Sida 3 av 3

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Postat: 2019-03-18, 20:22
av HenryLeuchovius
"Värt att notera är att även på förebilden, i skala 1:1, undviks korsningsväxlar så långt det går. De är dyrare, har större risk för att gå sönder och klarar inte lika höga hastigheter som vanliga växlar."

Vill bara säga, att på våra svenska bangårdar är det mycket vanligt förekommande med korsningsväxelar bara på Sävenäs rangerbangård finns det 11st korsningsväxelar samt ett antal spårkryss :-)

(du kan själv se dessa på Google maps)

Mvh Henry

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Postat: 2019-03-20, 01:36
av HenryLeuchovius
"Danel skev , Problemet förvärras av att tungorna i Tilligs växlar har en klen infästning i växelomläggaren. Spetsen på tungan har en liten flärp som sticker ner i växelomläggaren. På korsningsväxeln tenderade tungorna hoppa ur växelomläggaren innan man hade monterat korsningsväxeln och för varje gång det sker ökar risken att den lilla flärpen går av och då är hela växeln förstörd."

Det går att rädda växel!
Om man bockar till en 0.5mm pianotråd till en liten flärp och löder fast under växeltungan så går det att sticka ner pianotrådsflärpen i det lilla hålet i växelföraren
Pilligt men det går.

Mvh Henry