Station i kurva och kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2019-02-18, 19:45 Ser konstigt ut att övergångsväxlarna ligger "på fel sida" om växeln längst till höger. Förstår att det är av utrymmesskäl men ser inte förebildsriktigt ut.
Lite osäker på vilken växel du syftar på? Och hur borde det sett ut istället för att vara mer förebildsenligt?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Om det skulle varit förebildsenligt så skulle övergångsväxlarna mellan dubbelspåren legat längst till höger i bild. Och vänster om dem övriga växlar.
Då kan man nå båda de andra avvikande spåren åt vänster från valfritt spår av dubbelspåren.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2019-02-18, 21:39 Om det skulle varit förebildsenligt så skulle övergångsväxlarna mellan dubbelspåren legat längst till höger i bild. Och vänster om dem övriga växlar.
Då kan man nå båda de andra avvikande spåren åt vänster från valfritt spår av dubbelspåren.

/Lars
Aha, jag tror jag förstår hur du menar. Men det yttre övre spåret är inte ett ”stationsspår”. Det spåret är utdragsspår / rundgångsspår från kombiterminalen. Endast de övriga tre spåren kommer ha perrong.
Dock har du säkert rätt i att man i verkligheten skulle byggt så att alla spår kunde nås från valfritt dubbelspår.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Tar just nu en paus i arbetet men fick leverans på lite roliga tillbehör så länge :D
IMG_2228.jpg

Kibris container-kran har ett utrymme om ca 23 cm mellan benen vilket gör att den bör passa precis över de 4 spåren jag tänkt i min terminal. Så får lastbilarna stå på utsidan om kranen. Kibris kran har också vissa utseendemässiga likheter med den Liebherr kran som används i min förebild Yilport Stockholm Nord.
428508.jpg
428508.jpg (197.73 KiB) Visad 3978 gånger
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

En sak är säker att det blir en väldans enorm mängd massa ledningar för körström som måste till när varje enskild liten rälsbit ska säkras med sin egen sladd - jag har börjat markera var jag måste borra hål och sen dra ledningar och löda. Det är sånt här jobb som tar en massa tid som man inte alltid föreställer sig innan man börjar bygga...

Sen ska dessutom microbrytare monteras för varje växel och anslutas för omkoppling av hjärtstycket...
Jaja, man har ingen brist på sysselsättning :D :D
IMG_2232.jpg
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Räls, växlar och mikrobrytare monterade på den första (av sju) moduler. Jag har valt att inte limma utan provisoriskt skruva och spika fast rälsen. Provisoriskt innebär fåtal fästen för att jag ska kunna ta loss om något problem visar sig med el eller annat vid de första provkörningarna.

Nu vidtar det mödosamma arbetet att borra hål för körström, löda alla kablar samt på undersidan dra alla ledningar. Alla små rälsbitar som t ex förbinder två växlar bör ju ha egen ström så man inte bara litar till skarvrälernas förbindelse. Därefter ska också microbrytarna kopplas in till växlarnas hjärtstycken och till körström. Lödning är inte min bästa gren så här får jag bita ihop...
50ED02BE-F58B-4490-A283-5EB8B8A050CC.jpeg
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av AlexanderEhn »

Bra jobbat!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av Per Widell »

Kul att se att arbetet går framåt. :)
Belöningen blir ju att se att tågen rullar som du tänkt.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av Henrik Maude »

Ser lovande ut. Blir kul att kunna köra moderna systemtåg framöver.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av AlexanderEhn »

Henrik Maude skrev: 2019-04-11, 08:54 Ser lovande ut. Blir kul att kunna köra moderna systemtåg framöver.
Verkligen!

Jag stöttar dig allt jag kan Toni för att få möjlighet att någon gång köra på dessa moduler! :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"