Station i kurva och kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av SethSwede »

Fint Toni
Förslag, försök att göra stationsgrunden så att den kan användas för olika epoker.
:-)
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

SethSwede skrev: 2018-12-06, 07:58 Fint Toni
Förslag, försök att göra stationsgrunden så att den kan användas för olika epoker.
:-)
Du kommer få hjälpa mig sen Seth ;-)
Jag kommer till Linta en dag i 2019 så tittar vi tillsammans på olika saker :-)
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

DanielEnglund skrev: 2018-12-05, 21:36 Kul projekt Tony!

Skall bli kul och intressant att följa dig i ditt arbete!

Vilken tidsepok kommer du hålla dig till med stationen och Kombiterminalen?
Det blir nog i stort sett epok VI, men som sägs i inlägget ovan så är jag öppen för att anpassa det som går för att det kan användas även i andra sammanhang.
Men som exempel så blir det betongräls med "modern" ballast åtminstone i terminal-delen, samt någon modell av containerkran utan funktioner. Asfalt runtom och trailers och container staplade runt som "rekvisita".

En helt annan sak är ju att om terminalen inte används som just det, så kan den ju även fungera som tåg-magasin ute på linjen på träffar!

Jag har lite mer flexibilitet i stationsdelen på design. Men grundtanken där är annars en modern pendeltågsstation, epok VI.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig t ex svart sarg och vissa löstagbara rekvisita på stationen som gör att den kan ändras till olika epoker och framstå som något annat än en pendeltågsstation. Men med betongräls och dubbelspår så hamnar vi väl oavsett aldrig längre bak än ca 1965 - om man har hårda krav på naturtrogenhet i det avseendet.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Hur många spår har du tänkt på terminaldelen för på/avlastning?

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2018-12-06, 16:35 Hur många spår har du tänkt på terminaldelen för på/avlastning?

/Lars
Hur menar du? Alla 4 spår kan väl användas? (se spårplaner i bilaga i inlägg ovan)

PS för övrigt kan nämnas att det blir Peco large växlar och räls överlag samt troligen MGP styrning med fristående sladdburet (10 m) ställverk så att endera inkommande lokförare kan bära omkring på ställverket, eller TKL kan endera befinna sig på stationen eller ställverk handhas av TKL på närmaste angränsande station (om det endast handlar om insläpp/utsläpp till terminalen t ex). Så har jag tänkt.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

fs_toni skrev: 2018-12-06, 16:28 En helt annan sak är ju att om terminalen inte används som just det, så kan den ju även fungera som tåg-magasin ute på linjen på träffar!
Jag inbillar mig att terminaldelen t o m skulle kunna fungera som säck-station i ett trafikspel där man inte har krav på naturtrogenhet. D v s de 4 terminalspåren plus dubbla linjespåret är 6 änd-spår i säckstationen och i "stationsdelen" i kurvan används några spår för uppställning av lok som då kopplas på "bak" i tåget som just kört in i säckstationen för att dra tåget ut på nästa köruppdrag.
:-)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Antal spår avgör om vilken containerkran du behöver eller om du klarar dig med tryckar.

/Lars
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av SethSwede »

fs_toni skrev: 2018-12-06, 16:28
DanielEnglund skrev: 2018-12-05, 21:36 Kul projekt Tony!

Skall bli kul och intressant att följa dig i ditt arbete!

Vilken tidsepok kommer du hålla dig till med stationen och Kombiterminalen?
Det blir nog i stort sett epok VI, men som sägs i inlägget ovan så är jag öppen för att anpassa det som går för att det kan användas även i andra sammanhang.
Men som exempel så blir det betongräls med "modern" ballast åtminstone i terminal-delen, samt någon modell av containerkran utan funktioner. Asfalt runtom och trailers och container staplade runt som "rekvisita".

En helt annan sak är ju att om terminalen inte används som just det, så kan den ju även fungera som tåg-magasin ute på linjen på träffar!

Jag har lite mer flexibilitet i stationsdelen på design. Men grundtanken där är annars en modern pendeltågsstation, epok VI.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig t ex svart sarg och vissa löstagbara rekvisita på stationen som gör att den kan ändras till olika epoker och framstå som något annat än en pendeltågsstation. Men med betongräls och dubbelspår så hamnar vi väl oavsett aldrig längre bak än ca 1965 - om man har hårda krav på naturtrogenhet i det avseendet.
Bra planerat Toni
Jo, betonslipers med träslipers i växlarna fanns från 60talet fram tills ännu idag. Bilvägar med vita streck på kanten fungerar etc. Om man gör vägskyltarna löstagbara ( med ett litet hål på varje sida av vägen då kan man ha olika för höger eller vänstertrafik) man kan få mycket att fungera till olika epok. Skyltar i bangården kan också anpassats. Själv gillar jag också epok 5/6 där jag har 9 RC, T44, 80talsvagnar, moderngods, etc.
Så några av mina moduler har anpassats så att skyltar etc kan bytas när du har en epok6 trafikspels träff! Olofshamn, linje kurvorna och Bergsund ska anpassats så.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av daniel »

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av JanFrelin »

Terminalen borde i alla fall enkelt kunna anpassas för epok IV-VI, då gäller både höger- och containertrafik. Den specifika epoken kan sedan varieras med hanteringsutrustning, bilar och containrar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"