Det var längesedan det uppdaterades i den här tråden, så här följer en uppsamling från påskhelgen till augusti 2018.
Stommarna målades med svart sida och grönsvart ovansida. Min och pappas respektive systrar engagerades.
Därefter målades rälsen med Vallejo Golden brown för att få snyggare finish på rälsen och banvallen i grått. Tycker dock inte att just den bruna nyansen ser så svensk ut, så det blir nog till att hitta en annan kulör framöver.
Sista handen lades vid elen för att få det elklart. I brist på arbetsbänk användes vardagsrummet.
Så blev det då dags att testa att sätta ihop modulerna och testköra.
Natten mot 1'a april 2018 skedde så jungfrufärden!
Det gick kanske inte precis på första försöket, men inte långt därifrån.
Se videoklipp
här!
I veckan därefter fixades 8 benpar, Ivar på enklaste sätt. 45-graders fasning på bentoppen visade sig underlätta väldigt mycket vid montering.
Så var det då dags för träffpremiär för Kalhyggena! Här är tre av dem, två dockade mot Vagnsärad, därefter två Fredmankurvor, sen ett Kalhygge till och därefter Alvesta.
Dreamtrack flöt på utan anmärkning vad jag hörde. (Hojta om du upptäckte något!)
Kan också konstatera att MMM-normen inte är tydlig på hur elen ska dras vid dubbelspår. Vi har dragit körströmmen helt separerad för de två spåren, således är det 4 banankotakter i varje ända som ska kopplas mot nästa modul. Detta blev dock trixigt när dockande modul endast har två banankontakter för båda spåren. Till nästa träff bör vi ha med lite korta banansladdar för att kunna koppla ihop smidigt.
Efter DreamTrack låg modulerna i förvar tills 26'e juli då de ställdes upp hos KMJ i Borås för att var redo att byggas vidare på. (Bilder från KMJ's Facebook
https://www.facebook.com/Knallebygdensmodelljarnvag/ )
Här diskuterar vi hur vi ska få till landskapsmattan snyggt, vi kommer ta bort mycket på undersidan på landskapsmattan.
Snart är det dags för träff i Upphärad och tills dess ska rälsskarvar justeras, vissa byt ut mot tieplates. Elen ska dras om för att sitta säkrare och smidigare.
Och framför allt ska det byggas transportgavlar.
När jag packade ihop efter DT var det ett under att jag inte kastade ut modulerna med huvudet före; inga gavlar, dinglande sladdar som fastnar, rälsskarvar som fastnade, tunga och otympliga.
Jag blev fullständigt tokig på dem.
Det gör jag bara en gång, så ska de med till Upphärad (vilket de ska) så är bättre el och transportgavlar mitt krav.