Ekholmens kombiterminal
Re: Ekholmens kombiterminal
Man skulle ju kunna få rundgångsmöjlighet om du lägger in en växel och sedan 30 cm spår för loket i änden på två av dom parallella stickspåren för ankommande tåg!
Mvh. Peter
Mvh. Peter
Re: Ekholmens kombiterminal
Rundgångsmöjlighet är nog lämpligt precis som Jonas påpekar.
Om man lägger in en växel på den högra sektioner och ytterligare en precis där det böjda spåret startar så uppnår man två saker:
Rundgångsmöjlighet (via huvudspår, blockerar inte huvudspår långa tider) och möjlighet att ankomma terminalen från två håll.
/Lars, som saknar förgreningar och industrimoduler.
Om man lägger in en växel på den högra sektioner och ytterligare en precis där det böjda spåret startar så uppnår man två saker:
Rundgångsmöjlighet (via huvudspår, blockerar inte huvudspår långa tider) och möjlighet att ankomma terminalen från två håll.
/Lars, som saknar förgreningar och industrimoduler.
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Ekholmens kombiterminal
Mmm. Lasses idé är inte dum men jag undrar om det inte är bättre att bara dra ut spåren till modulgaveln och senare bygga en förlängningsmodul med växlarna!
Mvh. Peter
Mvh. Peter
Re: Ekholmens kombiterminal
En liten ide. Dock vet jag inte om den är genomförbar i praktiken. Två korsningsväxlar är inte helt realistiskt heller.
Mvh Daniel
Mvh Daniel
- Bilagor
-
- ModulSyd ideskiss.png (7.45 KiB) Visad 4130 gånger
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Ekholmens kombiterminal
Ett rundgångsspår (alternativt en liten godsbangård) är planerat, dock som en separat modulgrupp. Jag tycker det blir för mycket att också ha den funktionen i kombiterminalen. Tills vidare får man lägga kombiterminalen vid utfarten till en station.
Jag börjar luta åt att bygga som planerat. Vill jag göra en separering av terminalen och linjen så får det bli en ny modul. Jag funderar vidare. Än ligger inte spåren och det finns andra moduler som jag kan jobba på.
/Erik
Jag börjar luta åt att bygga som planerat. Vill jag göra en separering av terminalen och linjen så får det bli en ny modul. Jag funderar vidare. Än ligger inte spåren och det finns andra moduler som jag kan jobba på.
/Erik
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Ekholmens kombiterminal
Heureka! Jag kom på "lösningen". Se nedan. Jag får ett separerat industrispår och linje. De ligger med lagom avstånd från varandra. Växlarna vid kombiterminalen blir "harmoniskt" placerade. Industrispåret ligger på fremo-plats och kommer att få fremo-hål.
/Erik
/Erik
- Bilagor
-
- Ekholmens kombiterminal-steg 1 v3.png (9.83 KiB) Visad 4071 gånger
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2012 gånger.
Re: Ekholmens kombiterminal
Hur menar du nu?ErikKuiper skrev:Heureka! Jag kom på "lösningen". Se nedan. Jag får ett separerat industrispår och linje. De ligger med lagom avstånd från varandra. Växlarna vid kombiterminalen blir "harmoniskt" placerade. Industrispåret ligger på fremo-plats och kommer att få fremo-hål.
/Erik
Ser inget spår som ligger i mitten och kan fungera som FREMO (H0-RE).
Eller tänker du på FREMO IH05 (Industrinormen), där spåret ligger 15 cm från kanten?
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Ekholmens kombiterminal
@Lars: Industrispåret, dvs det nedre spåret mellan modul 1 och 2 ligger mitt i modulen (250 mm från båda kanter). Linjespåret blir naturligtvis inte anslutet då man kopplar ihop kombiterminalen med en FREMO-modul.
Jag funderar på att lägga anpassningsmodulen i kurva, 12 grader. Det gör att jag blir av med en S-kurva. Hur besvärligt tycker en BA det är att få ihop en anläggning med nedanstående modulgrupp?
/Erik
Jag funderar på att lägga anpassningsmodulen i kurva, 12 grader. Det gör att jag blir av med en S-kurva. Hur besvärligt tycker en BA det är att få ihop en anläggning med nedanstående modulgrupp?
/Erik
- Bilagor
-
- Ekholmens kombiterminal-steg 1 v3.1.png (14.21 KiB) Visad 4071 gånger
Re: Ekholmens kombiterminal
En klar förbättring!
MMM moduler har en tendens att bli alltför raka.
Ser man till FREMO så är det svårt att hitta helt raka linjemoduler, även om det förekommer. Ofta har de en liten kurva med stor radie vilket ger en linje som ser mycket mer naturlig ut. Många stationer är byggda i kurva.
/Lars
MMM moduler har en tendens att bli alltför raka.
Ser man till FREMO så är det svårt att hitta helt raka linjemoduler, även om det förekommer. Ofta har de en liten kurva med stor radie vilket ger en linje som ser mycket mer naturlig ut. Många stationer är byggda i kurva.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Ekholmens kombiterminal
Jag har också en modul som är 12 grader. (tilligväxel)
Ibland när man är i trånga lokaler så måste man få det rakt för att det ska stämma med lokalen även om det är tråkigt.
På DT har jag lånat anpassningskurvor från 3R men det skulle behövas ett gäng anpassningskurvor till 2R också.
MVH Jonas
Ibland när man är i trånga lokaler så måste man få det rakt för att det ska stämma med lokalen även om det är tråkigt.
På DT har jag lånat anpassningskurvor från 3R men det skulle behövas ett gäng anpassningskurvor till 2R också.
MVH Jonas