Station i kurva och kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av Henrik Maude »

fs_toni skrev: 2019-02-01, 22:39
Henrik Maude skrev: 2019-02-01, 20:40 Tycker det ser väldigt lovande ut. När har du tänkt att stationen ska vara körbar?
Alltid när man svarar på något sådant så riskerar man känna stress om det sen inte blir så.

(Men jag hoppas på test på Gefle-modul)
Det hade varit riktigt kul att få se den live då. Hoppas det inte blir för mycket problem med byggandet.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av Per Widell »

Vad kul att se att det passade !
Vad för styrstift använder du?
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Per Widell skrev: 2019-02-02, 18:44 Vad kul att se att det passade !
Vad för styrstift använder du?
Styrstiften säljs av Gävle-gänget. Ove H förmedlat av Håkan L
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

3:e modullådan klar men här blev det vissa problem...
Eftersom jag använder lim och stora långa längder av plywood så missade jag att ett hörn fick dålig passform då plywooden var böjd :( :(

Det funkar bra med styrstiften och mitten där spåren går så är passformen bra - men inte längst ut i kanten.
Det känns ändå som om detta är acceptabelt fel som inte påverkar funktion så mycket som utseende och när landskapet byggs på så kan man nog i stort sett spackla bort ojämnheten.

IMG_2138.jpg
IMG_2140.jpg
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Så har jag tagit en paus i att limma ihop modullådorna och istället ville jag få färdig en första ben-konstruktion. Då mina första moduler är 48 cm breda så ville jag ha 30 cm breda Ivar ben för min konstruktion. Två bengavlar förenas med en hylla och stabiliseras med krysstag och ev en bräda.
IMG_2160.jpg

I toppen på varje ben borras 8 mm hål i vilken en gängstav om 10 cm bankas ner 3 cm och en stor vingmutter skruvas på och en stor bricka läggs ovanpå.
IMG_2153.jpg

Sen borrar jag 20 mm breda hål om ca 4 cm djup i varje ben-fäste i modullådan.
IMG_2150.jpg

Modullådan går nu att placera ovanpå benfästet där gängstaven sticks in i hålen på modullådans benfäste. Höjden går nu att enkelt och bekvämt steglöst skruv-justera i alla 4 hörn i toppen på varje ben. Man slipper krypa på golvet och justera höjd därnere. Man slipper också att böja sig under modulen för att skruva lossa ett helt ben och försöka dra det upp och ner för att ställa in exakt höjd. Att fintrimma höjden på milimetern när genom att skruva ger smidigare finjustering tycker jag.
IMG_2148.jpg
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Jag hade vänt vingmuttern på andra hållet. Planare yta mot brickan. Eller finns det någon fördel att ha den monterad som den är nu?

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2019-02-11, 23:03 Jag hade vänt vingmuttern på andra hållet. Planare yta mot brickan. Eller finns det någon fördel att ha den monterad som den är nu?
Nej ingen fördel, men ingen nackdel heller vad jag märker. Kändes bättre så :-)

Nu är samtliga 4 modullådor i ”stationsdelen/utdragsspåret” klara! Det har i stort gått bra och det funkar bra att sätta ihop gavlarna med styrstiften.
Nästa steg är nu att sätta dit tieplates och korkbanvall som underlag för rälsen. Jag vet att det finns en del, kanske t o m en majoritet, som för station hellre förespråkar räls direkt på plywood. Det hade ju varit snabbare att bygga också. Men jag föredrar att kunna ha banvall där så är naturligt och åtminstone delar av den färdiga kombiterminalen (t ex utdragsspåret) kommer det vara så.
CD26E094-C5A6-4707-84A7-374B317E00FF.jpeg
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2019-02-17, 19:09
Jag vet att det finns en del, kanske t o m en majoritet, som för station hellre förespråkar räls direkt på plywood.

Det är lite off-topic, men varför då?
Har aldrig hört det och blir nyfiken. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

AlexanderEhn skrev: 2019-02-18, 16:55
fs_toni skrev: 2019-02-17, 19:09 Jag vet att det finns en del, kanske t o m en majoritet, som för station hellre förespråkar räls direkt på plywood.
Det är lite off-topic, men varför då?
Har aldrig hört det och blir nyfiken. :)
Tror det dels är enklare men även har att göra med åsikten om kork som ett mer(?) obeständigt och opålitligt material än trä i olika miljöer...
Men eg borde någon annan svara som har mer insikt än jag.
På stationer finns ju hursomhelst sällan behov av riktig banvall på samma sätt. Men jag kommer som sagt ha långa sträckor spår som inte är perrong-spår eller bangård. Och sen tycker jag banvall är lite snyggare och ger större möjligheter till miljö och nivåskillnader om man får upp rälsen 5mm. Därav mitt val.

Kork på plats och träbit för tieplate på en ytter-modul. Tänkte göra denna modul "körfärdig" innan jag börjar med övriga moduler. På så vis som ett minimum så kan jag få denna modul testad före sommaren även om inte alla övriga moduler skulle råka hinna bli klara.
IMG_2216.jpg
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Ser konstigt ut att övergångsväxlarna ligger "på fel sida" om växeln längst till höger. Förstår att det är av utrymmesskäl men ser inte förebildsriktigt ut.
Men det är kul att följa ditt bygge. Önskar att jag hade mer tid så att jag kunde bygga på min egen terminal.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"