt är helt manuell), samt att komplettera med riktig signalstyrning och spåravkänning till dem.
Det betyder iallafall nu att jag tror att Rotebro station/terminal uppfyller minimikraven för den kommande träffen i Grimslöv - den är fullt körbar. Det känns skönt att "gå i mål" med en viktig etapp och ger mig dessutom lite tid att ev få dit någon form av temporär "terminal-miljö" runt spåren innan träffen. Tänkte återigen köra lite snabba lösningar med svart cellpannå som asfalt, kanske hinna måla lite körfältslinjer och ställa dit lite containers och någon lastbil och trailer mm.
Ballastering och allt övrigt landskapande får sedan ta sin tid det närmaste året eller två beroende på hur andan och lusten faller på. (Dessutom borde jag faktiskt renovera mina gamla moduler framöver. Det märks att de blivit lite slitna under åren som gått...).
Terminalspåren med lite experiment att måla asfalt runt.
Ställverket. Man väljer spår, lampan lyser. Ser enkelt ut men har krävt sin man att löda, skruva, dra sladdar och programmera.
Infarten till terminalen.