Ekholmens kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Förutom att fundera på växlar så bygger jag också ;). Kombiterminalen är nu öppnad för trafik, med temporära signaler och allt :).

/Erik

PS. Om ni tittar på benkonstruktionen så har jag valt att ha höjdjusteringen vid modulen och inte vid golvet. Mycket smidigt då höjden skall justeras in. Kräver dock att benen kan stå av sig själva utan modul. Vid mycket ojämna golv kanske konstruktionen blir ett problem.
Bilagor
Ekholmens kombiterminal - körfärdig 1 2012-12-28.JPG
Ekholmens kombiterminal - körfärdig 1 2012-12-28.JPG (110.44 KiB) Visad 4392 gånger
Ekholmens kombiterminal - körfärdig 2 2012-12-28.JPG
Ekholmens kombiterminal - körfärdig 2 2012-12-28.JPG (94.37 KiB) Visad 4392 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Det där kommer nog att fungera, om inte benställningen är för styv i sig.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Flexmånen i benställningen är god. Ett par två centimeter hit och dit kan toppavståndet justeras.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Då blir det säkert bra.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Jag har justerat formen på infarten för att den ska vara lättare att transportera (inget som påverkar spårläget och banplaneringarna för Kil och Gävle).

Sedan har jag i princip bestämt mig för att skrota/bygga om de två modulerna med växlar till Ekholmen. Skälen är främst; 1) det kommer att dröja ett tag innan jag prioriterar spår 3 och 4 och då tycker jag inte att det är så snyggt med ett spår som går ut i ingenstans, och 2) det är för mycket "kälkbacke" på infartsmodulen vid växlarna. Skrotningen kommer dock först att ske efter Gävle. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag vill ha de nya modulerna, men då jag har något jag tror på så kommer jag att visa upp lite skisser.

/Erik
Bilagor
Ekholmens industriområde - infarten 2013-05-04.JPG
Ekholmens industriområde - infarten 2013-05-04.JPG (79.53 KiB) Visad 4220 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Hur blir det då med bränsletransporterna till Ekholmen?
Jag trodde att det skulle ske till just spår 3 och 4.

Kombiterminalen lär behöva två spår. (Åtminstone då jag gör tidtabell ;) )

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Bränsletransporterna är tänkta att ske till en egen modulgrupp, hur den kommer att se ut har jag inte bestämt mig för än (men den skall nog gå att koppla ihop med kombiterminalen på något sätt). Då jag surfade runt lite hittade jag Nykvarns bränsleterminal. Två spår med högar av flis på en plan yta. Mycket enkelt att modellera (fast jag gör nog bara ett spår i så fall). Det flytande bränslet kommer att få ett eget spår. Jag får se vad det blir till slut.

Vad gäller kombiterminalen så är nuvarande tanke enligt skissen nedan. Skarven mellan terminalen och infarten har ett c-c på 200 mm, dvs MMM-standard. Detta gör att terminalen kan kopplas direkt på moduler som Nya Spånsta och Bjästa utan infartsmodulen om banplaneraren skulle vilja he en sådan lösning. Den korta sammanfattningen är same same but different.

/Erik
Bilagor
Ekholmens kombiterminal-steg 1 v4.png
Ekholmens kombiterminal-steg 1 v4.png (22.58 KiB) Visad 4193 gånger
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Jag har tänkt en hel del på hur jag vill ha Kombiterminalen, och nu lutar jag åt ett lite större ombygge (se nedan). Alla skarvar som verkar följa MMMs rekommenderade spåravstånd (200 mm respektive 57 mm) gör naturligtvis det. Eventuellt kommer utdragsspåret att läggas i kurva.

Spårplanen är en förenklad variant av Katrineholms Kombiterminal. Google maps har nya (om inte så skarpa) bilder över kombiterminalen där spåren finns.

Med denna design kan terminalen både användas självständigt, och kombineras med andra lämpliga MMM-moduler för intressanta upplägg.

/Erik
Bilagor
Ekholmens nya kombiterminal v1.0.png
Ekholmens nya kombiterminal v1.0.png (9.77 KiB) Visad 4153 gånger
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av StaffanWiman »

Dum fråga, kanske, men vad är det för mörk materia som du har under spåren? Skumgummibanvall?

Staffan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

@Staffan. Daniel kom med samma fråga i en annan tråd. Där hittar du mitt svar.

/Erik
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"