Station i kurva och kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

De "interna" modulskarvarn ska sättas ihop med styrstift. En tanke jag har därutöver är att enbart använda större plastklämmor för att säkra att skarvarna dessutom kommer tätt ihop. Tänkte först excenterlås mellan modulerna, men nu börjar jag tänka att det kanske bara är onödigt jobb att montera. En låda med rejäla plastklämmor borde väl funka lika bra?

Förutom att någon kan tycka det inte ser "snyggt" ut (vilket för mig är irrelevant på undersidan), så finns väl ingen funktionell nackdel. Eller?
Tänker tvärtom att dessa klämmor kan ju klämma åt just där de gör mest nytta t ex under där spåren går.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av LLJ »

En tänkbar nackdel med klämmor är att de kan "öppna sig" lite när man ansluter terminalen med andra moduler då det bör ske med bultar.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av UBJ »

Jag använder klämmor på Tibros bakgrundsdelar, det funkar någorlunda men minsta belastning, någon stöter till, så glider det en del. Kanske kan du använda klämmor för att hålla det på plats innan du skruvar i bult och mutter. Jag tror du ska ha en bult och mutter precis under spåren i alla fall, även internt.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

UBJ skrev: 2018-12-13, 09:56 Jag använder klämmor på Tibros bakgrundsdelar, det funkar någorlunda men minsta belastning, någon stöter till, så glider det en del. Kanske kan du använda klämmor för att hålla det på plats innan du skruvar i bult och mutter. Jag tror du ska ha en bult och mutter precis under spåren i alla fall, även internt.
Fast det lär väl inte glida när jag har styrstift? Syftet med klämmorna är ju enbart att gavlarna ska sitta ihop och så länge gavlarna inte glider isär helt och hållet så håller ju styrstiften spårläget helt korrekt.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av UBJ »

Nej, modulerna glider ju inte men klämmorna kan glida, nu är ju mina gavlar 5 cm, har man 10 cm så är risken liten. Du får väl köpa ett par och prova. Snabbtvingar sitter bättre än klämmor.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Snabbtvingar tror jag också vore bättre då de kan ta en del dragkraft också.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Modulgavlar är utsågade samt modulernas "lock" som ses på bilden. På dessa ska rälsen nu ritas in och planeras i julhelgen. Därefter ska det limmas och skruvas.
Sen hoppas jag på att Habo Hobby snart skickar mina beställda saker så att jag kan börja lägga kork och räls...
IMG_1650.jpg
Eftersom jag är total novis på växlar och deras funktion så får jag nog sen söka lite assistans för att till en början få till en sjysst manuell funktion.

Sen modulben.

Sen funktionstest på en riktig träff.

Sen elektronik.

Sen transportlådor.

Sen ballastering och målning.

Sen landskap.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av Tompa »

:tumme-upp:
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Tänk på hur växlarna är gjorda så du placerar in matningar och isolerskarvjärn på lämpliga ställen så att du slipper kortslutningar och sektioner utan ström.

Blir intressant att följa detta bygge.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

S k IKEA Ivar ben kan hanteras hursomhelst utan att gå sönder. Dessutom är dom ihopbyggda två och två så monteringstiden halveras jämfört med lösa ben. Den extra vikten är oviktig i sammanhanget då man ändå enkelt själv kan bära och hantera dem och det åtgår endast ett par per modul.

Det gäller att få en lösning som supersnabbt stagar upp två sådana Ivar gavlar mot varandra så att man sen enkelt bara kan lägga sin modul ovanpå benen och voilá så är modulen monterad och klar! Kruxet blir alltså att hitta en supersnabb och stabil montering m h a endera Ivar hyllor eller nån form av längsgående tvärslå som stagar upp de två benställningarna så att de står stabilt av sig själva.

Jag har sen tänkt att mina moduler ska vila ovanpå piggar i form av gängstång M8 isatta ovanpå Ivar benen.

För detta har jag i modullådan tvärgående stag undertill ca 40cm in från båda gavelsidor med klossar en bit in med 10mm breda hål mitt i klossen 40 mm djupa där Ivar-benens gängstång passar in. Modulens vikt vilar då på den tvärslå som i sin tur är skruvad o limmad i såväl modulens sidor som aluminiumprofil i modulens mitt under längsgående. Benens gängstång har sedan bricka och vingmutter i toppen för höjdjustering enl bild i inlägg #5 i denna tråd.

Jag tror att tyngden på modulen gör det onödigt att skruva fast ben mot modul. Det ska mycket till att knuffa loss uppåt ur 40mm djupa hål. Dessutom har jag en allmän strävan i detta bygge att minimera allt skruvande då vid både uppsätt och nedmontering av moduler jag upplevt det myckna skruvandet och hantering av brickor, bultar och muttrar som en av de värsta tidstjuvarna!

Det sistnämnda tänkandet kommer även prägla framtida bygge av modullådor. Dessa kommer byggas som en sorts byrå där modulerna skjuts in och låser fast i gavelsidan mot transportlåda med hjälp av styrstift. Återigen med noll behov av skruvande.

För att hålla ihop de interna modulgavlarna mot varandra letar jag ännu det optimala verktyget. Snabbtvingar kan funka men de verkar ju ha minst 100 mm öppning medan jag behöver bara ca 25... Ett annat alternativ är denna https://www.clasohlson.com/se/Tving-Cocraft/40-7832
Men då skulle det ju iallafall bli till att skruva under skarvarna vilket jag ju helst ville slippa...
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"