Station i kurva och kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

För eventuellt hyllande så vill jag gärna förtydliga att flera av "mina" idéer kring hur jag bygger dessa moduler involverar "stöld"/inspiration av hur andra redan gjort eller tänkt. Ben-lösningen har t ex inspiration i valda delar från såväl Urban Johansson som Erik Kuiper. Erik har även hjälpt med spårplanen (efter mina instruktioner/önskemål). Seth Olofsson har haft en massa lösryckta synpunkter på olika saker där jag tagit till mig det jag uppfattat som guldkornen. Benny tipsade om hur man kapar rälsen perfekt i stations-modul-skarvar. Curtan hade ju lösningen med manuella microbrytare på växlarna som jag använder temporärt innan jag kommer digitalisera i nästa steg. Etc etc (jag har säkert glömt många som haft bra synpunkter).
Och när allt blir klart och testat och det sen blir dags att sätta dit ställverk, signaler och el-styrning, så kommer jag säkert behöva mer hjälp igen... :D :D Flera har ju erfarenhet av MGP och jag har noll erfarenhet och är inte elektriker eller ingenjör...

De enda delar i detta bygge som jag SJÄLV kan ta 100% äran för så långt är nog själva modulkonstruktionens design: att bygga lättvikt, lågprofil och lååångt (160 cm långa moduler), samt såklart själva trafikidén: dubbelspår parallellt med kombiterminal och med station som del av utdragsspåret.


Men det är ju den stora fördelen med MMM/ModulSyd/SSM och överlag alla goda MJ-vänner: att man alltid kan få lite hjälp, råd och tips av andra!
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av UBJ »

Där är en grej jag måste fråga dig, 160 cm långa moduler, slår inte du emot dom överallt?
Jag har en 160 lång del i Tibro och några 140 och jag slår i dörrposter, möbler etc hela tiden.
Håller på med en N-skalestation också 140 långa delar och samma sak där.
För min del så har jag kommit fram till att 120 är max som jag kan hantera, måste ha något motoriskt fel. :)
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

UBJ skrev: 2019-05-10, 15:13 Där är en grej jag måste fråga dig, 160 cm långa moduler, slår inte du emot dom överallt?
Inte än så länge...

Jag skulle gärna bygga ännu längre(!) eftersom jag tycker det finns många fördelar: skarvar är ofta felkällor och det blir dyrare och krångligare ju fler skarvar man har med gavlar, kontakter och tieplates mm. Det tar längre tid att sätta upp och krävs fler modulben ju fler moduler man har.
Men långa moduler är svårare att få vridstyva och lätta nog att hantera. Dessutom måste de ju rymmas i bil...
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Håller på nu med modul 2 och 3 (av totalt 7 - varav de första 4 utgör en enhet). Interna skarvar fixas. Först lägger jag och löder rälsen tvärs över skarven med en plåtlinjal om ca 1 mm fastspänd mellan gavlarna.
IMG_2758.jpg
Sen kapar jag mitt över linjalen med Dremels metall-kapskiva. Då blir passformen perfekt!
IMG_2759.jpg
IMG_2760.jpg
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Status: modul 3 och 4 jobbas på (av totalt 4 i första etappen). 3:an är rälslagd men ingen el ännu. 4:an ska läggas både räls o växlar. Samtliga 4 ben-par är färdiga.

Om allt går enligt plan så är det körklart på 4 trärena moduler före semestern. :D :D
1DCE7E4C-9CED-40BA-B622-D037F4C27E6F.png
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Etapp 1 är alltså en station som är också utdragsspår och rundgångsspår till kombiterminalen. Etapp 1:s yttre gavlar är MMM och kan således kan vara fristående.

Kombiterminalen är etapp 2 enligt nedan och påbörjas så snart etapp 1 är klar. Jag antar att kombiterminalen också skulle kunna fungera på träffar som ett magasin på linjen (dubbelspår)
26D1E4F7-BE55-4CB6-B127-AEABF9B4AAB4.jpeg
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Etapp 1 (station och utdragsspår) är nu helt färdigbyggd trä-ren med manuella växlar. Jag tänkte försöka få ha premiär i banan på MMM-träffen i Gimo i höst. Tills dess ska jag spraymåla rälsen, landskapsfärger litegrann direkt på trä och fixa lite provisoriska perronger och stationsbyggnader mm. Allt för att få bort det trä-rena. Sen ska jag försöka måla långsidorna svarta och fixa lite extra svart tyg. Innan träffen tänkte jag också "certifiera" modulen med någon MMM-kollega :-)

Etapp 2 (själva terminaldelen) påbörjas nu under hösten. Jag tänkte bygga klart allt trä-rent och provisoriskt under vintern för att prioritera att ha hela kombiterminalen körbar och klar till 2020 innan jag sen börjar med ballastering, landskap, byggnader och digitalstyrning. Det blir ju roligare så, att ha något körklart, och man kan säkra att allt funkar som avsett innan man fixerar med ballast mm.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Alltid bra att provköra en ny modul ihop med annan modul före man lägger på landskap mm.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Det förargliga faktumet är ju att Peco inte verkar ha s k "large" växlar med betongsyllar så då får man mixa plast-svarta växlar med grön-grå vilket inte ser så snyggt ut "original".

Jag var nyfiken på resultatet efter spray-målning så jag tog en ledig timme på em och testade på en modul. Först tejpade jag rälsen med blå s k "randtejp", smal 3mm. Sen sprejade jag grå färg på banvallen för att få ett enhetligt utseende på alla syllar under såväl linje som växlar. Jag valde för enkelhetens skull Biltemas gråa och matta s k primer-färg.

Sen tejpade jag bred målartejp ovanpå hela banvallen och sprayade sen med brunt och lite skvättar av grönt - ånyo med Biltemas hobbyfärger.

Om tid ges så ska jag sen dutta på lite dekorationer. Jag är ganska nöjd med detta. Förhoppningsvis så duger detta som temporärt "landskap" under något år medan jag bygger vidare. Så kan jag även testa körbarheten genom att modulerna kan få deltaga i detta skick på träffar medans jag bygger vidare på dem undan för undan.
IMG_3786.jpg
IMG_3788.jpg
IMG_3790.jpg
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av Henrik Maude »

Ser snyggt och lovande ut.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"