Station i kurva och kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Första modulens underrede planeras. Här finns en väldans massa växlar så jag vill undvika helst att undersidans elektriska genomföringar samt växelmanövrering råkar hamna precis under ett ben-fäste eller ett tvärgående förstärkning. Jag har därför försökt rita upp på ovansidan var underredet kommer hamna i förhållande till växlar och el och testa så att det inte blir alltför uppenbar konflikt...
IMG_2022.jpg
IMG_2024.jpg


Så börjar jag att limma "uppochner" undersidan på modulen med gavlar och tvärslå och benfästen. Känsliga skarvställen förstärks med såväl skruv som en extra liten träbit, men trälim är den huvudsakliga sammanfogningen och vinkelhake det huvudsakliga hjälpmedlet för att få räta vinklar.
IMG_2041.jpg
IMG_2042.JPG

Sen skall det torka. Sen ska jag borra ur hål för benfästet och såga upp gängstången i lämpliga småbitar som ska infogas i hål i vardera benet för höjdjusteringen. Sen vidtar den mest spännande delen, nämligen prov-montering på benen och prova att skruva ihop modulgaveln med en annan av mina äldre moduler för att se om allt verkar fungera så långt. Jag håller tummarna för att inga oväntade eller oförutsedda saker uppstår samt att modulen kommer kännas tillräckligt stabil och vridstyv sen när jag tar upp den och börjar hantera den. Att modulen är lågviktig och lätt hanterbar trots sina 160 cm längd har jag redan kunnat konstatera dock :-)
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av Per Widell »

Intressant att följa dina framsteg.
Du limmar inte fast tvärstagen i långsidan för ännu bättre stabilitet?
Kanske skall ta med min 150cm prototyp till dig så kan vi jämföra vikten, det vore intressant.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Per Widell skrev: 2019-01-24, 23:29 Intressant att följa dina framsteg.
Du limmar inte fast tvärstagen i långsidan för ännu bättre stabilitet?
Jodå :-)
De föregående bilderna var planering "before".

Nedanför kan du se en bild "after".
Nu ska jag bara vänta på att det torkar bra också...
IMG_2052.jpg
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av AlexanderEhn »

Fyndig utmärkning av hjärtstycket. Nästan lite gulligt. :) ❤️

.
fs_toni skrev: 2019-01-24, 17:49 Första modulens underrede planeras. Här finns en väldans massa växlar så jag vill undvika helst att undersidans elektriska genomföringar samt växelmanövrering råkar hamna precis under ett ben-fäste eller ett tvärgående förstärkning. Jag har därför försökt rita upp på ovansidan var underredet kommer hamna i förhållande till växlar och el och testa så att det inte blir alltför uppenbar konflikt...
Bild
.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Per Widell skrev: 2019-01-24, 23:29 ... kan vi jämföra vikten, det vore intressant.
Vikt ca 5,5 kilo i skick enligt senaste bilden i föregående inlägg. (Ställde mig på hemmavågen först utan och sen med modul i händerna.)
Tillkommer ju el, räls, landskap, dekodrar mm. Men även om det kan komma att väga några kilo till så kommer jag ensam att kunna lätt lyfta dessa moduler :-)

Nu när limmet stått och torkat 24 timmar så känns den mycket vridstyv och stabil! Allt sitter fast och inget knakar trots att jag vågade mig på en liten vridning för att testa.
Med mitt 2 meter långa bygg-vattenpass kunde jag endast se mikroskopiska skillnader i nivå, d v s allt verkar jättebra så långt!

Nu gäller det bara att få tid på kvällar och helger att upprepa samma precisionsarbete 6 gånger till(!)...
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

När man bygger med ganska tunn plywood som både lock och gavlar och långsida, samtidigt som man har dessa långa längder på över 1,5 meter så verkar en av de svåraste utmaningarna vara att plywooden ibland är böjd snarare än vågrät. Det kan ev bero på att den långa tider legat på ett fuktigt bygglager hos en byggfirma - eller på temperaturvariationer som sen uppstår när man tar in den i sitt bygg-rum. Jag har försökt att låta plywood-skivorna och de färdigsågade längderna ligga under press en tid, men det verkar inte riktigt hjälpa...

Det jag då fått göra är istället att vid trälimningen försöka åstadkomma en press med t ex snabbtvingar och med ett absolut rakt bygg-vattenpass som mothåll mot den gavel/långsida jag för tillfället limmar.

Problemet kan dock bli när man måste ha press från två håll. T ex i nedan bildexempel när gaveln måste pressas mot kortsidan SAMTIDIGT som den måste vara vinkelrät mot "locket" SAMTIDIGT som ett visst tryck neråt också måste finnas så att limfogen inte blir för luftig. I detta exempel går det inte heller att enkelt använda vinkelhakar mot långsidorna eftersom dessa inte har 90 grader mot gaveln...

Nån som har bra tips för hur man hanterar situationen ovan ännu bättre?
IMG_2073.jpg
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av daniel »

Ett alternativ är att lägga en plywoodskiva under och sedan skruva fast bitar i plywoodskivan. Själva modulen ligger lös på skivan, men klossar vid sidorna kan skruvas fast i skivan. Och du kan lägga en bräda ovanpå modulen som skruvas i klossarna och därmed trycker modulen nedåt.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Så har en spännande stund kommit! Två modul-lådor är klara, och nu skall vi se om styrstiften går ihop - eller om jag måste montera om och göra om...
Jag lägger upp dem gavel mot gavel....
IMG_2075.jpg

Yes!!! Det funkar hur bra som helst och passningen känns perfekt! Detta ger mig råg i ryggen att fortsätta bygga resterande 5 modul-lådor.
IMG_2076.jpg
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av Henrik Maude »

Tycker det ser väldigt lovande ut. När har du tänkt att stationen ska vara körbar?
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Henrik Maude skrev: 2019-02-01, 20:40 Tycker det ser väldigt lovande ut. När har du tänkt att stationen ska vara körbar?
Alltid när man svarar på något sådant så riskerar man känna stress om det sen inte blir så.

(Men jag hoppas på test på Gefle-modul)
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"