Ekholmens kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av Eke »

Man skulle ju kunna få rundgångsmöjlighet om du lägger in en växel och sedan 30 cm spår för loket i änden på två av dom parallella stickspåren för ankommande tåg!


Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Rundgångsmöjlighet är nog lämpligt precis som Jonas påpekar.
Om man lägger in en växel på den högra sektioner och ytterligare en precis där det böjda spåret startar så uppnår man två saker:
Rundgångsmöjlighet (via huvudspår, blockerar inte huvudspår långa tider) och möjlighet att ankomma terminalen från två håll.

/Lars, som saknar förgreningar och industrimoduler.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av Eke »

Mmm. Lasses idé är inte dum men jag undrar om det inte är bättre att bara dra ut spåren till modulgaveln och senare bygga en förlängningsmodul med växlarna!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av daniel »

En liten ide. Dock vet jag inte om den är genomförbar i praktiken. Två korsningsväxlar är inte helt realistiskt heller.

Mvh Daniel
Bilagor
ModulSyd ideskiss.png
ModulSyd ideskiss.png (7.45 KiB) Visad 4129 gånger
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Ett rundgångsspår (alternativt en liten godsbangård) är planerat, dock som en separat modulgrupp. Jag tycker det blir för mycket att också ha den funktionen i kombiterminalen. Tills vidare får man lägga kombiterminalen vid utfarten till en station.

Jag börjar luta åt att bygga som planerat. Vill jag göra en separering av terminalen och linjen så får det bli en ny modul. Jag funderar vidare. Än ligger inte spåren och det finns andra moduler som jag kan jobba på.

/Erik
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Heureka! :) Jag kom på "lösningen". Se nedan. Jag får ett separerat industrispår och linje. De ligger med lagom avstånd från varandra. Växlarna vid kombiterminalen blir "harmoniskt" placerade. Industrispåret ligger på fremo-plats och kommer att få fremo-hål.

/Erik
Bilagor
Ekholmens kombiterminal-steg 1 v3.png
Ekholmens kombiterminal-steg 1 v3.png (9.83 KiB) Visad 4070 gånger
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2012 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av LLJ »

ErikKuiper skrev:Heureka! :) Jag kom på "lösningen". Se nedan. Jag får ett separerat industrispår och linje. De ligger med lagom avstånd från varandra. Växlarna vid kombiterminalen blir "harmoniskt" placerade. Industrispåret ligger på fremo-plats och kommer att få fremo-hål.

/Erik
Hur menar du nu?
Ser inget spår som ligger i mitten och kan fungera som FREMO (H0-RE).
Eller tänker du på FREMO IH05 (Industrinormen), där spåret ligger 15 cm från kanten?

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

@Lars: Industrispåret, dvs det nedre spåret mellan modul 1 och 2 ligger mitt i modulen (250 mm från båda kanter). Linjespåret blir naturligtvis inte anslutet då man kopplar ihop kombiterminalen med en FREMO-modul.

Jag funderar på att lägga anpassningsmodulen i kurva, 12 grader. Det gör att jag blir av med en S-kurva. Hur besvärligt tycker en BA det är att få ihop en anläggning med nedanstående modulgrupp?

/Erik
Bilagor
Ekholmens kombiterminal-steg 1 v3.1.png
Ekholmens kombiterminal-steg 1 v3.1.png (14.21 KiB) Visad 4070 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av LLJ »

En klar förbättring!
MMM moduler har en tendens att bli alltför raka.
Ser man till FREMO så är det svårt att hitta helt raka linjemoduler, även om det förekommer. Ofta har de en liten kurva med stor radie vilket ger en linje som ser mycket mer naturlig ut. Många stationer är byggda i kurva.

/Lars
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av jhjelm »

Jag har också en modul som är 12 grader. (tilligväxel)

Ibland när man är i trånga lokaler så måste man få det rakt för att det ska stämma med lokalen även om det är tråkigt.

På DT har jag lånat anpassningskurvor från 3R men det skulle behövas ett gäng anpassningskurvor till 2R också.

MVH Jonas
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"